Avatar billede diva Nybegynder
20. juni 2005 - 22:48 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

MB og CPU er for varme - what to do?

Hej eksperter.

Har et Msi kt6v budkort og en Amd Sempron 2400+ processor.

De bliver begge for varme (MB:50(!) cpu:60) Nu har jeg taget siden af og haft en alm. blæser til at puste luft ind 1 times tid. Det hjalp også, de faldt til henholdsvis 32 og 40 grader.

(Temp. er tjekket med: speedfan, Sandra og aida32 - de siger alle det samme)

Har nu slukket blæseren og temp. ligger på 42 og 50 grader - ikke alarmerende vil jeg mene?

Men jeg vil jo gerne have siden på igen, så hele den samlede husbeholdning af støv og dyrehår ikke ender derinde.

Hvad i alverden skal jeg gøre? Jeg HAR 2 papst blæsere i kabinettet (en der suger bagi og en der puster ud foran), men alligevel bliver den jo alt for varm.

En del af problemet er nok at "sprækken" til den der blæser UD virkelig bare ER en sprække, så flowet i kabinettet er nok ikke særlig godt.

Et andet problem er alle de forbistrede ledninger (især de flade IDE kabler) der fylder det hele og totalt forhindrer et ordentligt flow. Jeg har ikke råd til at investere i runde IDE kabler inden for en overskuelig fremtid, og håber i det hele taget at det kan undgås.

Kom glad og gerne med hjælp og forslag - jeg kan da ikke være den eneste med de problemer?

Fik jeg nævnt jeg ikke har en masse penge at smide ud...? så vandkøling og andre kreative forslag hjælper ikke :-)

På forhånd tak

Mvh
Diva
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
20. juni 2005 - 22:51 #1
Jeg kørte med en amd 1800 mhz på 80 grader nærmest konstant i 2 år, uden der skete noget. Find amd's spec. for hvad den kan klare af varme. Ligeledes med MB.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2005 - 22:54 #2
Tjek at cpukøler blæser på cpu og ikke suger.
Avatar billede submann Nybegynder
20. juni 2005 - 22:55 #3
Når du allerede har blæser i så ville jeg nok skille den af og gøre det hele rent og få rigtig styr på ledningene evt. med nogle elastikker så de ikke "spære" for luften...

Evt. hvis muligt så lave "sprækken" til den der blæser ud støre...
Avatar billede boxer Nybegynder
20. juni 2005 - 23:03 #4
Er der støv på CPU'en?
Står PC'en i et skab?

Din cpu kan godt klare 60 gr. uden at tage skade. Men det er meget hvis den ikke arbejder.
Avatar billede diva Nybegynder
20. juni 2005 - 23:19 #5
Hold op I er hurtige!

1. Køleren skulle meget, meget gerne vende rigtigt, da den er sat på af prof. Han har solgt mig en masse og aldrig lavet fejl før, så jeg stoler på han kan klare at montere den køler der fulgte med CPU'en. (gad ikke købe en seperat køler, før den der fulgte med står af - det er da forhåbentligt ok?)

2. MB og CPU er købt i går så der skulle helst ikke være en masse støv på. Forhenværende CPU (en Thunderbird 1400 - den bliver varm I know) syntes pludselig den skulle blive 76 grader varm konsekvent - det syntes jeg ikke så den røg ud. Bundkortet var et ældgammet asus et eller andet. Når siden er af kabinettet ligger temp. på MB 42-43 og CPU 50, det synes jeg er fint.

3. kan jeg bare bore en masse huller i fronten med en boremaskine? Skidt med æstetikken, bare det virker. Eller måske et hulbor...

4. Hvor meget kan man "rive" og mingelere med de der flade IDE kabler uden der sker noget? De fylder jo nærmest det hele nu. Hvis man nu kunne plante dem i siden med noget gaffa eller sådan noget ville det jo ændre på flowet...

Nu skal I altså bare sige til når I vil ha' nogle point, jeg deler gladeligt ud :-)

Tak for hjælpen indtil videre.

Mvh
Diva
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juni 2005 - 23:25 #6
Hej Diva,

Du kan købe runde IDE kabler flere steder - de hjælpe med til at holde airflowet oppe i kabinettet.

Mht. temperaturen, så er jeg helt enig med kasperstorm: Se på specs først.

Hvordan er airflowet i dit kabinet? er der fornuftig udsugning af den varme luft fra CPU/GFX? Vender blæseren i din PSU hensigtsmæssigt (bør suge)?
Avatar billede submann Nybegynder
20. juni 2005 - 23:51 #7
Ja du kan godt bare bore en masse huller eller et stort, bare pas på hvad der er på den anden side... ;o)

IDE kabler kan holde til en del, men med måde...
Hvis du kan få dem ud på siden med tape ville det være fint...
Avatar billede diva Nybegynder
21. juni 2005 - 00:13 #8
Ok NU er jeg forvirret!

Bør blæseren til PSU'en (det ER strømforsyningen du mener ikke?) SUGE? Det gør den altså ikke og det har jeg da aldrig oplevet...

Medmindre det betyder at den suger inde fra kabinettet og puster det ud bagi? For SÅ suger den ;-)
Avatar billede allanfo Praktikant
21. juni 2005 - 00:22 #9
Strømforsyningen puster luft ud på bagsiden, og som jeg læser det, har du en ekstra blæser på bagsiden der suger luft ind, og en på forsiden, som puster ud. Prøv at vende de to ekstra-blæsere, så luften kommer ind forfra.

Du suger nok varm luft ind på bagsiden, og den er svær at køle med.
Avatar billede diva Nybegynder
21. juni 2005 - 16:03 #10
Så er jeg tilbage :-)

Blæseren på cpu'en vender den rigtige vej - hehe.

Der er nu flow i kabinettet efter:
1. De to blæsere er vendt
2. der er boret fine nye huller foran så den rigtig kan suge
3. kabler og ledninger er møflet ud til siden og det ene IDE kabel er skiftet med et rundt (der fulgte et med MB'et - fjols jeg er)
4. kassen frontblæseren sad i er savet 80 % mindre så der kommer mere luft ud i hele kabinettet (det er altså et ret gammelt kabinet, men nu virker det faktisk fint).

Computeren har kørt hele natten og ligger med belastning fra mediaplayer der spiller musik (ved ikke hvor meget det betyder?) på: MB 38 CPU 49. Skal jeg ikke være helt tilfreds med det?

Jeg takker rigtig meget for jeres hjælp, og vil nu gerne have nogle svar fra folk, så jeg kan komme af med nogle point :-)

Mvh
Diva
Avatar billede submann Nybegynder
21. juni 2005 - 22:07 #11
Godt det virker...
Takker pænt nej til point...
Avatar billede diva Nybegynder
21. juni 2005 - 23:47 #12
Jeg ved godt mail systemet ikke virker, så jeg venter til engang i morgen aften med at lukke. Håber folk melder sig for at få deres velfortjente point.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. juni 2005 - 00:50 #13
Glad for at kunne hjælpe....
Avatar billede diva Nybegynder
22. juni 2005 - 21:37 #14
Ved I nu hvad! I skal da lige melde tilbage så I kan få point.

Giver det lige et par timer mere, så lukker jeg altså (kan jo ikke have åbne spørgsmål der ER besvaret tilfredsstillende).
Avatar billede boxer Nybegynder
22. juni 2005 - 21:47 #15
Diva -> Mailsystemet har ikke virket i mange dage. Det er først i dag vi er begyndt at få mails vedr. nye indlæg i de tråde vi deltager i. Derfor er det svært at følge med. Jeg er selv kun nået til dem der er fra den 6. juni :o)
Jeg foreslår at du selv fortæller hvem du vil give point og derefter venter tålmodigt på der bliver svaret. Det er tilladt at have spørgsmålet åbent når situationen er som den er. Der kan sikkert godt gå et par dage inden der bliver svaret.
Avatar billede diva Nybegynder
22. juni 2005 - 23:52 #16
Jamen så venter jeg altså lige et par dage med at lukke.

Jeg vil da give point til alle der har hjulpet mig, så bare smid svar jer der vil have point.

Vender tilbage... grumt!
Avatar billede diva Nybegynder
26. juni 2005 - 18:48 #17
Ok jeg kan ikke få lov at acceptere og lukke!

Når jeg trykker på "accepter", genindlæser siden og spørgsmålet er IKKE lukket... why? Hilfe!
Avatar billede boxer Nybegynder
26. juni 2005 - 19:05 #18
Du har vel markeret navnet inden du trykker på "accepter"?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2005 - 19:45 #19
Diva> eksperten er ændret siden 2003 (det næst sidste spørgsål du har oprettet) - så gør som boxer skriver, så kan du  :)
Avatar billede diva Nybegynder
26. juni 2005 - 20:22 #20
Hæ! Det er sgu da pinligt :-(

Nå skidt, I hjalp jo som altid :-)