Avatar billede bbe1379 Nybegynder
11. juni 2005 - 18:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bogøfring af private udlæg

Hvordan bogfører man private udlæg, hvis jeg f.eks. af egen lomme har betalt kontorartikler til virksomheden?

Umiddelbart ville jeg bare bruge mellemregningskontoen, og samle mit tilgodehavende i den, men så bliver købet jo ikke regisreret på kontoen 'kontorartikler'.

Man skal vel også bruge en afstemningskonto, men hverken bank,kasse eller giro dur i dette tilfælde?
Avatar billede pallas Nybegynder
11. juni 2005 - 19:14 #1
Du opretter en konto under passiver/egenkapital/..., der hedder f.ex. "Private udlæg" eller "Mellemregning".
Du bogfører det sådan: Konto for kontorartikler debiteres med x kr., konto for mellemregning krediteres med x kr.
Den dag, du hæver pengene i banken, bogføres det sådan: Konto for mellemregning debiteres med x kr. , bank krediteres med x kr.
Avatar billede pallas Nybegynder
11. juni 2005 - 19:57 #2
Det skulle være et svar :-)
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
11. juni 2005 - 21:30 #3
Men hvilken afstemingskonto skal jeg bruge kontoratikler-kontoen debiteres? Hvis det er 'bank' er pengene jo hævet.
Avatar billede juks Novice
11. juni 2005 - 21:34 #4
du skal bruge din privat indsat konto
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
11. juni 2005 - 21:37 #5
nope, ikke på den samme linie som debiteringen. I Summa vælger man den konto som beløbet skal debiteres/krediteres på, og afstemningskontoen er enten bank, kasse eller giro.
Jeg laver en seperat postering, hvor jeg krediterer mellemregningen.....hvis jeg har forstået det korrekt.
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2005 - 21:45 #6
Du laver reelt en konti på højde med Bank, Kasse og Giro.

Så du poster på Kontorartikler og modposterer på Din egen konto !
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
11. juni 2005 - 21:48 #7
Man kan naturligvis tilføje sine egne konti - men ikke til afstemning. Det er et spørgsmål om hvor pengene kommer fra rent fysisk. Der findes kun bank, kasse og giro, hvis der skal vælges en afstemningkonto, og der kan ikke oprettes andre. Man kan vist lade være med at vælge én, men det virker forkert. Pengene skal vel "flyttes" fra et sted til et andet.
Avatar billede pallas Nybegynder
12. juni 2005 - 09:30 #8
På startfirma.dk bliver der ofte spurgt til bogføring i summa... Her bliver "dit" spørgsmål besvaret af en erfaren summa-bruger (nederst):

http://www.startfirma.dk/spm/1789
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
12. juni 2005 - 10:09 #9
Hey! kuul. Jeg ledte på startguiden.dk, og undrede mig over at der ikke var andre med samme spørgsmål. Men der var der tilsyneladende - takker!
Avatar billede pallas Nybegynder
12. juni 2005 - 13:16 #10
Det var da så lidt. Brug "eksperten" på startfirma - han er tit inde og besvare og er som sagt erfaren i summasummarum :-)
Avatar billede hardyc Nybegynder
12. juli 2005 - 14:37 #11
Du bogføre på konto : indsat privat (Kredit) og som tidligere nævnt den konto hvor omkostningen hører til f.eks Kontorartikler(debet) så stemmer det, du skal jo ikke kreditere bank eller kasse i virksomheden da det jo er  d  i  g  som har betalt og det bliver så spec. i kapitalforklaringen, som ikke laves mere men man kan blive bedt om at gøre dette.

Hilsen
Revisor
Hardy
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
12. august 2005 - 21:23 #12
...jeg glemte at lukke - beklager.
Point til pallas. Tak for hjælpen.