Avatar billede western-amigo Nybegynder
05. juni 2005 - 14:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Server backup

Jeg er ved at designe et system, hvor alle oplysninger bliver gemt i en MySQL database. Der bliver hele tiden indsat ny data i MySQL-databasen. Problemet er bare at hvis serveren går ned SKAL jeg have dataen gemt et andet sted således at jeg har adgang til denne. Dvs. at der vel skal laves konstant backup af dataen?

Den bedste idé til løsning af problemet får alle pointene.
Avatar billede langbach Nybegynder
05. juni 2005 - 15:08 #1
Hvad med en backup mysql server og så noget trigger http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/create-trigger.html
på den måde vil alle updates være reflekteret i kopien.
Ulempen vil dog nok være en pæn forøgelse af load på begge maskiner...
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
06. juni 2005 - 14:45 #2
Sæt din mysql server til at replikere til en mysql server (slave) på en anden fysisk server, og tag evt. backup af denne istedet...
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 15:00 #3
Hvad er budgettet? - eller leder du efter en gratis (GPL) løsning? Hvilket OS bruger du?

Til Linux findes der gratis replikeringsalternativer (udover at benytte Mysql's indbyggede MASTER/SLAVE funktionalitet) - Bl.a. DRBD (www.drbd.org)

Hvis budgettet er dertil kan man jo foretrække en Høj-tilgængelighedsløsning, med replikeringsfunktionalitet, for at opnå 99,999% oppetid. Du kan læse lidt mere om SteelEye LifeKeeper-løsningen på www.steeleye.com
Avatar billede bamzen Nybegynder
06. juni 2005 - 20:03 #4
du kunne også lave et simpelt ghost system, hvor du lavede en klient der læste data i hoveddatabasen, og kopierede dem ned i en anden database. Det kunne snildt laves temmeligt effektivt... og uden det store arbejde..
Avatar billede western-amigo Nybegynder
09. juni 2005 - 14:49 #5
newage >> Jeg bruger windows. Desuden behøver løsningen ikke at være gratis, men derimod effektiv. Jeg vil lige tilføje at der er flere brugere, dvs. flere computere der konstant har adgang til databasen. Derfor skal databasen jo på en eller anden måde gemmes på hver enkelt pc konstant. Dette skal gøres for at sikre at hver enkelt stadig har adgang til de sidstgemte data, selv om de mister deres internetforbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2005 - 01:01 #6
Ok, så er det netop en højtilgængeligheds-løsning du efterspørger, da databasen skal være tilgængelig 24/7/365. Jeg vil klart anbefale dig at kigge nærmere på SteelEye LifeKeeper, som er den løsning jeg har mest erfaring med. Den er meget let at implementere - og samtidig konkurrerende i pris ift. andre løsninger.