Avatar billede wolfguard Nybegynder
11. juni 2005 - 13:07 Der er 3 kommentarer

Overclocking af gammel spand?

Hej med jer,

Jeg har spekuleret lidt på, at overclocke min gamle spand, så jeg kan få det bedste ud af den det næste halve år, da jeg har tænkt mig at samle en hel ny PC her til Jul.

Problemet er bare, at det eneste jeg nogen siden har prøvet at overclocke, er mit grafikkort, og her taler vi om ganske få hertz af overclockning. Så som I kan høre, så er jeg total grøn på dette område.

Jeg havde tænkt mig at overclocke min processor, grafikkort og hukommelse. Og da de kølere jeg har i forvejen, er æld gamle og egentlig ret dårlige, er jeg jo så nødt til at investere i noget nyt. Og her havde jeg, så tænkt på sådan noget som dette:

Processor køling: Zalman CNPS 7000B-Cu
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104948
Pris: 275 kr.

Chipset køling: Zalman NB47J
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104955
Pris: 65 kr.

Kølepasta: Arctic Silver 5 (3,6 gram)
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11487
Pris: 86 kr.

Grafikkort køling: Zalman VF700-CU
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117540
Pris: 218 kr.

Kabinet køling 1: 3 stk. Thermaltake 120 mm Thunderblade LED Fan Blæser (Blå)
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79586
Pris: 357 kr. (119 kr. per styk).

Kølingsstyring: Zalman Fan Mate 2
Link: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105458
Pris: 79 kr.

Pris i alt: 1.080 kr.

Det skulle vidst gerne passe til min PC, som ser sådan her ud:

Operativ system: Microsoft Windows XP Pro
Processor: AMD Athlon Thunderbird 1,2 GHz
Bundkort ECS K7VZA
Chipset: VIA VT8363A Apollo KT133A
Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5600 (256 MB DDR RAM)
Hukommelse: eZ 1024 MB SDRAM (PC133)
Strømforsyning: 400 W

Jeg ville egentlig bare høre jer om, hvad kan jeg overclock af det dér, hvor meget, vil I skyde på, at jeg kan overclock det, kan det svare sig, og hvordan gør man?

Hvis der var en rar sjæl derude, som kunne give mig en hjælpende hånd, til lige at få det sidste glæde ud af min gamle spand, så ville jeg være dybt taknemmelig.
Avatar billede jvnega Nybegynder
11. juni 2005 - 13:46 #1
Umiddelbart ville jeg råde dig til i stedet at gemme pengene og bruge dem ekstra på den nye maskine i stedet. Det ville for mig at se være lidt dumt at poste så mange penge i en sådan maskine.

En lille ting: Hvorfor vil du egentligt oc den?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
11. juni 2005 - 14:07 #2
Ja, jeg synes også selv, at det er mange penge at bruge på en gammel spand. Men nu er det sådan, at jeg er begyndt at spille et spil, som hedder The Elder Scrolls 3: Morrowind (et RPG - rollespil). Dette spil kræver en del hestekræfter. Men spillet kører fint, hvis jeg er inde i et hus eller lignede, eller ude i naturen, men inde i byerne, går min FPS helt ned på 5-20, og det kan være frustrerende. Har endda sat alt grafik ned på low, så det gør det bare endnu mere frustrerende. Men det er ikke så slemt, at jeg ikke kan lære at leve med det. Det ville bare være rart, hvis det kørte lidt bedre.

Men hvis det er, at der ikke er så forfærdelig meget at hente, med en overclocking ... ja, så kan jeg lige så godt spare de penge.

Men jeg kan jo også bare prøve at overclocke min processor kun, uden at købe ny køling, og se hvad den siger til det. Lige nu er min processor temperatur på 32 grader, så mon ikke den kan klare at blive lidt varmere? Men hvordan gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2005 - 10:17 #3
Du kan maks få 1400-1500 Mhz ud af din CPU (), hvis dit bundkort overhovedet understøtter overclocking, hvilket ECS ikke ligefrem er berømte for.

Gem pengene og køb noget nyt lidt før. Lige nu får du meget for pengene, f.eks en Asus A8N-E til 700,- og en AMD Athlon64 3000+ Venice til 1100,-, der overclocker rigtigt godt. Overclocket er den hurtigere end næsten alt du kan købe lige nu. Den vil nok være 3-4 gange hurtigere end din nuværende CPU.
http://www.hexus.net/content/reviews/review_print.php?dXJsX3Jldmlld19JRD0xMjU1

Du skal så også have ny RAM og grafikkort (PCI-E), men det kan så også holde længe.