Avatar billede tnm Nybegynder
10. juni 2005 - 14:13 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Freelanceopgave - på a-kasse

Hej, jeg er i øjeblikket på a-kassen, men er blevet tilbudt at lave en freelanceopgave, som giver måske 15-20.0000 kr

Hvordan ordner jeg det mht. aflønning og betaling af skat for at det kan betale sig for mig at udføre opgaven?

Hvis der er nogen der har erfaringer med lignende må de meget gerne skrive :-)
Avatar billede tnm Nybegynder
10. juni 2005 - 14:15 #1
Hov - ikke 200.000 kr., men max 20.000!
Avatar billede espersen Novice
10. juni 2005 - 14:29 #2
jo da - du har måske reelt 2 muligheder:

1. bliv momsregisteret, hvor du udsteder en regning på fx. 20.000 kr. + moms

2. freelance ansat

Mulighed 1. har en fordel i akasse systemet at der kan du have en timeløn på 500 kr. uden problemer. Du skal dog godkendes at være fritids-selvstndig af din Akasse! dvs et arbejde du kan udføre efter kl. 16.00 så du fortsat kan søge/udføre et alm. 8-4 job.

Mulighed 2. har en fastsat timeløn på omkring 155 kr. i timen, hvormed de 20.000 kr. omregnes til 139 timer (hvor du så ikke får understøttelse).
Avatar billede espersen Novice
10. juni 2005 - 14:30 #3
i mulighed 1 reduceres din understøttelse så time for time (dvs. med 40 timer hvis du kan godtgøre at timelønnen er 500 kr. - hvilket jo tiltider er for meget - og ved andre brancher er for lidt)
Avatar billede espersen Novice
10. juni 2005 - 15:38 #4
;o)
Avatar billede dmcn Praktikant
10. juni 2005 - 15:49 #5
Er det IT, og er du tilpas sej, kan du snildt tage 1400 kr./timen. ;) Længe leve vores branche!
Avatar billede tnm Nybegynder
11. juni 2005 - 01:55 #6
Hejsa, tak for kommentarerne. Det er nogle gang en jungle at finde rundt i, også fordi at det, hvor underligt det end lyder, kan være (økonomisk) mere fordelagtigt at lade være med at arbejde, end at arbejde (på deltids/freelance) mens man er på a-kassen.

Relativt set lyder løsning 2 som en dårlig idé, men løsning 1 som okay! Er det svært eller krævende, mht løsning 1, at blive godkendt som fritidsselvstændig og at blive momsregistreret?

-> 1400 kr./t kunne være fint, og det er IT, men jeg tror heller ikke jeg vil skræmme min arbejdsgiver for meget, for design/programmering :-)
Avatar billede diggerx Nybegynder
11. juni 2005 - 11:30 #7
Du behøver ikke være momsregistreret før du har tjent 50.000 kr. Så der kan du spare en del besvær.
Avatar billede dmcn Praktikant
11. juni 2005 - 11:48 #8
Du behøver skam ikke skræmme din arbejdsgiver. Hvis I fastsætter en samlet projektpris beregnet ud fra f.eks. 400 kr/timen, er der intet i vejen for at fortælle a-kassen, at du har fået 1400 kr/timen. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2005 - 12:31 #9
hedder det ikke socialt bedrageri ??
Avatar billede dmcn Praktikant
11. juni 2005 - 14:45 #10
arne_v : Eller en stille protest over et system, der gør det nemmere at lade være med at tage småopgaver mens man er på dagpenge, fordi det i sidste ende ikke kan betale sig. Det afhænger vel at tilgangsvinkel, men som udgangspunkt har du ret. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
11. juni 2005 - 14:48 #11
Som en sjov note kan det nævnes, at jeg faktisk fik ovenstående anbefaling af en kvinde fra HK, da jeg kort efter mit studie var overstået, fik tilbudt en større freelanceopgave. Jeg fik en udmærket reference og lidt gode lommepenge, og kunden fik den løsning han skulle bruge. Alt sammen løst efter kl. 17, når dagens jobsøgning var overstået. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2005 - 23:38 #12
det er sikkert meget udbredt

men der er en vis risiko - og man gør mere og mere ud af at kontrollere den slags
Avatar billede dmcn Praktikant
11. juni 2005 - 23:51 #13
Det er korrekt - den eneste grund til jeg gjorde det var, at jeg havde en medarbejders svar på mit spørgsmål ved hånden.
Avatar billede tnm Nybegynder
12. juni 2005 - 11:07 #14
n0rmality -> Jeg er helt enig i dine argumenter.

Arne_v -> Det kan vel altid kun være bedre at bruge sin tid som arbejdsløs, altså uden et decideret 8-16-job, til at komme igang med konkrete projekter, udvide sin viden, porteføjle og referencer, frem for at ligge på sofaen og se Oprah hele dagen. Og tager man sådanne en opgaver, skal man da klart lønnes for det, og rimeligt nok lønnes højere end 512 kr./dagen. Som n0rmality skriver, er systemet jo underligt nok skruet sådan sammen, at det umiddelbart bedst kan betale sig at blive i sofaen i den periode man er arbejdsløs.

diggerx og espersen -> Vil det sige at jeg bare skal godkendes af HK at arbejde freelance fra 16.00+? Hvis jeg kan undgå at blive momsregistreret vil det være fint, da jeg ikke regner med at skulle lave flere af dens slags opgaver.
Avatar billede dmcn Praktikant
12. juni 2005 - 11:27 #15
tnm : Tal med din HK-rådgiver, han/hun vil helt sikkert kunne give dig det helt rigtige svar på dine spørgsmål, og de er absolut interesserede i at du kommer i gang på den ene eller den anden måde. Freelance opgaver er ofte starten på mere fast arbejde, er min erfaring, og den slags elsker de jo som bekendt. Held og lykke med det. :)
Avatar billede espersen Novice
12. juni 2005 - 11:42 #16
ret sikker på at du bliver nødt til at blive momsregistreret - med det arbejde et firmaregnskab, momsafregning m.v. indebærer....

Hvis du er IT-relateret kan firmaet jo nemt og bekemt leve videre og leverer diverse ydelser/websites/rådgivning/produkter. Dem kan du så fakturerer med moms og hele dynen (kunderne vil have en regning de kan bruge i regnskabet).
Avatar billede espersen Novice
12. juni 2005 - 11:45 #17
NB det er meget nemt at blive momsregistreret -
det er beskrivelsen af firmaet du skal bruge krudt på - så det står klart for HK at det er noget som kan klares efter kl 16 ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juni 2005 - 14:37 #18
der er vist ingen som er i tvivl om at det er bedre at lave noget end lave ingenting

det kan imidlertid være svært at få noget at lave med en plettet straffe attest

så min anbefaling vil klart være at holde sig den rigtige side af skellet
mellem lovligt og ulovligt
Avatar billede tnm Nybegynder
12. juni 2005 - 20:50 #19
Jeg har slet ikke i sinde at gøre noget ulovligt, bare det mest hensigtsmæssige.

Men grunden til at jeg i det hele taget forhører mig herinde, er at jeg startede med at ringe til HK for at høre hvad jeg skulle gøre. Men hende rådgiveren jeg talte med lød ikke som om hun vidste hvad det drejede sig om "fordi freelance-IT-opgaver er et så nyt et område"...

Men jeg vil da kontakte HK igen og forelægge det foreslåede herindefra :-)
Avatar billede dmcn Praktikant
13. juni 2005 - 11:09 #20
Sagde hun, at freelance IT-opgaver er et nyt område? Sjovt, for over 2 år siden snuppede jeg en folder hos min lokale HK, der hed "Freelancer" og omhandlede en hulens masse spændende info om det at være freelancer. :)
Avatar billede tnm Nybegynder
14. juni 2005 - 03:12 #21
Jep, hun havde vist ikke helt styr på det hende her.. Men jeg håber der er andre der har. Smid et par svar så jeg kan dele ud af los points :-)
Avatar billede tnm Nybegynder
16. juni 2005 - 16:10 #22
ikke flere?
Avatar billede tnm Nybegynder
18. juni 2005 - 00:32 #23
så falder de til espersen - men tak til alle.