Avatar billede ivano Nybegynder
21. juni 2005 - 18:07 Der er 4 kommentarer

Ingen adgang mellem netværkscomputerne

Hej! Jeg har udført XP netværksopsætningsguiden indtil flere gange men jeg kan aldrig få forbindelse mellem dem. Jeg mistænker min router for at blokere på en eller anden måde. Det er en Zyxel fra cybercity.
Nu da jeg alligevel har jer, har jeg tænkt mig at udbygge netværket med en switch. Dermed kan jeg tilslutte flere computere på mit værelse. Jeg har en router inde på kontoret og der står en computer tilsluttet routeren, min står i et andet rum og er også koblet på routeren. Vil det så være muligt at sætte switchen op som mellemled mellem routeren og min computer?
Begge computere har XP.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juni 2005 - 20:02 #1
"min står i et andet rum og er også tilsluttet routeren"

Vil det ikke sige at routeren i forvejen har indbygget en switch?
Mange routere har på den "ene side" en WLAN port = ud af huset til internet, hvor netforbindelsen er tilsluttet, og på "den anden side" fx. 4 porte til LAN, dvs. det interne netværk = de tilsluttede computere.

For at de kan se hinanden kræves
1. de skal være i samme arbejdsgruppe
2. brugerne skal gensidigt være oprettet på de enkelte computere
3. der skal være mindst én delt mappe - eller et delt drev - på hver computer.
4. Fil og udskriftsdeling skal være aktiveret på computerne (Egenskaber for netværk)

Såfremt din router indeholder en switch (to, fire eller flere porte på LAN siden) er der ingen grund til at købe en separat switch hvis routeren har porte nok til dit antal computere.

Routeren skal være sat op til din internetudbyder på WLAN siden og computerne i netværket skal modtage intern IP fra routeren (DHCP aktiveret).

Du kan hente yderligere hjælp på
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede ivano Nybegynder
21. juni 2005 - 23:39 #2
De er i samme arbejdsgruppe, har unikke navne, der er delte mapper og fil -og udskriftsdeling er aktiveret.
Grunden til at jeg vil bruge en switch er at jeg ikke vil til at trække endnu et kabel til mit værelse og jeg har alligevel en switch til at ligge.. Jeg kigger lige på den side lidt senere.
Avatar billede Kaj Nybegynder
23. juni 2005 - 20:48 #3
Du kan godt bruge switchen som "Mellemled" men hvis routeren og switchen overholder IEEE standarterne skal kablet være "Crossed over" men de fleste vil virke med et almindeligt UTP kabel.
Avatar billede ivano Nybegynder
31. juli 2005 - 20:02 #4
I har stadig ikke besvaret hvad jeg skal gøre for at computerne kan snakke sammen...
Jeg får hele tiden at vide at "netværkstien blev ikke fundet" når jeg prøver at forbinde  i "kør"-menuen. Der er heller ikke noget at se i "arbejdsgruppecomputere"
De er i samme arbejdsgruppe "MSHOME" og har begge slået fildeling til...