Avatar billede sungdk Nybegynder
11. juni 2005 - 22:29 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

IDE vs USB 2.0

Hej Hej!

Jeg har købt mig en lækker harddisk og et USB 2.0 kit. (Så jeg kan gøre den ekstern).

Jeg har siddet og tænkt på om det alligevel bedre kan betale sig at gøre min harddisk intern?

Her tænker jeg mest på om der er forskel på hastigheden ved IDE og USB 2.0. Nogle som evt. har et skema over hastigheder ved forskellige systemer? Firewire, IDE, USB og USB 2.0 evt?

Tak
Avatar billede tubber Juniormester
11. juni 2005 - 22:53 #1
Avatar billede tubber Juniormester
11. juni 2005 - 22:55 #2
og kommer lige med et svar :)

Intern disk er det hurtigste.

Jeg har dog selv et USB 2.0 drev og det kan overføre filer til den interne med 32 mb/s så det går alligevel pænt stærkt.....og så er der jo andre fordele ved den er extern......
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. juni 2005 - 22:58 #3
Hastighedsmæssigt betyder det ikke noget med mindre der er noget andet meget data-tungt på den samme USB-port. Den skal naturligvis tændes for sig og det er ikke sikkert at computeren er i stand til at boote direkte fra den (afhænger af din BIOS), men ellers er der ikke nogen bagsider ved det.
Hastigheden på IDE er 100Mbit og hastigheden på USB2 er 480Mbit så USB udgør ikke en flaskehals. Der sidder en lille IDE-controller i harddisk-boxen som så sættes til din USB-port. Jeg bruger selv sådan en løsning som ekstra lagerplads til min bærbare og ydelsen er som hvis harddisken havde været monteret internt i en stationær.
Firewire er 400Mbit eller 800Mbit alt efter om det er Firewire 400 eller 800 og USB1.1 er 12 Mbit, og bruges normalt ikke til eksterne harddiske (du kan nok gætte hvorfor...)
Avatar billede chalde Seniormester
11. juni 2005 - 23:18 #4
schwarz84 -> Ide er bestemt ikke 100Mbit. Ide100 kan teoretisk overføre med 100MB/sek, hvor usb2 teoretisk kan overføre med 480Mb/sek. MegaByte og Megabit (MB og Mb) er 2 forskellige hastigheder.
Avatar billede chalde Seniormester
11. juni 2005 - 23:23 #5
Så jo! Usb _er_ en flaskehals.
Derudover bliver cpu langt mere belastet ved brug af usb2 end ved ide.
Avatar billede tubber Juniormester
11. juni 2005 - 23:24 #6
Jeps chalde, så derfor er USB ikke egnet som arbejdsdisk, men som lager er det da genialt, da det er nemt at tage med andenssteds hen :)

og det er også det som chalde skriver der vises i den test jeg linker til :)
Avatar billede tubber Juniormester
11. juni 2005 - 23:26 #7
og vil da også lige sige til det chalde skriver om FireWire så performer USB2.0 bedre end firewire ifølge testen :) især ved små filer, der er vist et enkelt punkt hvor firewire performer bedre med IDE er altid hurtigst
Avatar billede chalde Seniormester
11. juni 2005 - 23:31 #8
Jeps. Firewire er bedst til store filer, idet den har en bedre sustained hastighed. Usb2 har højere burst.
Helt enig med tubber.
Og eksterne diske er perfekte som lager.
Avatar billede tubber Juniormester
11. juni 2005 - 23:34 #9
Takker chalde :) har ikke erfaring med firewire, så holdte mig til testen :)
Avatar billede sungdk Nybegynder
12. juni 2005 - 00:20 #10
Tak for de gode svar gutter!