Avatar billede jiemex Nybegynder
06. juni 2005 - 14:37 Der er 15 kommentarer

13-tal i matematik! Hvordan?

Jeps. Vi er 2 gutter som selv synes vi er temmelig gode til matematik. Vi skal til eksamen her på fredag. Folkeskolen og vi brænder for at få 13 :D

Så vores spørgsmål lyder på hvordan gør vi lige det ?

Hvad skal vi vise?

Mvh.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2005 - 14:41 #1
I skal vise mere end det der ligger i opgaven. Og formentligt også lidt ud over det i har lært.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
06. juni 2005 - 14:48 #2
Og husk at drage paraleller til andre emner i har lært om. Sensorer er vilde med paraleller...
Avatar billede pfp Nybegynder
06. juni 2005 - 16:35 #3
Og kom gerne med flere forskellige løsningsmodeller til en opgave
Avatar billede triple-x Nybegynder
06. juni 2005 - 16:52 #4
i skal ikke kun vise noget der ligger over opgaven, men over pensum, altså noget i ikke har gennemgået i årets løb.

Nu ved jeg ikke hvor hårde i er, men evt tage nogle beviser med ind over, det er da så vidt jeg husker ikke folkeskole niveau.

Men ja ellers som de andre siger, vis at opgaver kan løses på flere måder, sørg for at finde nogle opgaver ud fra opgaven som ikke alle ville have set. Og så ellers bare have et stort smil, og fedt alt det i kan for censor. Alle knep gælder sgu til eksamen.
Avatar billede craft Nybegynder
06. juni 2005 - 17:20 #5
Vil da lige kommentere og sige, at jeg var til matematik i dag, og jeg vil da have lov at mene, at jeg er den bedste i vores klasse til matematik - jeg fik 9! Der var godt nok ikke meget at lave. Der var to tabeller med tal, alt andet skulle vi selv alve (altså finde på opgaver selv). Jeg ved godt, at man selv skal finde på en del ud over det, der foreslås, men jeg synes, det er for latterligt, at vi skulle finde på stort set samtlige opgaver selv.
Så ved du måske lidt om, hvad der venter dig - men din lærer har måske valgt nogle bedre opgaver.
Avatar billede Hald Praktikant
07. juni 2005 - 08:11 #6
De 13 taller jeg har fået i matematik i min tid, har været pga af overskud, altså virke som om at man kan klare mere end det de "belaster" en med, og så alt det som de andre siger. Jeg kan så sige at, ja det kan hjælpe at fedte til sensor, men! husk også lige at få hevet jeres lærer med op også, ville være synd hvis ikke han/hun ikke vil give 13 hvis sensor vil, og i sådan en kamp som i tager op, kan et 11 gøre ondt, hehe... Held og lykke med det.

Forresten så var meget af det jeg lavede sat meget pænt op, jeg tror det solgte en hel del.
Avatar billede rif1900 Nybegynder
07. juni 2005 - 14:14 #7
Fedterøv;)

www.gambleguide.dk
Avatar billede jiemex Nybegynder
07. juni 2005 - 17:39 #8
Tusind tak for alle svarene. :) Hvis der er flere gode ideer/råd, så er der også flere point :P
smid nogle svar allesammen hehe
Avatar billede gryn Nybegynder
08. juni 2005 - 00:05 #9
Jeg fik 13 i matematik i folkeskolen. Jeg kom op i "centicubes", hvilket jeg ikke tænkte, der var så meget kød på.

Først lavede vi nogle grafer over rumfang, overfladeareal osv. som funktion af sidelængderne. Vi talte lidt overordnet geometri.

Centicubes har forskellige farver. Dermed kunne vi lave noget sandsynlighedsregning. "Hvis der ligger 20 i en pose, og man tager 5 op.... osv."

Til sidst talte vi meget overfladisk om objekter, som strækker sig i mere end tre dimensioner, og tegnede et simpelt 4. gradspolynomie.

Jeg har muligvis glemt nogle småting, men det giver vel alligevel et billede af hvordan man som også spif2001 med flere var inde på kan komme ind på andre emner end det man lige kom op i.

/gryn
Avatar billede spif2001 Nybegynder
08. juni 2005 - 08:23 #10
svar - og held og lykke
Avatar billede borrisholt Novice
09. juni 2005 - 14:48 #11
I kunne feks se om det var muligt at drage paraleller til 2. gradsligninger, med parabler og beviser for dette.

Prøv etv at bevise ax+^2 + bx  + c = 0

ellers kan du dreje det ind på noget geomatri har du beviset for a^2 + b^2  = c^2

og er du rigtig hård kan du begynde med Cosinus og Sinus relationer. samt etv bevis for dette.

Hvis du er lidt dataintresseret kan du redegøre for forskellen på "ingenting" og tallet 0. Samt hvilken betydning det har fået, for moderne matematik,  at man anderkendte denne forskel i ca. 1850 +/- 30 år

hvis du vil dreje emnet over i noget sandsynlighds beregning, kan du lige nå at kigge lidt på binorminalfordeling.

Skal du have 13. skal du kunne noget der ligger ud over pensum. Men da du "kun" går i 10. klasse skal du nok ikke give dig i kast med at bevise om tiden er krum eler linier ;o)

Men rigtig mange gange held og lykke.

Jens B (Jeg fik kun 11)
Avatar billede gryn Nybegynder
09. juni 2005 - 17:44 #12
Det er jo kun folkeskolen. Her fører man ikke beviser så vidt jeg husker.

Hvad er forskellen på 0 og ingenting? Ved det ikke engang, og jeg har afsluttet matematik A.
Avatar billede borrisholt Novice
10. juni 2005 - 13:12 #13
gryn>> Du her ret "Det er jo kun folkeskolen" meeen manden gik jo efter et 13 Tal og derfor er manden nød til at gå ud over pensum.Bevis for ax+^2 + bx  + c = 0 er måske nok lige i overkanten men binorminalfordeling ligger på c niveau på HF.

Forskellen på 0 og ingen ting, normalt kaldet NULL er at 0 har en neutral værdi, men dog en værdi. NULL har INGEN værdi hverken positiv, negativ eller neutral.

I matematikkens verden er den "kun" brugt til rumforskning og den slags (har jeg  læst) jeg er ikke atom fysiker. Men i datasammenhæng og specielt i forbindelse med Databaser har det meget stor betydning om et felt er 0 eller NULL.

Jens  B
Avatar billede Hald Praktikant
11. juni 2005 - 01:16 #14
du får da også lige et svar fra mig af...
Avatar billede rif1900 Nybegynder
22. juni 2005 - 23:46 #15
Tjaaa gode forslag der kommer men drenge først og fremmest så husk:

Gennemgå grundigt det spørgsmål der bliver stillet!!
Det er det aller fucking vigtigste!

Når i er sikker på at i har gjort det, altså besvaret opgaven, så skal i begynde at se på hvad der kan være interessant at se på i samme åndedrag. Det skal meget gerne være noget der kan knyttes til emnet og må meget gerne være strengt teoretisk og lidt i kanten af pensum.

Held og lykke med det, men husk nu for helvede at besvar det spørgsmål først eller drukner I i storhedsvanvid og opnår aldrig jeres 13 tal!