Avatar billede mora Nybegynder
30. oktober 1999 - 10:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bærbar

Jeg overvejer ligenu at købe en bærbar, da jeg har lidt tanker til dens funktioner, jeg vil gerne vide hvad det kræver for at få fgl. til at virke(hvis det er muligt), og gerne en ca. pris.

Jeg er ikke så god til det med hardware så jeg vil gerne have lidt vejledning hvis i begynder med de adv. ord indenfor hardware.

Ok, jeg vil gerne have at jeg kan fgl.
1: Koble op på et LAN netværk

2: Kunne kopiere data fra LAN til bærbar(helst automatisk hver fredag kl: XX:XX, og ved første logon(på LAN) Mandag.)

3: Koble op til internettet via mobil-telefon(lignu bruger jeg bosch dual-com 738)

4: Koble op til internettet via fastnet(dette er ikke nødvendigt, men kunne være rart)

Jeg håber at i kan hjælpe, jeg giver 25 points til hvert spørgsmål, og hvis flere svarer på samme så får den der har svaret på flest :-)
Avatar billede micman Nybegynder
30. oktober 1999 - 11:09 #1
De fleste kan de du beskriver der. Hvis der altså bare er et netværkskort i.
Det kan du selv se i specifikationen på den pågældende bærbar.
Bare husk ikke at købe en noname bærbar, køb en compaq, ibm (dyr), toshiba eller asus, en chicony er også god.
Avatar billede lowrider Nybegynder
30. oktober 1999 - 11:41 #2
1: Netkort er sjældent indbygget i computeren, så der skal du ud at indvestere i eksternet netkort.
Koster fra 400kr og opefter
2: Kun et spørgsmål om software
3: Kan enten gøres ved IRDA port (infrarød) eller med et specielt kabel til telefonen
Hvis telefonen og computeren understøtter IRDA er det gratis, hvis ikke så ???kr
4: Nogle computere har indbygget modem, hvis ikke skal du bare bruge et almindelig (og billigere modem!!!)
PCCARD modem: min 1000kr (33.3kbps)
Almindelig: min 500kr (56kbps)

LAN og internet skulle ikke være noget problem, men # 2 kan godt være lidt tricky, men burde kunne lade sig gøre
Avatar billede mora Nybegynder
30. oktober 1999 - 17:01 #3
>>>lowrider
1:Jeg har fået at vide at jeg kan købe et kabel der starter i pc-card(til bærbar) og ender ud i LAN kabel, er det ikke nok? - kan jeg ikke have netkortet internt :-(
2: ok(eks. rejsetaske i win)
3: Ok(Vælger at købe kabel fra mobi til pc-card)
4: Til den pris kan jeg nok godt undvære(jeg har jo mobil)

Jeg kan jo også bruge lidt tid på at kopiere manuelt...
Avatar billede fatboy Nybegynder
31. oktober 1999 - 03:04 #4
Man kan få modem og netkort i eet i PC-card format eller, hvad det nu hedder til bærbare nu.
Avatar billede lowrider Nybegynder
31. oktober 1999 - 10:13 #5
1: Det er det jeg har beskrevet: Et netkort til bærbare hedder PC-CARD/PCMCIA
Den eneste måde du kan få netværk på til en bærbar er ved hjælp af et PC-CARD, du kan ikke bruge et almindeligt ISA/PCI netkort til en almindelig PC

Du kan kikke på http://www.edbpriser.dk for at finde de billigste priser

>>>fatboy
Det er billigere at købe de to ting hver for sig. De fleste bærbare har to PC-CARD/PCMCIA slots (Jeg har kun set en med et slot)
Avatar billede mora Nybegynder
31. oktober 1999 - 11:31 #6
1: Jeg vil gerne have at vide hvad det er jeg skal købe for at koble op til et LAN netværk(gennem deres LAN stik)
Mit kabel skal ende i et LAN stik, som jeg bare sætter i vægen, og sikkert starte i PC-CARD(som i har beskrevet)
3: Her skal jeg bare købe det kabel bosch har lavet, internet via mobil, ikke?
2&4 er løst af lowrider :-)

En lille bemærkning, er der nogen der ved hvordan jeg får mulighed for ved start af windows, at vælge om jeg vil koble op til LAN, eller bare bruge min bærbar for sig selv?
Avatar billede lowrider Nybegynder
31. oktober 1999 - 13:05 #7
1: 1 PC-CARD net kort, 1 RJ45 ledning (hvis stikket er firkantet), 1 driver diskette (til netkortet), 1 windows cd
3: Ja, hvis din mobiltelefon understøtter det

B: Du kan bare lade være med at sætte netkortet i: Det er plug'n'play og tager højst 1 sekund at sætte i :-)
Avatar billede mora Nybegynder
31. oktober 1999 - 14:32 #8
Ok, så bare sig om dette er rigtigt.

1: Jeg skal bruge et PC-CARD/PCMCIA netkort, så kan jeg benytte LAN nettet?

2, 3&4 er løst - tak :-)

Det er lige meget at jeg evt. køber modem og Netkort hver for sig, jeg kommer alligevel kun til at bruge et af dem af gangen hvis jeg kan bruge LAN internettet når jeg er koblet op med PC-CARD/PCMCIA(til LAN) med samme hastighed som en alm. computer, der er tilsluttet LAN netværket - ikke?
Avatar billede mora Nybegynder
31. oktober 1999 - 14:38 #9
UPS - Dit forsatte svar, var der ikke før :-)

Alle 4 spørgsmål besvaret af lowrider - tak.

(stikket er firkantet)
B: Er hastigheden med internet via den bærbare lige så hurtig, som hvis jeg bruger en af de alm. computere der er på samme LAN netværk?
Avatar billede mora Nybegynder
31. oktober 1999 - 17:37 #10
Hvilke af disse kort ville du vælge?

Acorp Combo Ethernet 10Mbit / BNC/TP
Vegas Combo Retail 10Mbit / BNC/TP
D-Link DFE-660TX Cardbus 10/100Mbit / TP

Hvad tror du kablet koster?, jeg kan ikke finde det på edbpriser.dk
Avatar billede lowrider Nybegynder
31. oktober 1999 - 20:45 #11
Der er to forskellige hastigheder 10mbit og 100mbit

Jeg vil nok vælge det billigeste af Acorp eller Vegas, nok Vegas. 10mbit kort har to forskellige stik, RJ45/TP og BNC. BNC er en ældre type kabel.

Kablet koster under 30kr, med mindre der er langt.
Avatar billede mora Nybegynder
01. november 1999 - 07:23 #12
Er hastigheden med internet via den bærbare lige så hurtig, som hvis jeg bruger en af de alm. computere der er på samme LAN netværk?
Avatar billede lowrider Nybegynder
01. november 1999 - 10:22 #13
Ja, det burde den være hvis fungere ordenligt