Avatar billede alex15 Nybegynder
12. juni 2005 - 20:28 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

instaltion af harddisk

hey eksperter..

Jeg har en dell computer, og nu er en af mine venner et problem med sin computer, den gider ikke starte op i windows.. og nu er det sådan at han har en mappe med en masse filer som han gerne ville have gemt inden vi geninstalerede hans computer, så vi "smed" han harddisk over i min computer, men nårh man trykker på (Denne computer) og på hans harddisk "F" opper den bare op med en tekst hvor der står: Diskdrevet er ikke formateret, skal det formateres nu?

Hvad kan vi gøre der? vi skal jo bare ind og hente den der mappe..

mvh. Alex
Avatar billede haverslev Novice
12. juni 2005 - 21:16 #1
Prøv lige og se om du kan klare det med:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421
Avatar billede alex15 Nybegynder
12. juni 2005 - 22:13 #2
hmm, virker ikke rigtig
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2005 - 22:38 #3
Det er vel ikke fordi din computer kører Fat32 og den anden NTFS ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2005 - 23:24 #4
Der hvor den skriver "Diskdrevet er ikke formateret, skal det formateres nu?", hvilket operativ system har den computer ? ? ?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2005 - 14:07 #5
Den er vist gået helt i sort ?
Avatar billede alex15 Nybegynder
16. juni 2005 - 12:24 #6
hov sorry :) havde problemer med mit internet.. det er xp og jeg mener at jeg har fat32
Avatar billede j.andreasen Nybegynder
17. juni 2005 - 10:27 #7
Fat 32 kan ikke læse ntfs kan du i bios se den anden disk i den rigtige størelse ?
Avatar billede alex15 Nybegynder
17. juni 2005 - 13:37 #8
hvordan kan man se det? altså det er der bios?
Avatar billede haverslev Novice
17. juni 2005 - 20:34 #9
Du kan jo også konvertere dit eget c-drev til NTFS.
Du mister IKKE data eller noget ved det, du få måske en lidt hurtigere maskine, samt en mere stabil og sikker maskine.

Klik på start, klik på kør
Skriv:
convert c: /fs:ntfs
klik ok.
Så bliver dit C: drev konverteret til NTFS fra FAT32 ved næste boot/opstart.
Hvis det er et andet drev der skal konverteres, så udskift C: D , E , F: eller hvad det drev nu har af bogstav.
Avatar billede alex15 Nybegynder
19. juni 2005 - 18:43 #10
okay, det prøver jeg lige så :)
Avatar billede alex15 Nybegynder
19. juni 2005 - 19:53 #11
virker ikke, det er jo ikke mit c drev som kan ikke kan komme ind på, men det andet drev, fra en anden computer, dette drev hedder F :) men prøvede at skrive det der convert c: /fs:ntfs bare med f i stedet for c, men det hjalp alligevel ikke. så..
Avatar billede haverslev Novice
19. juni 2005 - 22:49 #12
alex15 > du skrev 12:24:39 :hov sorry :) havde problemer med mit internet.. det er xp og jeg mener at jeg har fat32

Når dit styresystem kører fat32, så kan den ikke se ntfs filer.
Og som jeg læser det, kører du fat32, så derfor skal du konvertere dit c-drev til ntfs og derved kan du få adgang til den anden harddisk
Avatar billede alex15 Nybegynder
20. juni 2005 - 10:11 #13
ja okay, men har gjort det der som du skrev, men det hjalp alligevel ikke :S
Avatar billede haverslev Novice
20. juni 2005 - 20:22 #14
Så skal du lige prøve mit første indlæg igen, nu når det er NTFS det hele
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2005 - 20:34 #15
Jeg vil mene du har 2 muligheder
1) boot op på XP-cd, vælg reparer fra genoprettelseskonsol, log ind som administrator, skift til den omtalte harddisk, hvis XP finder den nu så kopier filerne over på destinationsdrevet
2) download og brænd DAPPIX se http://www.helgec.dk/dappix.html
Avatar billede alex15 Nybegynder
04. juli 2005 - 15:52 #16
har lige snakket med nogle fra dell, selve harddisken er brudt sammen, så.. men hvis i alle sammen giver et svar for i nogle point for deres hjælp :)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2005 - 15:56 #17
ingen point til mig
Avatar billede haverslev Novice
04. juli 2005 - 20:13 #18
Det var da ærgeligt med den HD.
Hvis han få lov til at beholde den, så kunne han jo prøve om han kan hente så meget data fra den som muligt:
Der er forskellige programmer til det:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm  virker både på FAT og NTFS

Eller denne, fuldt shareware program for FAT12/16/32/NTFS og som er brugbart i 30 dage.
http://www.handyrecovery.com/

eller med Getdataback:
http://www.runtime.org/gdb.htm
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2005 - 12:03 #19
Heller ikke mig  :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2005 - 17:28 #20
:o)
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2005 - 17:28 #21
:o)