Avatar billede ronnyb Nybegynder
17. juni 2005 - 10:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fast Ethernet Switch?

Hej!

Jeg har er blevet bedt om at hjælpe med at finde en fejl i en mindre kontornetværk beståene af 6 computer, en switch, og en router.

Problemet ligger i at ikke alle maskiner har adgang til inernettet samtidig. Det lader til at det kun er det første fire maskiner som starter op der for lov at gå på nettet.

Kun én af maskinerne har skiftevis adgang til printeren.

Kan dette være switchen som ikke kan håndtere flere maskiner på én gang?

Switch er en 8 Port way 10/100 Mbps Fast Ethernet Switch.

Hilsen Ronny
Avatar billede venturer Nybegynder
17. juni 2005 - 10:42 #1
Switchen har intet at sige i denne sammenhæng Den sørger "bare" for at det hele kan snakke sammen.
Er du sikker på at det er en rigtig router og ikke bare et kabel- eller ADSL-modem?
Prøv at skrive her hvilken IP de fire første maskiner har fået (bare de tre først tal af IP-adressen) samt adressen på den femte der ikke kan komme på nettet.
Hvis routern står for at dele printere, er det ikke uhørt at kun én af gangen kan skrive ud til den.
Avatar billede deepcore Nybegynder
17. juni 2005 - 10:48 #2
Jeg tror du har fat i et adsl modem og ikke en router.
En router med DHCP service ville dele ipadresser ud til alle maskiner ud på det interne netværk. Hvis det kun er et adsl model får maskinerne deres ip adresser inde fra udbyderen, og denne vil formentligt kun give et begrænset antal - som regel en eller to - med mindre man har et erhvervsabbonement der giver flere.

De resterende maskiner der ikke har direkte ip vil derfor give sig selv en lokal ip som ikke har adgang udaftil
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. juni 2005 - 11:16 #3
PS: pt. modtager vi ikke automatisk E-mail fra Eksperten - derfor noget forsinket feedback...
Avatar billede ronnyb Nybegynder
20. juni 2005 - 10:23 #4
Hej!

Tak for hjælpen! Jo, det er et ADSL/Kabel modem kan jeg se nu ;)

Hvad skal jeg gøre nu for at få systemet til at virke?

- Ronny
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
20. juni 2005 - 10:27 #5
Kort fortalt; køb en router
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
20. juni 2005 - 10:28 #6
Kabel modem -> Router -> Switch - > klient
Avatar billede ronnyb Nybegynder
20. juni 2005 - 10:57 #7
Tak for det!

Hvad skal jeg gå efter når jeg skal købe router??? Skal der min. 6 porte på når der skal tilsluttes 6 maskiner, eller er det ligemeget når der en switch???

På forhånd tak!

- Ronny
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
20. juni 2005 - 13:26 #8
Det er lige meget når der er en switch
Avatar billede ronnyb Nybegynder
20. juni 2005 - 13:32 #9
Tak for hjælpen!!!