Avatar billede peaceofcake Nybegynder
16. juni 2005 - 09:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

MIDI effekter? Nyt lydkort?

Hejsa

Jeg har genoptaget min gamle hobby, MIDI-musik, efter 7-8 års pause. Jeg plejede at "komponere" en masse musik i MIDI-format og så bruge det til at jamme på guitar til.
Dengang brugte jeg det fantastiske SoundBlaster AWE32 på Win95, og det lød aldeles fremragende med de MIDI-lyde og -effekter, det kort kunne præstere.

Nu er tiden så gået, og jeg investerede engang i et SoundBlaster Live! Player 1024, som jeg siden ikke har brugt til andet end blot at høre musik (ikke MIDI...)
Nu er jeg så i gang igen med at komponere lidt MIDI-musik. Jeg bruger lidt forskelligt software (fx. SONAR og Voyetra Record Producer), men jeg har opdaget, at jeg ikke kan bruge lydeffekter på MIDI-musikken. Jeg gjorde altid megen brug af fx. Reverb og Chorus i gamle dage, men disse effekter gør intet i dag.
Når jeg tjekker Creative Audio HQ-app'en og kigger under MIDI-fanen, står der at Reverb er "Not mappable", hvilket bekymrer mig lidt...

Nu har jeg efterhånden erkendt, at SB Live! Player 1024 nok er et skodkort til sådan noget, så jeg er begyndt at kigge efter et nyt kort til rimelige penge, som kan opfylde mine MIDI-behov.
Jeg har dog slet ikke fulgt med i lydkort-verdenen, og har derfor indtryk af, at MIDI er gået frygteligt meget af mode.

Jeg overvejer fx. et SB Audigy 2 ZS, men er bange for at blive snydt for MIDI-effekter igen.
har også kigget på Terratec Phase 22, men kan ikke helt finde ud af, om der er nogen speciel MIDI-funktionalitet ved det kort?

Jeg er sådan set bare ude efter et kort, der kan spille en god gang MIDI og som kan udnytte de nødvendige MIDI-effekter.

Er der nogen, der kan anbefale noget?

Faktisk haster det lidt, da jeg skal have indspillet noget backing-musik til guitaren, som skal bruges om få dage... ;-)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
16. juni 2005 - 17:55 #1
Hvorfor ikke bruge et ekstern lydmodul fra f.eks Roland, blot det understøtter de gængse midi standarder?
Det behøver ikke koste meget mere end et af de bedre lydkort, og så er kvaliteten formentlig noget bedre
Avatar billede peaceofcake Nybegynder
18. juni 2005 - 00:13 #2
Fint forslag, jakobskovgaard. Og slet ikke utænkeligt, at jeg ender med den slags opgraderinger, hvis jeg for alvor genoptager min musik-gerning. Men lige nu var jeg mest på jagt efter en "nem" og hurtig løsning, og den løsning blev altså et Audigy 2 ZS-kort. Og lige nu har det opfyldt alle mine umiddelbare ønsker. MIDI-lyden er lækker og effekterne tilstrækkelige.
Så nu kan jeg komme ud af denne iriiterende stampe, jeg befandt mig i, da jeg oplevede, at mine MIDI-kompositioner lød ad helvede til i forhold til, hvad jeg var vant til fra mit AWE32 i de gode gamle dage...
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
19. juni 2005 - 17:52 #3
Du skal da have gang i en sampler i stedet for at bruge de indbyggede midi-lyde! Ganske som Jakob forslår kan du købe et lydmodul fra Roland, men du kan også få software der emulerer samplere og synthesizers.

Indbygget midi-lyd fra et soundblaster kort er mildesttalt ubrugeligt!