Avatar billede webcreator Nybegynder
15. juni 2005 - 13:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Editor til HTML, CSS, PHP og JavaScript søges

Hej Eksperter.

Jeg er på udkig efter en HTML, CSS, PHP og JavaScript editor til Linux (Mandrake 10.1). Jeg har indtil nu brugt TSW WebCoder International (www.tsw.dk), og vil meget gerne have et lignende værktøj til Linux.

Jeg ser gerne at flest mulige krav er opfyldt :

- Syntaks farvning af HTML, CSS, PHP og JavaScript
- Integreret FTP klient så jeg kan arbejde på dokumenterne direkte på serveren.
- Eventuelt auto-complete (jeg skriver <html>, programmet skriver </html> for mig).
- Simpelt og lækkert interface - helst ikke noget der kunne høre starten af 90'erne til :)

På forhånd tak for input.
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. juni 2005 - 13:50 #1
Nogen der måske kan anbefale Bluefish ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2005 - 13:52 #2
Prøv og kig på på JEdit.

www.jedit.org

den kan lave syntax farvning
den kan tilgå FTP servere
for XML kan den ihvertfald autocomplete

det er *ikke* den bedste editor, men fordi det er ren Java så kan du køre
præcist det samme program med præcis den samme bruger grænseflade på Windows
og Linux - og det er i sig selv en stor stor fordel
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. juni 2005 - 14:09 #3
Jeg tog chancen med BlueFish. Den ser rigtig fin ud. Brugergrænsefladen er ikke det lækreste jeg har set, men det er jo også koden jeg skal fokusere på.

Jeg giver også lige jedit en chance senere. Og så lader jeg lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu, i tilfælde af at der kommer et rigtig godt bud.

Tak indtil nu :)
Avatar billede coderdk Praktikant
15. juni 2005 - 14:17 #4
Jeg vil gerne anbefale pspad: http://www.pspad.com/ - Dejlig gratis editor!
Ellers er der gvim, ConTEXT og UltraEdit blandt de mange andre!
Avatar billede coderdk Praktikant
15. juni 2005 - 14:18 #5
Doh, sorry, så ikke lige det var linux :D Så må det da være gvim :D
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. juni 2005 - 15:53 #6
Heh, sådan kan det gå. Tjo, Gvim - måske. Men jeg må sige at BlueFish er meget lækker.
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. juni 2005 - 15:54 #7
.. desværre mangler der FTP. Men det må jeg se om jeg ikke kan fikse ved at mounte FTP adgangen til en mappe eller noget.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2005 - 16:31 #8
Jeg plejer at bruge Quanta+.

Tidligere har jeg også set på Bluefish, men den virkede ikke særligt godt, men det er også nogle år siden, så det kan de sagtens have lavet bedre.

Er Bluefish ikke et Gnome-program? Så burde det kunne bruge Gnomes indbyggede VFS (virtual filesystem) så det skulle kunne lade sig gøre bare at bruge ftp://bruger:password@server/filnavn til at åbne filer.
Avatar billede babz Nybegynder
24. juni 2005 - 15:04 #9
Hmmmm....ftp mangler da ikke i vim.
Når jeg fifler i mine filer via ftp bruger jeg ftp fra vim.
Jeg taster ! i vim for at køre en kommando, herefter kører jeg ftp , laver put og get som jeg lyster.
skriver exit og tjuhej.

/Babz
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. juli 2005 - 22:57 #10
Tak for hjælpen alle sammen. Jeg tror jeg giver de 15 poins til Coderdk - er faldet for det program han foreslog :)

Coderdk > Smider du et svar?
Avatar billede coderdk Praktikant
08. juli 2005 - 23:03 #11
heheh ok! gvim? rox! :-D
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. juli 2005 - 00:01 #12
:D