Avatar billede figora Nybegynder
19. juni 2005 - 23:22 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows og Suse på samme HD

Jeg vil gerne køre XP og Suse fra samme HD, min HD er en 160 GB. hvordan skal jeg patitationer min harddisk og med hvad og hvordan??
Min HD er hel tom, så dvs at jeg starter helt fra bunden af, så helst en sådan trin for trin guide, som forklare: hvad skal jeg installere først?? Hvordan installere jeg Suse 9.3 Pro osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juni 2005 - 23:25 #1
Du skal partisionere din HD således at du har et område frit til din linux f.eks. 10 Gb. dette område skal i første omgang ikke partitioneres men bare stå ubenyttet

Herefter installere du windows. Denne skal installeres først da den ellers ødelægger linux installationen

endelig installeres linux, og den vil normalt selv konfigurere bootloaderen og placere sig selv på det ubrugte område
Avatar billede figora Nybegynder
19. juni 2005 - 23:35 #2
bufferzone ~~> hvad skal jeg partisionere med???
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2005 - 00:10 #3
din WinXP installations CD kan partitionere
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 08:30 #4
ja men jeg kan kun gører det på de 137 gb
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 09:13 #5
Start med at installere din XP se hvordan på http://www.helgec.dk/xp-install.html jeg vil anbefale sig at oprette en partition til XP styresystem på ca 15 GB. når det er gjort boot op på din SuSE cd, vælg brugerdefineret partitionering, opret en SWAP partition på ca. 600 Mb. lige efter Xp-partitionen, opret en rodpartition (/) på ca. 15 Gb. lige efter SWAP-partitionen, vælg installer og nu installeres SuSE på din rodpartition. Meld tilbage her på tråden når det kører så får du vejledning til resten
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 17:20 #6
har bare et lille problem med xp installationen, for når jeg kommer til partisionenringen, har jeg kun 32248mB til rådighed?
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 18:43 #7
Det lyder som noget sludder, men OK, boot på SuSE cd-en vælg brugerdefineret partitionering, opret en FAT partition på 15 Gb. opret en SWAP partition på ca. 600 Mb. lige efter FAT-partitionen, opret en rodpartition (/) på ca. 15 Gb. lige efter SWAP-partitionen, Afbryd installationen og start som beskrevet 20/06-2005 09:13:52
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2005 - 18:53 #8
måske kan BIOS ikke se diske større end 32 GB

og XP vil så vidt jeg ved ikke oprette FAT32 partitioner som er større
end et eller andet (måske 32 GB)
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 19:03 #9
hvis jeg kører MaxBlast 4 (min HD er en Maxtor) kan jeg lave partitioner, med alle 160 GB?
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 19:06 #10
kan jeg bruge MaxBlast selvom jeg skal have Suse installeret??
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 19:23 #11
Ja men er problemet da virkeligt så stort, opret 1 partition, nemlig 15 Gb. FAT32, brug hvilket som helst værktøj der falder dig ind, installer XP og fortsæt som jeg har beskrevet, lettere kan det snart ikke være
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 21:13 #12
godt færdig, men nu er jeg strandet i grub...
Avatar billede figora Nybegynder
20. juni 2005 - 22:04 #13
opstod et andet problem under installation af suse, ved den "Afsluttende grundlæggende installation" hvor den siger der er fejl ved installation af Grub, og det er "error 22: No Such Partition" hvad skal jeg stille op med det??
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 22:50 #14
Ja hvis du gjorde som jeg skrev ser det nu lidt lusket ud, prøv i første omgang at boote på cd-1 og vælg "boot installeret system" hvis det virker så meld tilbage
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 22:53 #15
Du må ikke foretage nogen indstillinger af grub under installationen, jeg går ud fra at du ønsker at køre "dualboot" det betyder at grub skal installeres i MBR og det gør installationen default
Avatar billede figora Nybegynder
23. juni 2005 - 15:55 #16
godt nu er jeg kommet ind i suse. men mit USB keyboard virker ikke når jeg skal vælge mellem suse og xp. og hvordan får man den til at starte automatisk op i xp når jeg tænder computeren???
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 16:22 #17
Nu lægger jeg et svar, det gør du i /boot/grub/menu.lst her ændrer du default til den partition der skal starte automatisk, Windows partitionen er sikkert hd0,0 se iøvrigt http://www.helgec.dk hvis du har problemer med GRUB
Avatar billede figora Nybegynder
23. juni 2005 - 17:19 #18
ja let nok sagt... men har nogle problemmer, hvordan kommer man i grub??? har prøvet at lave en diskette, men da jeg nåede til kommandoen, mke2fs /dev/fd0, sagde den bare at den ikke kendte kommandoen... og kunne jeg få mit USB keyboard til at virke i grub??
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 18:09 #19
Du er sgu da lidt af en tung dansepartner. Log ind som root. Klik med højre musetast på et frit område i venstre halvdel af proceslinien (det nederste felt på skærmen) -> tilføj -> knap -> hjem (home) nu får du din hjemmemappe placeret på proceslinien, lad den blive der du får tit brug for den. Klik på mappen -> klik på pil opad i øverste venstre hjørne, nu er du i roden. klik på boot -> klik på grub -> højreklik på "menu.lst -> åbnes med -> kwrite. en af de øverste linier angiver "default" hvis din Windows ligger på 1. partition angiver du "default 0" uden "". næste gang du starter computeren er Windows valgt som default
Avatar billede figora Nybegynder
23. juni 2005 - 18:43 #20
er ikke tung, danser bare meget dårligt. du har fået pointne, men ved du om dette problem kan løses: i den menu hvor man vælger mellem Suse og xp, virker mit USB Keyboard ikk, det virker i BIOS, og virker efter den menu.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 19:03 #21
Umildbart kan jeg ikke se løsningen og dog det foregår ved at du stadig i /boot/grub/menu.lst angiver tastaturet, men hvordan man angiver et tastatur aner jeg ikke men jeg vil arbejde op sagen og vende tilbage
Avatar billede figora Nybegynder
23. juni 2005 - 19:08 #22
okay.. mange tak for det
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2005 - 19:10 #23
Hvad er det for en SuSE version og hvad hedder dit tastatur ?? Jeg er først tilbage efter kl. 21:30. Fik du den til at starte Windows default ??
Avatar billede figora Nybegynder
25. juni 2005 - 12:28 #24
suse: 9.3 pro.
tastatur: Microsoft Keyboard with Fingerprint Reader.
og ja jeg fik Windows til at være default..
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 11:20 #25
Hejsa
Umildbart kan jeg sgu løse dit problem, men bare rolig der skal en del til før jeg giver op, en løsning kunne være at tilføje Linux i startmenuen på XP http://home.worldonline.dk/helgec/dualboot.html men det kræver at du i stedet bruger LILO som bootloader og min erfaring siger mig at LILO ikke er overstabil ved store hardiske. Jeg regner med at få et USB tastatur i næste måned så vil jeg vende tilbage. Skal jeg foreslå en løsning her og nu så ville jeg oprette en startdiskette til at starte XP med, det kræver kun 4 filer så disketten indlæses meget hurtigt, jeg ville så bruge GRUB til at starte SuSE med på den måde bliver du lidt kendt med systemet indtil jeg finder en mere stabil løsning
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 11:21 #26
Rettelse !!!! "Umildbart kan jeg sgu ikke løse dit problem"
Avatar billede figora Nybegynder
27. juni 2005 - 02:18 #27
oki... så må jeg bare har mit ps2 keyboard(tror jeg det stik hedder) tilsluttet så jeg kan skifte mellem suse og xp