Avatar billede frederikns Nybegynder
17. juni 2005 - 13:35 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Kan jeg kombinere flere routere for at lave et større netværk?

Hej, jeg har tænkt mig at lave et lille netparty her en gang i næste uge, men jeg har ikke kunne støve en switch, så vi har ikke nok porte til at forbinde os alle, og derfor spørger jeg om jeg kan sætte flere 4-ports routere sammen så netværket bliver større, jeg har selv en på 4. porte og 2 af dem der kommer kan tage deres router med som også er på 4. porte.

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal de så sættes sammen?
Skal jeg bruge krydskabler?
hvor mange porte vil der være i overskud ved at sætte 3 routere sammen?
Avatar billede draeber Nybegynder
17. juni 2005 - 13:52 #1
Du kan godt sætte de tre routere sammen, du skal bare huske at slå DHCP-serveren fra i de to, som ikke har direkte forbindelse til nettet.
Du vil få 8 porte til rådighed. Du forbinder port 1 ved internetrouteren til port 1 i nummer to router. Dernæst forbinder du port 2 ved internetrouteren til port 1 i router 3.

Du skal meget sandsynligt bruger krydsede kabler, men det kan også være at routerne kan "auto-switche" til krydset mode, så du kan spare krydskabler.
Avatar billede draeber Nybegynder
17. juni 2005 - 13:53 #2
router1
p1 - r2p1
p2 - r3p1
p3 - PC
p4 - PC
r= router
p=port
Avatar billede draeber Nybegynder
17. juni 2005 - 13:54 #3
du skal ikke bruge WAN-porten i de to ekstra routere....

I hvert fald ikke, hvis computerne skal kunne se hinanden.
Avatar billede frederikns Nybegynder
17. juni 2005 - 14:30 #4
mange tak