Avatar billede rollosb Nybegynder
12. juni 2005 - 21:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mindre angivet harddiskplads end der skulle være

Hejsa,

et lille problem her. Når jeg åbner Denne computer og ser på hvor meget af min 80 GB (74,9 GB) harddisk der er ledigt, meddeler al undersøgelse tilsyneladende, at der er ca. 23 GB tilbage. Imidlertid undrer dette mig, da jeg så prøver at markere samtlige filer på min harddisk og så ser, at disse "kun" fylder 41,9 GB. Jeg mangler altså omkring 10 GB som Windows altså ser som opbrugt, men som angiveligt ikke skulle være brugt på noget som helst. Jeg skulle have omkring 33 GB ifølge min markering af alle filerne på drevet, men det siger XP ikke en døjt om.

Hvad kan der være galt, og kan det overhovedet ordnes?
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2005 - 21:35 #1
Nogen gange kan XP lave kludder i det, f.eks kan man have slettet en hel del på harddisken og det giver IKKE mere plads, det skyldes systemgendannelsen:

Pladsen bliver nemlig ikke altid frigivet. Hvis den er overvåget, kan xp jo ikke frigive pladsen idet den på et tidspunkt kan risikere at skulle gendanne filen.
Så du kan evt. rydde op i systemgendannelsen, ved at deaktivere den, genstarte et par gange og aktivere den igen, eller helt slå den fra.

Dette gøres her:
start > indstillinger > kontrolpanel > System, fanebladet systemgendannelse
Avatar billede rollosb Nybegynder
12. juni 2005 - 23:08 #2
Helt perfekt. Du får pointene! =) Der er kun tale om en lille pladsforskel nu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2005 - 23:31 #3
Desuden reserverer XP også plads til sidefilen under opstart, og den plads vil ikke indgå i forbrugt plads.
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2005 - 07:37 #4
svar ;)