Avatar billede triaudit Nybegynder
23. juni 2005 - 13:50 Der er 3 kommentarer

Forkert filformat på C5data-fil

Hjælp jeg har fået en C5-data fil fra en kunde. Men på mystisk vis har kunden fået gemt filen som en word-perfect fil, så når jeg kopierer den ind i mit C5-bibliotek kommer den ikke frem som et regnskab. Er der nogle kreative forslag til hvordan jeg kan omdøbe filtypen således at det ikke en word-perfect fil ?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2005 - 06:11 #1
Alle filer som hedder c5data.* kan du vælge som regnskab. Så filtypen har ingen betydning.

Du kan lave regnskaber der hedder c5data.doc, c5data.jpg, c5data.txt o.s.v.
Avatar billede tietgen Nybegynder
24. juni 2005 - 22:23 #2
Hej Triaudit

Generelt når vi snakker filer i Windows består de af et fornavn og et efternavn i et tænkt eksempel kunne det fx være ”Navision.doc” ell. ”Navision.xls”, hvor Navision er fornavnet og henholdsvis .doc og .xls er efternavnet for filen.

Windows anvender efternavnet til at bestemme hvilket program som skal starte op når man fx dobbeltklikker på ikonet. Det betyder at efternavnet er filens association (på dansk: filens tilhørsforhold), som i ovenstående er .doc og .xls. og som i Windows bestemmer hvilket program som skal starte op og som er med til at give filen et genkendeligt ikon fx et Word-ikon som betyder det er et Word-dokument (.doc)

Under normale omstændigheder kan du ikke se efternavnet (endelsen) men det kan du slå til og fra, ved hjælp af nogle indstillingsmuligheder i Stifinder. Hvis du åbner stifinder og klikker på menu-punkt nummer 5 ”Funktioner” og vælger ”Mappeindstillinger” og fane-blan nummer 2 ”Vis” kan du på listen over muligheder vælge at fjerne fluebenet i feltet ”Skjul filtypenavne for kendte filer” klik ”Anvend” og ”Ok” og du vil nu kunne se endelsen på de fleste kendte filtyper.

Hvis vi kikker på dit problem og forholder os til MBS C5 er der her valgt den forkerte endelse dvs. den forkerte association (tilhørsforhold) og er det WordPerfect så er endelsen enten WPD eller WP5 og det er forkert set i forhold til MBS C5. Alle filer som skal opfattes som individuelle regnskaber skal hedde ”c5data” som fornavn det hedder alle regnskaber. Det som adskiller dem fra hinanden er endelsen, altså de sidste tre karakterer, og der bør KUN være tre karakterer fx dat, dmo, 123, kak m.m. Så for at kunne løse dit problem bør du ændre endelsen ved at slå denne til, som beskrevet ovenfor og finde tre karakterer som kan være sigende for regnskabet.

Vil det kunne løse dit problem?
Avatar billede bmp_dsidata Nybegynder
26. juni 2005 - 01:59 #3
Du skal blot omdøbe extension på filen.
Hvis den hedder C5data.xxx skal du ændre den til C5data.yyy