Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:12 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Design vurdering

Hejsa,

jeg kunne godt tænke mig at få vurderet designet på min hjemmeside, www.matematiknet.dk

Mth. indhold, ved jeg godt der ikke er så meget endnu, men det skulle gerne komme hen ad vejen :-)

Mvh. Anders
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 13:16 #1
Næ, du har ret... Der er ikke meget indhold (Jeg får en blank side)

Apo
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
17. juni 2005 - 13:21 #2
Fint design med gode farver...... og et virkelig godt initiativ!

mvh
mads
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:23 #3
Tak..

Apo -> En blank side?? Prøv at opdatere, det burde da virke.
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 13:23 #4
Det ændrer intet... Stadig en blank side.
Avatar billede skater Nybegynder
17. juni 2005 - 13:24 #5
hmm... jeg får en masse lodrette grå striber i firefox... IE viser den godt nok. Måske der er noget med kodningen...
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:26 #6
Det var da underligt.. Kan du så se den her side f.eks.: http://www.matematiknet.dk/?page=opgaver&funktion=vis_opgaver&id=2
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:28 #7
skater -> Jeg må lige have kigget på koden, jeg har godt set de der grå striber på et tidspunkt, men der fandt jeg fejlen og så virkede det, men åbenbart ikke "helt" alligevel.
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
17. juni 2005 - 13:30 #8
Jeg kan godt lide set-up'et. Det er enkelt og overskueligt og let at finde rundt. Skrifttypen og -størrelsen er også god, den er frisk, men alligevel ikke kedelig (som Times New Roman m.fl. ofte er).

Jeg synes dog ikke, du skal vælge at have et reklamebanner siddende lige der. Hvis du absolut vil tjene penge på din side, så synes jeg, du skal sætte banneret i midten under selve siden - der forstyrrer og forvirrer den ikke så meget. Når du har gjort det, så gør overskriften "matematiknet" lidt større, og centrér den eventuelt.

Prøv også at gøre siden bredere. Eftersom du har sat bredden til at være lige under 800 pixels, går jeg ud fra, at du gør dette for at være brugervenlig overfor alle besøgende. Det er også en god idé, men når jeg sidder og kigger på siden (i en opløsning på 1280 * 1024), synes jeg den bliver lidt for smal. Lav evt. samme funktion som her på Eksperten, hvor man kan få siden til at fylde 100% af bredden.

Og nu hvor vi snakker om brugervenlighed, så optimér da din side til Mozilla Firefox m.fl. Selvom langt langt de fleste bruger Internet Explorer, så er der altså stadig mange, der bruger andre browsere som f.eks. Firefox, Opera osv.

Men alt i alt synes jeg, at siden ser fornuftig ud. Mange vil måske mene, at den skal friske lidt op med nogle mere luftige farver, men jeg synes, de farver, du har valgt, evner sig fint til en matematikside.

Hvis du søger en karakter, vil jeg give den 3,5 ud af 5 stjerner.
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
17. juni 2005 - 13:30 #9
Prøv lige at smutte forbi http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.matematiknet.dk%2F og se om du ikk kan redde de fejl der står. Så kan det være Firefox også kan se noget andet end en halv hvid side med en halv gråstripede side nederst.
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:31 #10
Det kan være det er fordi at jeg i nogen tilfælde bruger % til at angive højden eller bredden af en tabel..
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:37 #11
Tak for svarene.

Jeg vil se på det med bannerreklamen, men bredden på siden tror jeg ikke at jeg så let kan lave om på.

Martin1000ben -> Den kan af en eller anden grund ikke validere siden..
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 13:38 #12
Anders_H > Nope, jeg kan heller ikke se siden:
http://www.matematiknet.dk/?page=opgaver&funktion=vis_opgaver&id=2

Jeg kan se din kildekode når jeg højreklikker, men selve siderne er helt hvide...

Apo
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 13:45 #13
apo -> ok, jeg må lige have fundet ud af hvad der er galt.. Bruger du IE?
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 13:58 #14
Anders_H > Det er det samme i både IE og FF...
Avatar billede domaz.dk Novice
17. juni 2005 - 14:34 #15
du skal nok liiiiige huske at slutte din "comment-tag" oppe i dit script... hehe.. :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
17. juni 2005 - 15:36 #16
Ja... dit <!-- i starten gør det meste af siden til én lang kommentar...
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2005 - 17:10 #17
Hvis det hjælper dig noget, så kan jeg til gengæld godt se den i IE.
I Firefox ser den sådan ud: http://www.faelles.net/test/matnet.gif
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 17:14 #18
Er det kun mig der ikke kan se siden?
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 20:01 #19
Hehe, ja den comment må jeg hellere lige få lukket..
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 20:05 #20
apo -> Kan du se siden nu?
Avatar billede anders_h Novice
17. juni 2005 - 20:11 #21
spionza -> Det var også sådan den så ud ved mig på et tidspunkt, men nu tror jeg det virker efter den comment blev lukket. Det gør det i hvert fald i min Firefox..
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 20:26 #22
Ander_H > Jeps, nu kan jeg :-)

Jeg gætter på, at det var min firewall eller mit antivirusprogram, der tolkede din kode/manglende afslutning af kommentaren som værende skadelig kode...

Det ser fint ens ud i både IE og FF. Selve designet er ikke nyskabende eller overvældende, men det er matematik jo heller ikke :-b

Der mangler noget indhold i form af flere artikler mv., men det har du fra starten af gjort opmærksom på.

Hvis din idé er at lægge en lang række formler og regneregler (Med tilhørende beskrivelser) ud på nettet, synes jeg at det virker som en rigtig god idé. Det kan blive en god hjælp for de der er knap så matematisk orienterede.

Apo
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2005 - 20:34 #23
Tilføjelse:

Designet er ikke overvældende, men langt fra grimt. Det er enkelt, overskueligt og behageligt for øjnene at se på :-)
Avatar billede dan_n Nybegynder
18. juni 2005 - 00:42 #24
Hey Anders

Det er en udemærket side du har fået skruet sammen der. Jeg vil dog lige komme med et par ting, som jeg mener vil gøre siden bedre.

[ Dine side overskrifter ]
Det første ting som lige faldt mig i øjnene, er at dine overskrifter rundt på siden er af meget forskelligt grafisk karakter.
* Forsiden - Sort skrift med skygge, centreret
* Artikler - Grøn skrift med ikon, højre justeret
* Dine artikler - Blå skrift, højre justeret
* Om siden - Sort skrift med skygge, centreret

Vær konsekvent, og valg en typografi til de forskellige overskrifter. Det nuværende virke rodet og det virke uharmoniske. Detil vil jeg råde dig, til kun at benytte tekst + <h1></h1>, til dine overskriftet og dette af hensyn til indexsering af dine side i søgemaskiner. søgemaskine crawlerne lægger meget vægt på indholdet af <h*> tags'ne.

[ Overflow ]
Jeg syntes du skal droppe at bruge overflow og istedet lade siden blive så hæj som nødvendigt.

Det er et irritations moment for de brugeren, at du bevidst har forsøgt at skabe mest muligt scroll !!!

Samtidig mister man overblikket og sammenhænget når man skal læse dine artikler i afsnit af kun 7-10 linier.

Desuden er den grå scroll-bar heller ikke ligefrem et pænt grafisk, element tværtimod.

Lad sidehøjde flyde, Vend fokus mod dine besøgende og deres behov. Informationen skal være let læselig og overskuelig. Det er den ikke ved unødvendig brug af scrollbars.

[ lodrette linier ]
Du bruger i dit layout forholdvis mange "usynlig" lodrette linie, se på billedet hvad jeg mener:

http://www.skitips.dk/exp/18-06-05/matematiknet.png

Jeg mangler det sammenhæng og harmoni mellem mange af dine elementer, b.la. menuen, headerbilled, navigationbjælke. Disse elementer er på en måde ikke sammenhængende, men enkelt stående elementer.

Det generer mit øje en del !

Prøv evt.
#1 - flyt ventre kant af frem/tilbage knapperne ([ < ] [ > ]) til venstre, så de flugter med venstre kanten af den blå box ([ menu ])over dine menu.

#2 - Navigationsbjælken [Her er du: .....], står alt for langt til højre, Den svæver lidt for sig selv. Desuden kan det give problemmer på et tidspunkt hvor du evt får nogle længere menu-navne
[Du er her: ... Artilker > Differentialkoefficient]
Jeg synten enten du skal rykke den hen så venstre kanten, flugter med den grå gradient linie, mellem menu og indhold. Eller også skal venstre kanten flugte med indholdet (altså gradient grå skreg  + margin i den indholds boks)

[ Foreslag: Print]
Jeg syntes du skal lave en printvenlig version af specielt dine artikler, dette kan du evt gøre vha. css og @media print().

Læs evt denne artikel:
http://www.alistapart.com/articles/goingtoprint/

Dette vil være en detalje som både du og dine brugere vil kunne få stor glæde af. Dels vil brugerne kunne bruge dine siden som "formel samling" og printe interessante artikler ud, og hvis brugeren får et perfekt print, lige til at sætte i ringbindet, vil de bestemt hurtigt begynde at efterspørge flere artikler eller fortælle andre og din udemærkede side. Dine besøgende får gode printebare dokumenter, og du får flere besøgende på din side. en Win-Win-Situation !

[ Detalje: Grafikfejl ]
Der er en lille grafik fejl, nede i nederste venstre hjørne (se evt før linkede billed, ved den pinke firkant). Dette bør du let kunne rette.

[ Detalje: link på Headerlogo ]
Jeg syntes du skal lave et link på dit logo i headerbilledet, så når man klikker på dette ryger man til forsiden. Det er ligesom en udskrevet regl, at logoet linker til forsiden.

[ Alt i alt]
En bestemt god side, med et pæn og let, overskuelig, overordnet layout, som dog lige trænger til en finpudsning, før det er-lige-i-øjet ?

Og lidt karakter til alt matematikken:
9 @ 13

Held og lykke med siden !
Avatar billede anders_h Novice
18. juni 2005 - 14:44 #25
Tak for alle svarene, jeg vil prøve at arbejde videre med det..

Og dan_n, tak for det udførlige svar, jeg vil få lavet en printervenlig version, få rettet grafikfejlen, få navigationsknapperne til at flugte med menuen, og få logo som trykknap til forside..

// Anders
Avatar billede anders_h Novice
18. juni 2005 - 14:49 #26
Apo -> Ja det var nok sådan noget, men det var da heldigt at der var en der opdagede fejlen, den ville jeg aldrig selv have set (det virkede jo også fint hos mig selvom siden var en lang comment)
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
23. juni 2005 - 16:30 #27
Prøv at starte med at smide
en DOCTYPE, og encoding mode på siden - det ville hjælpe GEVALDIGT med at få den valideret.
Grunden er simpelthen at du sætter firefox til at køre i Quirks render mode.
Du kan læse hvilke ting quirks render mode fejler ved her http://www.mozilla.org/docs/web-developer/quirks/quirklist.html
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. juli 2005 - 22:24 #28
Godt initiativ, men her er alligevel et par ting som jeg synes kunne gøres om:

Hmm synes ikke om den orange tekst til den blå baggrund i topbanneret!

Fjern understregningen på menulinkene (også linkene i navigationsbaren!

Få ikon og tekst til at flugte i menulinkene!

Når jeg går ind under 'Opgaver' og bagefter 'Procent', så figurerer 'Procent' ikke i navigatonslinien øverst - der står stadig bare 'Matematiknet -> Opgaver' - og der er jo ikke korrekt!

Frem'>' og tilbage'<' pilene i den øvre linie virker ikke når man går ind på siden - og burde derfor ikke være der(ikke før de virker i hvert fald)!

Er siden optimeret for 800x600 - i så fald kan du droppe scrollbaren i selve vinduet - da den jo ikke skal bruges til noget! Hvis den ikke er optimeret til 800x600, så kan du lige så godt gøre brug af lidt mere plads og optimere siden til 1024x768!