Avatar billede lyric Nybegynder
23. juni 2005 - 21:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

S-ATA vs P-ATA ?

Davs allesammen. Jeg har købt en SATA harddisk og installeret XP på den i min nye komputer (En Intel maskine. Min gamle var en AMD)

Mit problem er at BIOS'en godt nok registrere min nye SATA harddisk, men når jeg smækker min gamle harddisk i (Som ikke er SATA), så kan BIOS'en ikke finde den.

Hvilket er ekstremt uheldigt da jeg har en masse informationer, spil + div ting på den gamle.

Hvad kan dette skyldes?

Jeg er ret sikker på at jeg har forbundet alle kablerne og Jumpersne korrekt. Prøvede at rykke rundt på dem alle op til flere gange.

Hvis jeg fjerne min SATA disk og lægger min gamle i, kan min BIOS godt se min gamle harddisk, men det kan jeg desværre ikke bruge til noget da jeg skal bruge dem begge (Der er ikke Windows på den gamle...)

Min komputer har åbenbart et problem når begge harddiske er derinde på samme tid.

Min Sata harddisk har sin egen flotte røde ledning der går nede fra selve motherboardet mens min gamle er tilsluttet IDE kabel.

What say ye all ?

Mvh

Lyric
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 02:04 #1
Du må nok igang med at se i manualen til dit bundkort om, hvordan du på samme tid har såvel IDE-controler og SATA-controler aktive.
Pt. ser det ud som om IDE deaktiveres, når en disk er tilsluttet SATA. Blot mit gæt.  :)
Avatar billede lyric Nybegynder
24. juni 2005 - 04:44 #2
Tak for ideén Halifax. Det vil jeg så prøve. Nu har jeg så desværre ikke manualen til bundkortet lige ved hånden da jeg købte den af en af mine kammerater (han havde så selv samlet maskinen) men det er da et skridt på vejen. Det må da være et eller andet man skal indstille inde i BIO'sen. Hvis min ven ikke har manualen ved hånden, kan man så gå ind og finde en manual til bundkortet over nettet ?

Mvh

Lyric
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2005 - 11:42 #3
Rigtig, hvis Enhanced mode på SATA/PATA ikke er aktiveret i BIOS, så kan kun den ene være aktiv af gangen, på denne kanal.

Så har du koblet SATA til stikket på bundkortet der hedder SATA_1, så virker IDE_1 (primary IDE) ikke, men IDE_2 virker.

Har du koblet SATA til stikket på bundkortet der hedder SATA_2, så virker IDE_2 (secundary IDE) ikke, men IDE_1 virker.

Du kan også gå ind i BIOS, og ændre IDE operating mode til Enhanced Mode, og Enhanced Mode support on SATA. Det står som regel under IDE configuration i BIOS
Avatar billede bjuhl Nybegynder
24. juni 2005 - 11:42 #4
Det er i bios, du skal indstille den, så den kører PATA og SATA på samme tid.
Sæt den til automatisk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. juni 2005 - 11:45 #5
For er Enhanced Mode aktiveret på SATA, så virker både SATA og PATA samtidig.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juni 2005 - 14:12 #6
Hent manual til bundkortet.

Selv hvis ovennævnte gode råd løser dit problem er det en hjælp at have manualen. Hent den på bundkortproducentens site - tit kan den downloades i pdf-format.

Hvis du ikke ved hvilket bundkort, så brug Everest Home edition, gratis, som viser info om hardware og meget andet. Hent her
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en
Avatar billede lyric Nybegynder
24. juni 2005 - 19:41 #7
Det vil jeg prøve drenge. Jeg skriver tilbage hvis jeg får det til at virke (Her over weekenden). Wish me luck! :-)

Og mange tak for de hurtige svar. Er dejligt at se der er så mange rare mennesker derude!

Mvh

Lyric
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. juni 2005 - 21:15 #8
Hvordan går det her ? ?
Avatar billede lyric Nybegynder
30. juni 2005 - 08:43 #9
Det er gået ok. Har fundet ud af at de har snydt mig med min SATA disk og givet mig en 250 giga harddisk hvor der kun var ca 131 giga at bruge af, men jeg fik det til at virke. Ved ikke helt hvad jeg gjorde, men ud over at skifte ledningerne lidt, så fik jeg gjort et eller andet inde i Bios, som jeg er ret sikker på var hen i retningen af hvad du skrev Dragonknight, så send endelig et svar og jeg skal med glæde donere pointne :-)

Mange mange tak for hjælpen. Nu skal jeg så lige have fundet ud af hvorfor min harddisk er på så lidt som den er, men det er vel et andet spørgsmål til en anden tråd :-)

Mvh

David Nielsen aka Lyric
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juni 2005 - 09:39 #10
For at få udnyttelse af ud over 137 GB, eller 128 i formateret form, skal BOS understøtte 48-bit LBA og SP1 eller 2 skal være installeret til XP.

Læs mere herom "Windows and Big Hard Drives"
http://www.chrisshort.net/archives/2005/01/windows-and-big-hard-drives.php

Microsoft artikel om samme
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

samt dette link  www.48bitlba.com

Når XP og SP 1 eller 2 kan du fra Diskhåndtering oprette yderligere partition(er), formatere de(n) nye partition, som herefter kan se i Stifinder og Denne computer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juli 2005 - 10:45 #11
Jo da, og når du så har fået XP installeret, så gør du som halifax skriver, nemlig installation af SP2, for så kan den se store diske.