Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 00:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Til en ven-script - lovligt?

Hej -

ved ikke lige om det er den mest passende kategori, men sad og lavede en "tip en ven"-side til et større site, og kom til at tænke på om det egentligt er lovligt, eller kan den slags kategoriseres som spam?
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 00:38 #1
Hov. Der skulle have stået "Tip en ven" i overskriften, selvfølgelig :-)
Avatar billede cthun Nybegynder
18. juni 2005 - 00:40 #2
Det kommer vel an på hvordan man ser det!

Jeg vil ikke tage det som spam, så længe du ikke gemmer modtagers email i en database..

Det svare jo til at du selv sender en mail til en kammerat!
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
18. juni 2005 - 00:42 #3
det er egentlig et rigtigt godt spørgsmål, umiddelbart vil jeg sige det er spam idet modtager modtager reklame for noget han ikke har rekvireret selv. Men om det passer ved jeg ikke...ser med i dette indlæg....

mvh
Mads
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 00:47 #4
Jeg har lavet det sådan at modtagers e-mail bliver gemt i en database, men det er for at gå ind og tjekke om mailen allerede har været brugt én gang - for at modvirke at en bruger synes det kunne være sjovt at spamme modtager ved at trykke "tilbage" og afsende det samme igen flere gange.
Avatar billede dmcn Praktikant
18. juni 2005 - 00:55 #5
Jeg har siddet og ledt efter den artikel, jeg læste for ikke alt for længe siden, hvor forbrugerombudsmanden udtalte sig om Tip en ven-funktionen.
Som jeg husker den var pointen, at det er tilladt så længe der ikke er et reklamebudskab i e-mailen. E-mailen må indeholde det afsender indtaster samt et link til siden, og ikke andet.
Det bedste bevis for at det er lovligt er vel egentlig, at www.forbrug.dk har en sådan funktion. =)
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 00:56 #6
Men okay, nu kan jeg efter lidt søgning se at den er gængs nok på større sites:

http://www.filmzonen.dk/content/extras/tip.asp?mode=boxoffice
http://www.brondby.com/tip_en_ven.asp
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/boost/tip_en_ven/

- Så mon ikke det er lovligt nok, hvis man sørger for at der ikke er mulighed for at sende flere mails ud til samme modtager?
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 01:02 #7
-> n0rmality

Okay - I så fald overholder Cybercity ikke reglerne, da deres "tip en ven"-mail ikke indeholder meget andet end reklamebudskab 8-)
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 01:07 #8
og man kan trykke "tilbage" og sende mailen engang til ligeså mange gange man vil...

Men med hensyn til det afsender selv taster ind. - Hvad hvis man har lavet en pre-udfyldt textbox, hvor afsender kan vælge at sende indholdet, eller slette det og skrive noget nyt, har afsender "selv" tastet det ind?
Avatar billede dmcn Praktikant
18. juni 2005 - 01:09 #9
Det er muligt du kan slippe afsted med det, men det er vist ikke specielt god markedsføringsskik.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2005 - 01:15 #10
<ole>

Det er da helt uden skygge af tvivl ulovligt. Om du bliver retsforfulgt, afhænger formodentlig af, om du bliver anmeldt

/mvh
</bole>
Avatar billede nielle Nybegynder
18. juni 2005 - 07:44 #11
Den relevante lovtekst:

"Forbud mod anvendelse af elektronisk post, telefax mv. - § 6a, stk. 1

Efter markedsføringslovens § 6a, stk. 1 er det ulovligt at sende reklamer til forbrugere, erhvervsdrivende eller offentlige institutioner ved hjælp af elektronisk post (e-mail, SMS, MMS mv.), telefax eller automatiske opkaldssystemer hvis de ikke selv har bedt om at modtage reklamen."

Kilde: http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/love-og-regler/markedsfoeringsloven/6a-uanmodede-henvendelser-spam-mv/forbudmodanvendelsea/

Bemærkninger:

For det første afhænger det lovlige af om dit "større site" kan betegnes som værende en erhvervsdrivende eller en offentlig institution. Paragraffen gælder ikke for private. Umiddelbart vil jeg dog sige at et "større site", som ikke er en forretning men f.eks. et gamersite, under alle omstændigheder kan komme ind under kategorien "offentlige institutioner".

For det andet står der "hvis de ikke selv har bedt om". I den sammenhæng er det faktisk ligegyldigt om det er en af vennerne som har bedt om det.

Men som så meget andet juridisk er den slags aldrig helt klart. Den er åben for fortolkninger og gradbøjninger indtil at der har været et antal retssager som har dannet præcedens på området. Så vidt jeg ved har der endnu ikke været danske retsager på "tip en ven". Forbrugerombudsmanden synes dog at have taget stilling, men har vist nok heller ikke udstedt bødekrav endnu.

Jeg er ikke jurist, men ovenstående tyder altså på at det er ulovligt. Det er dog noget som først skal afgøres i et antal retsager før at det bliver fastlagt endeligt (og selv da kan loven jo efterfølgende ændres). Der er heller ikke nogen tvivl om at langt de fleste sites, som har sådan en funktionalitet, *ikke* anser det for at være spam og at de selv samme i øvrigt aldrig ville drømme om at udsende spam.
Avatar billede brynil Nybegynder
18. juni 2005 - 07:51 #12
Det kan være både og.

http://www.netsteder.dk/raad/antispam/

De store dagblade har en lignende mulighed i deres artikler. Så måske er udformningen (bl.a. angivelse af afsender email) væsentlig, som du jo selv er inde på.

Og er den reelle afsender åbenbar, må problemet vel være hans eller hendes, hvis det kan kategoriseres som spam.
Avatar billede nielle Nybegynder
24. juni 2005 - 18:32 #13
Argumentet "det må være lovligt fordi alle andre gør det" holder desværre ikke i en retsal.

Lukketid?
Avatar billede nielle Nybegynder
24. juni 2005 - 18:32 #14
Sorry, det er jo lukket :^|