Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 16:57 Der er 11 kommentarer

Compiler Kompiler

Hej,
jeg har lige skifte fra Windows, til Linux. Nu står jeg så og mangler en Compiler der kan køre på Linux, da den jeg plager at bruge ikke virker!
Compileren, skal være freeware og det må gerne være lidt ligesom Dev-cpp, hvis i kender den:)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 17:20 #1
muligvis har du allerede GCC installeret - ellers gør det
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 17:21 #2
det er samme compiler som dev-cpp bruger

det er mere problematisk med at finde en IDE

hvis du vil være rigtig Linux haj, så skriver du koden i emacs og
bygger med makefiler
Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 17:34 #3
Har nu prøvet at finde det inde på GNU.org som jeg så vidt jeg ved har lavet GCC, men kan ikke finde nogen steder hvor man downloader, men mange dokumentationer om GCC osv.
Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 17:35 #4
ok det der med at skrive koden emacs etc. Forstår jeg ikke:P sorry!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 17:41 #5
har du checket om GCC er installeret ?

hvilken linux bruger du ?
Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 17:41 #6
Bruger knoppix. Har prøve at søge på GCC men den fandt intet!
Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 17:45 #7
Ahh nu fandt jeg ud af hvad du mente med det der Emacs. Men stadig ikke hvad fordelen ville være at skrive c++ i en IKKE compiler end at skrive det i en compiler?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 18:01 #8
jeg ved heller ikke om det er smartere, men der er en anden tradition på Linux
end på Windows
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2005 - 18:01 #9
jeg ved ikke hvordan du henter GCC til knoppix, men normalt er det en mulighed
under installationen at installere GCC
Avatar billede raiser Nybegynder
10. juni 2005 - 18:11 #10
Kan du måske prøve at finde et link, hvis du har tid?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
11. juni 2005 - 11:16 #11
Har selv brugt knoppix til at kode under så gcc er installeret. Start en terminal og skriv (uden " ") "g++ test.cpp -o test". Dette compilet filen test.cpp og giver en outputfil ved navn test.
  Du kører test ved at skrive: "./test"