i skal ikke kun vise noget der ligger over opgaven, men over pensum, altså noget i ikke har gennemgået i årets løb.
Nu ved jeg ikke hvor hårde i er, men evt tage nogle beviser med ind over, det er da så vidt jeg husker ikke folkeskole niveau.
Men ja ellers som de andre siger, vis at opgaver kan løses på flere måder, sørg for at finde nogle opgaver ud fra opgaven som ikke alle ville have set. Og så ellers bare have et stort smil, og fedt alt det i kan for censor. Alle knep gælder sgu til eksamen.
Vil da lige kommentere og sige, at jeg var til matematik i dag, og jeg vil da have lov at mene, at jeg er den bedste i vores klasse til matematik - jeg fik 9! Der var godt nok ikke meget at lave. Der var to tabeller med tal, alt andet skulle vi selv alve (altså finde på opgaver selv). Jeg ved godt, at man selv skal finde på en del ud over det, der foreslås, men jeg synes, det er for latterligt, at vi skulle finde på stort set samtlige opgaver selv. Så ved du måske lidt om, hvad der venter dig - men din lærer har måske valgt nogle bedre opgaver.
De 13 taller jeg har fået i matematik i min tid, har været pga af overskud, altså virke som om at man kan klare mere end det de "belaster" en med, og så alt det som de andre siger. Jeg kan så sige at, ja det kan hjælpe at fedte til sensor, men! husk også lige at få hevet jeres lærer med op også, ville være synd hvis ikke han/hun ikke vil give 13 hvis sensor vil, og i sådan en kamp som i tager op, kan et 11 gøre ondt, hehe... Held og lykke med det.
Forresten så var meget af det jeg lavede sat meget pænt op, jeg tror det solgte en hel del.
Jeg fik 13 i matematik i folkeskolen. Jeg kom op i "centicubes", hvilket jeg ikke tænkte, der var så meget kød på.
Først lavede vi nogle grafer over rumfang, overfladeareal osv. som funktion af sidelængderne. Vi talte lidt overordnet geometri.
Centicubes har forskellige farver. Dermed kunne vi lave noget sandsynlighedsregning. "Hvis der ligger 20 i en pose, og man tager 5 op.... osv."
Til sidst talte vi meget overfladisk om objekter, som strækker sig i mere end tre dimensioner, og tegnede et simpelt 4. gradspolynomie.
Jeg har muligvis glemt nogle småting, men det giver vel alligevel et billede af hvordan man som også spif2001 med flere var inde på kan komme ind på andre emner end det man lige kom op i.
I kunne feks se om det var muligt at drage paraleller til 2. gradsligninger, med parabler og beviser for dette.
Prøv etv at bevise ax+^2 + bx + c = 0
ellers kan du dreje det ind på noget geomatri har du beviset for a^2 + b^2 = c^2
og er du rigtig hård kan du begynde med Cosinus og Sinus relationer. samt etv bevis for dette.
Hvis du er lidt dataintresseret kan du redegøre for forskellen på "ingenting" og tallet 0. Samt hvilken betydning det har fået, for moderne matematik, at man anderkendte denne forskel i ca. 1850 +/- 30 år
hvis du vil dreje emnet over i noget sandsynlighds beregning, kan du lige nå at kigge lidt på binorminalfordeling.
Skal du have 13. skal du kunne noget der ligger ud over pensum. Men da du "kun" går i 10. klasse skal du nok ikke give dig i kast med at bevise om tiden er krum eler linier ;o)
gryn>> Du her ret "Det er jo kun folkeskolen" meeen manden gik jo efter et 13 Tal og derfor er manden nød til at gå ud over pensum.Bevis for ax+^2 + bx + c = 0 er måske nok lige i overkanten men binorminalfordeling ligger på c niveau på HF.
Forskellen på 0 og ingen ting, normalt kaldet NULL er at 0 har en neutral værdi, men dog en værdi. NULL har INGEN værdi hverken positiv, negativ eller neutral.
I matematikkens verden er den "kun" brugt til rumforskning og den slags (har jeg læst) jeg er ikke atom fysiker. Men i datasammenhæng og specielt i forbindelse med Databaser har det meget stor betydning om et felt er 0 eller NULL.
Tjaaa gode forslag der kommer men drenge først og fremmest så husk:
Gennemgå grundigt det spørgsmål der bliver stillet!! Det er det aller fucking vigtigste!
Når i er sikker på at i har gjort det, altså besvaret opgaven, så skal i begynde at se på hvad der kan være interessant at se på i samme åndedrag. Det skal meget gerne være noget der kan knyttes til emnet og må meget gerne være strengt teoretisk og lidt i kanten af pensum.
Held og lykke med det, men husk nu for helvede at besvar det spørgsmål først eller drukner I i storhedsvanvid og opnår aldrig jeres 13 tal!
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.