Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:17 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Excel, beregning af antal arbejdstimer?

Jeg har to kolonner i et Excel ark til beregning af antal arbejdstimer. Den ene kolonne er start tiden og den anden kolonne er slut tiden.

Kan jeg ikke i en tredje kolonne få den til automatisk at beregne, hvor længe jeg har været på arbejde?
04. juni 2005 - 15:20 #1
Træk de 2 celler fra hinanden, og formater resultatet som tid.

Højreklik på cellen
Vælg: Formater celle
Vælg: Brugerdefineret
I feltet: "Type" indtaster du: [t]:mm
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 15:26 #2
Jo, det kan du godt.

Der er flere parametre du lige skal oplyse:
- Strækker arbejdstiden sig over en enkelt dag (Ex. 08.00 - 16.00)
- Strækker dagen sig over 2 dage (Ex. 22.00 - 04.00)

Du tager de kolonner, og markerer dem. Herefter højreklikker du og finder "Formater celler". Derefter vælger du "klokkeslet" og vælger det tidsformat, som passer.

Bagefter markerer du den tredie kolonne (Samlet arbejdstid)og formaterer den til klokkeslet.

Til sidst skriver du i formellinien den passende formel.

Hvis du har yderligere problemer, kan du sende hele arket til mig, så skal jeg lave det for dig.

militz@myinternet.dk

Militz
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:31 #3
erikjuul >>

Det har jeg prøvet, men det er ikke helt det, som jeg mener. Eksempelvis hvis jeg har arbejdet fra kl 08:00 til kl 15:30 så har jeg arbejdet 7 timer og 30 minutter. Resultatet i cellen bliver derfor 07:30.

Men når man skal beregne sin løn skal man jo gange med 7.5 fordi 7 timer og 30 minutter svarer hertil.

Det er nemlig det, som jeg ønsker at den skal sige - 7.5 og ikke 07:30

Mvh
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:32 #4
militz >>

Det strækker sig over en enkelt dag.
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 15:39 #5
Ok... så er der ingen grund til at bruge et datoformat med dato-angivelse.
Avatar billede jkrons Professor
04. juni 2005 - 15:39 #6
Hvis du har sluttid i B1 og starttid i A1, kan du bruge denne formel: =(B1-A1)*24.

Husk at formatere resultatet som tal, ellers kommer der til at stå 12:00.
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 15:47 #7
Ups... jeg læste lige din første kommentar inden 15:32. Det viser dig jo at du også skal have regnet en løn ud. Det vil sige du nu har følgende oplysninger:

- Tid start
- Tid slut
- Timeløn

Er det korrekt forstået?

Set ud fra dit første spørgsmål figurede der ikke, at der skulle regnes en løn ud, derfor giver Erik dig den svarmulighed, som han har. Svaret fejler ikke noget i forhold til det første spørgsmål.
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:52 #8
militz >>

Det er korrekt, jeg fik ikke lige formuleret det med lønnen med i første omgang. Men ja, der er

- Tid start
- Tid slut
- Timeløn

På baggrund af dette vil jeg have udregnet, hvor mange timer jeg har arbejdet i alt [t]:[mm] og dette tal skal også beregnes som et kommatal, som skal anvendes til at beregne lønnen.

Mvh
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:53 #9
Og [t]:[mm] har i fortalt mig hvordan man udregner. Nu mangler blot at udregne, hvordan man får det regnet som et kommatal.
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 15:55 #10
Points bør gå til jkrons
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 15:58 #11
Ok det har jkrons også allerede svaret på faktisk :o)

Jeg synes i skal have tak for den enormt hurtige hjælp alle sammen, ved godt det ikke er mange point, men synes i skal smide et svar så bliver det deling.

Tak
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 15:59 #12
Tag du bare point krons.... Jeg glæder mig bare over, at jeg kan give den hjælp, som jeg nu kan give.

Ingen point til mig.
Avatar billede militz Nybegynder
04. juni 2005 - 16:13 #13
Du kan nu vælge at give point eller sågar karma. Det er helt op til dig.
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 16:16 #14
Giver lige de øvrige en mulighed for at lægge et svar. Vender tilbage senere :o)
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. juni 2005 - 16:17 #15
Og de øvrige = jkrons :-)