Avatar billede solsikkehaven Nybegynder
14. juni 2005 - 12:09 Der er 3 kommentarer

Canon G6 - manglende "Sports" mode

Mange Canon kamera'er har den auto-mode, der hedder noget med "sports" - altså automatisk indstilling til billeder med f.eks. sportsfolk, objekter i bevægelse etc.

Jeg benytter et Canon G6 (iøvrigt et KANON køb ! - når man ikke har råd til SLR) - og netop denne indstilling brillerer ved sit fravær på dette kamera.

Er det nogen derude der kan hjælpe med indstilling eller forslag til hvad jeg kan gøre (jeg søger præcise angivelser fra folk der selv har et G6).....

Hvis du selv har et G6, hvordan går det så med at tage billeder i svagt lys ? - hvordan optimerer du bedst dette ?

takker på forhånd :-)
Avatar billede re-flex Nybegynder
18. juni 2005 - 00:46 #1
Vil lige gøre opmærksom på, jeg ikke er Canon G6 bruger...

Du skal sørge for at have en hurtig lukketid. I "Sport" sætter kameraet lukketiden så hurtigt som muligt. Det betyder at det dynamiske bliver fanget, det primære motiv bliver skarpt og tydeliggjort og det bagvedliggende eller baggrunden bliver mere sløret. Højst sandsynligt vil dit G6 have et program som hedder S eller P. Disse programmer er så man kan lave semi-manuelle indstillinger. Et af programmern sørger for at sætte blænden automatisk alt efter hvordan du sætter lukketiden. Det skulle gerne stå i din manual til kameraet... Mener man skal have så stor blænde og så hurtig lukketid som mulig.

Men det er et ekstra plus, hvis kameraet understøtter kontinuerlig fokusering. Hvis kameraet først skal til at fokusere når billedet skal tages, så vil motivet allerede være ude af fokus, idet billedet bliver taget, da motivet jo oftes er i bevægelse.
Avatar billede solsikkehaven Nybegynder
27. juni 2005 - 10:29 #2
Hej Reflex.

Tak for dit svar, selvom det selvføligelig var G6 folk jeg var ude efter.
Men jeg synes alle fortjener at få tak, når man forsøger at hjælpe, så mange tak !...
Avatar billede re-flex Nybegynder
27. juni 2005 - 10:42 #3
Det er så lidt... Når det komemr til indstillinger med kameraer, er der jo ikke den store forskel i selve indstillingerne, men der er selvfølgelig forskel i hvordan man kommer frem til de bestemte indstilinger. På Canon kameraer er der et program som gerne skulle hedde "Tv". Det er denne indstilling som giver dig muligheden for selv at sætte lukketiden, hvor den derefter selv sætter blænden. Lukketiden skal som sagt være så lav som muligt, som blænden tillader i den givne belysning. I udendørs omgivelser vil du højst sandsynligt kunne komme ned på omkring 1/400 sek og til en 1/1000 sek. Skal du bruge flash, skal du sørge for at at din flash kan synknronisere hurtigt nok. På mit DSLR (Nikon D50) ligger flash synkroniseringen på 1/500 sek.

Du kan se nogle billeder jeg har taget med lav lukketid:
http://www.deviantart.com/deviation/19904744/ (1/250 sek.)
http://www.deviantart.com/deviation/19746231/ (1/400 sek.)
http://www.deviantart.com/deviation/19746326/ (1/400 sek.)

Blænden er sat automatisk af kameraet.