Avatar billede nusser49 Nybegynder
06. juni 2005 - 20:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installation af et program hvordan?

Jeg vil ger have installeret BitDefender og jeg kan ikke finde ud og få en konsol op eller noget andet kort sagt er newbie!

P.S det er en rpm fil
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2005 - 20:46 #1
Avatar billede nusser49 Nybegynder
06. juni 2005 - 20:48 #2
Men hvordan åbner man en konsol?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 21:02 #3
Hvis det er en RPM fil klikker du på den, that all
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 21:03 #4
Hvilket system kører du ? bruger du KDE ?
Avatar billede nusser49 Nybegynder
06. juni 2005 - 21:03 #5
fedora
Avatar billede nusser49 Nybegynder
06. juni 2005 - 21:05 #6
Hvis jeg klikker på den kommer der noget med associeret at den ikke er associeret
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 21:10 #7
Kender ikke fedora, men gætter på at du finder konsollen ved at vælge hovedmenu -> System -> Terminals eller oget i den retning og ellers har du jo muligheden med Ctrl+alt+F2, du kommer retur med Ctrl+alt+F7
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2005 - 00:38 #8
rpm -Uvh <pakkenavn>
Avatar billede nusser49 Nybegynder
07. juni 2005 - 07:39 #9
Nu har jeg pakket den ud og hvor lander programmet så?
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 09:26 #10
Hvis du har gjort som langbein skriver, og der ikke er kommet nogle fejlmeddelelser, så er programmet installeret. Sådan fungerer RPM i hvert fald generelt. Du vil sandsynligves kunne starte programmet ved at skrive dets navn i konsollen, eller måske få et programikon ind i "startmenuen" ved at logge ud og logge ind igen / genstarte X. Men jeg kender ikke Bitdefender, så måske forholder det sig enderledes med dette program.
Avatar billede nusser49 Nybegynder
07. juni 2005 - 14:28 #11
Jeg har prøvet og skrive det i konsolen men der sker ikke noget siger siger bare "bash: bitfender: command not found"
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 14:54 #12
Programmet hedder bitdefender og ikke bitfender, som du skriver. Så hvis du ikke er sikker på, at du skrev det rigtigt i konsollen, så prøv igen. Kan du ellers ikke finde noget dokumentation på producentens hjemmeside?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2005 - 16:41 #13
bitdefender er vel et server program som skal startes ved opstart ??
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 17:28 #14
Hvis arne_v har ret, hvilket oftest er tilfældet, kan du prøve at klikke på Programmer --> Systemindstillinger --> Serverindstillinger --> Tjenester. Indtast root-password når du bliver bedt om det. Så kommer der et vindue, hvor du kan sætte flueben ved de tjenester der skal starte ved opstart. Se om du kan finde dit program der, giv det et flueben og klik på genstart, så skulle programmet gerne starte op.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 17:29 #15
Ovenstående forudsætter at du bruger Gnome. Jeg kan ikke huske om der er noget tilsvarende i KDE.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 18:00 #16
Hvis du vil finde ud af om det er installeret så skriv i konsollen
rpm -qa | grep BitDefender  -> klik enter
så får du svar på om det er installeret
Avatar billede nusser49 Nybegynder
07. juni 2005 - 19:31 #17
Jeg kan ikke finde det inde i sever instillinger hvad skulle det hede hvis det var der?

og bitdefender er installeret!
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 19:42 #18
Hvis den står derinde, er navnet nok forkortet, så prøv dig frem. Hvis du klikker på et navn, kommer der en tekst der forklarer, hvilken tjeneste der ligger bag.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2005 - 20:56 #19
Er det mig der ikke fatter en brik eller er BitDefender ikke et virusprogram der arbejder i baggrunden, det er det hos mig
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2005 - 21:27 #20
For å finne ut hvor programmet/filene ble av:
1. Oppdater først databasen over alle rpmene "updatedb"
2. Finn så hvor filene har blitt plassert: "locate bitdefender"
(Husk at i linux så er det forskjell på store og små bokstaver, slik at det kan være nødvendig å teste litt med store og små.)
3. Se om du kan se prosessen kjøre slik: "top"
4. Hvis du ikke kan se den her så kjører du "ps ax"
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2005 - 21:40 #21
Har ingen erfaring med bitdefender, men det ser da ut til å være et antivirusprogram som også kan kjøre på Linux.

http://www.bitdefender.com/index.php?tab=2

Mon denne finnes som gratisversjon event for en begrenset periode. Noen som vet ?
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2005 - 21:43 #22
Jo, det fant jeg faktisk ut av selv. Den finnes faktisk som gratis nedlasting som "home edition". Da kan man jo få testet den ..
http://www.bitdefender.com/bd/site/downloads.php?menu_id=21
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juni 2005 - 15:29 #23
.. Og når den installeres så heter den "bdc". Ser ut som om den må ha noe konfigurering før den kjører.

Tror dette er selve programfilen: /usr/bin/bdc
Og konfigureringsfilen (??): /opt/bdc/bdc.ini

Har ikke testet så mye, inntill videre.
Avatar billede nusser49 Nybegynder
16. juni 2005 - 21:10 #24
Lukker!