Avatar billede alem Nybegynder
08. juni 2005 - 15:11 Der er 7 kommentarer

Domænehaj

Jeg håber i eksperter kan hjælpe:

Jeg har en veninde som er igang med at arrangere diverse kulturelle arrangementer på frivilligbasis. Hun vil oprette en hjemmeside på et bestemt domæne. Hendes forening har et navn som hun gerne ville købe som domæne. Desværre er der en som kommer hende i forkøbet fordi pgl. har tænkt at han vil kunne sælge domænet videre (domænehaj).

Et domæne koster 60 kr men han vil sælge det for 7500 kr. Han bruger det det ikke til noget. Han har desuden købt en masse andre domænenavne for at profitere på dem.

Er dette lovligt? Jeg håber i vil hjælpe.

Jeg synes personligt det er noget svineri at man kan købe domæner man faktisk ikke har tænkt sig at bruge. Min veninde er jo heller ikke et firma men bare en venlig sjæl som gerne vil lave nogle kulturelle arrangementer.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. juni 2005 - 15:15 #1
hun kan prøve at klage hvis hun mener at hun har retten til det
http://www.domaeneklager.dk/
Avatar billede hostgirl Nybegynder
08. juni 2005 - 15:21 #2
Først til mølle får først malet....

Der er ikke rigtig noget at gøre ved, end at være lidt kreativ og finde et andet domain.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. juni 2005 - 15:27 #3
det passer ikke helt.. der er omstændigheder hvor domæne ejeren kan dømmes til at overdrage det... se sagerne der er blevet afgjort ved domæneklager.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. juni 2005 - 15:42 #4
Men man skal have en god sag, for at det lykkes. Et eksempel er peterbrixtofte.dk, hvor
der kun er een person i Danmark med det navn.

Det er ikke nok at sige: jeg kunne godt tænke mig det, og du bruger det jo ikke
(endnu da ...der kommer måske andre regler, men for eksisterende domæner skulle
de først træde i kraft om 5 år)

Spar besværet, og find på et andet navn. Det behøver vel heller ikke slutte på .dk
Avatar billede tnybo Nybegynder
08. juni 2005 - 15:48 #5
I princippet er det ganske lovligt at købe goder, som man ikke har tænkt sig selv at bruge, men vil lægge til side for at sælge til den rigtige køber. Sådan har det altid været. Og det gælder også for domæner. Som Simon siger, er der dog sager, hvor de dømmende myndigheder kan vælge at give et domæne til en anden end den hidtidige ejer.

I udlandet er der masser af firmaer, som opkøber domæner til videresalg, og i Danmark er der også nogle. F.eks. er der et domæne, som aldrig har været brugt, men har tilhørt to forskellige domænehandlere, og som jeg gerne ville have, men ganske afgjort ikke vil betale ekstra for, så jeg klarer mig med et subdomæne til et af mine eksisterende domæner.

Er .com-, .net- og .org-domænerne optaget? De vil være dyrere end .dk, men adskilligt billigere end 7500.
Avatar billede rynke10 Novice
09. juni 2005 - 09:46 #6
Nu har de fleste større firmaer nok deres egen adresse, men havde man været hurtig og registreret f.ex. Siemens.com, så tror jeg nok man kom til at aflevere det, måske med mindre det faktisk var ens navn.
Kender faktisk et firma, Thy Data Center, de havde en fin adresse TDC.DK. Da et vist firma skiftede navn, var de vist glade i Thy. :-)

->tnybo, det er ikke alt man bare må købe og sælge videre. Du må godt købe marcipan og håbe at prisen stiget op til jul, men du må ikke købe 50 billetter til U2 koncerten og sælge dem for mere end du har givet.
Avatar billede shawnoliver Nybegynder
09. juni 2005 - 15:07 #7
Det er faktisk et svært spørgsmål.. hvis han har registreret en forenings navn og domænet bogstavligt lyder sådan. har hun en god chance for at få domænet, men selvfølgelig kun hvis det eksisterede før han fik sit domæne. som simonvalter skrev kan du klage over det og evt kontakte dkhostmaster www.dkhostmaster.dk