Avatar billede cjmaack Nybegynder
12. juni 2005 - 14:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Linux og ekstern harddisk

Hej med jer

Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk der bl.a. understøtter USB 2, og er usikker på hvorvidt den er mulig at få til at virke under min filthat (Jeg kører Fedora 3 med gnome).

Jeg hader når diverse producenter/forhandlere ikke oplyser om den slags. De "gider" kun skrive om windows og mac understøttelse. Men Linux kan vel alt.. problemet er blot at jeg ikke vil foretage en fejlinvestering såfremt det ikke virker sammen.

Ja, det er med vilje jeg ikke skriver hvilken HD jeg vil købe. For mig at se bør det ikke betyde noget, men det bliver nok en LaCie jeg køber.
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. juni 2005 - 17:42 #1
Det er ikke noget problem at få en USB hd til at virke i linux.

Den skal bare mountes som en SCSI enhed. f.eks. /dev/sda1 såfrem der ikke er andre scsi enheder i systemet. Ellers kan man altid slå den op med dmesg eller lign.

Du skal bare huske at filsystemet på harddisken SKAL være fat. Det er desværre det eneste filsystem som både windows og linux kan skrive til.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
12. juni 2005 - 19:04 #2
Jeg bruger uden problemer min eksterne harddisk sammen med Linux. Sørg for at slå hotplug tjenesten til sådan at du kan sætte den til mens systemet køre uden at skulle mounte manuelt.
Du kan i øvrigt godt læse fra et NTFS filsystem, men du kan ikke skrive til det fra Linux. Evt kan du partitionere harddisken i to dele så du har en FAT32 del på 20-30GB og resten som en NTFS partition. Det er nok den måde, du kan få mest ud af systemet på.
Min harddisk er en Seagate, jeg selv har monteret i en ekstern box fra Zitech (har ikke umiddelbart noget navn).

Skal lige siges at jeg ikke har forsøgt mig med Fedora, men kun med Mandriva Linux.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2005 - 21:13 #3
Jeg kører Blag-linux, som bygger på Fedora, med Gnome. Når jeg tænder for den eksterne HD kommer der automatisk ikoner på skrivebordet for de respektive partitioner. Jeg har ikke konfigureret noget som helst. Det virker "lige ud af boxen", og partitionerne mountes automatisk i mappen "media".
Avatar billede ionado Nybegynder
12. juni 2005 - 22:17 #4
Din kerne skal også være kompileret med USB mass storage support.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. juni 2005 - 18:18 #5
Tror de fleste kernels kjører med støtte for USB HD. I hvert fall så har de som jeg har testet/brukt hatt slik støtte.

Min erfaring det er at det filsystemet som fungerer best på ekstern HD er ext2/ext3.
Grunn: Kopierer man filer fra Linux til fat32 og tilbake så er alle sikkerhetsinfo vedørende filene forsvunnet. Når man benytter ext2/ext3 på ekstern hd så har man filer som kan brukes for eksempel ifb med backup.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
14. juni 2005 - 23:34 #6
Jeg takker for svaret og kommentarerne - ser dog også alle kommentarerne som værende svar, men jeg tildelte point efter "først-til-mølle" princippet. Håber det er ok.

Jeg blev bekræftet i at der ingen problemer er. Dog havde jeg ikke overvejet/tænkt over problematikken omkring filsystem. Men ja.. disken skulle jo gerne fungere både under windows og linux. Er det problematisk at formatere 250 GB som fat, eller blander jeg noget sammen?
Avatar billede cjmaack Nybegynder
14. juni 2005 - 23:48 #7
Jeg har taget langbein's kommentar omkring filsystem til efterretning, men er der ikke noget med at nogle tidligere versioner af Windows har problemer med meget store harddiske? Det er dog mest af nysgerrighed jeg spørger om dette :)

Dette indlæg præciserer det umiddelbart herover..
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2005 - 09:28 #8
Det er korrekt. En FAT 16 partition kan max være 4 GB, og en FAT 32, som du nok vil lave, kan max være 32 GB. NTFS-partitioner kan være meget større. Jeg mener det er 137 GB.

Så du bliver nok nødt til at opdele din nye disk i flere partitioner.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
15. juni 2005 - 10:45 #9
Jeg gør det nok mere besværligt end det er.. virker overførsel via firewire lige så gnidningsfri som usb i Linux - "ja" eller "nej"?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2005 - 14:02 #10
Jeg har ingen personlige erfaringer med det, da jeg ikke bruger firewire. Men så vidt jeg lige kan "Google", så virker det uden problemer. Du skal bare bruge den nyeste kernel, da der har været problemer med nogle af de ældre.
Avatar billede cjmaack Nybegynder
15. juni 2005 - 14:29 #11
Tusind tak for al den nyttige hjælp! :)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. juni 2005 - 00:39 #12
"virker overførsel via firewire lige så gnidningsfri som usb i Linux"

Hutigere og bedre, selv om spec tilsynelatende er bedre for USB.