Avatar billede topperware Nybegynder
04. juni 2005 - 00:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan man dreje en tekst vha. CSS

Er der en måde(et tag eller en style) hvormed man kan "dreje" en almindelig tekst(horisontal), så den fremstår vertikal, eller skal man bare igang med <br> efter hvert bogstav.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
04. juni 2005 - 00:31 #1
Nej, hverken eller. Der findes et filter til IE, som kan skrive en tekst vertikalt, men det vil jo ikke virke i andre browsere - og så kan der jo opstå problemmer.

Du kan selvfølgelig gøre som du selv foreslår, men en anden metode kunne også være at skrive:
<style type="text/css">
  .vertikal {
      width:1ex;
  }
</style>

<div class="vertikal">
  D e t t e  e r  e n  t e k s t
</div>

Altså splitte hvert bogstav op (også mellemrum), og sætte bredden til 1ex, hvilket nogenlunde svarer til bredden af bogstavet (ex er en relativ enhed, men jeg ved endnu ikke hvorvidt den virker i ældre browsere). Det kan måske også være du skulle sætte skrift-størrelsen:
.vertikal {
      width:1ex;
      font-size:1em;
  }
Evt. gøre hele elementet lidt breddere end skriftstørrelsen. Men det kan du jo rode lidt med :-)
Avatar billede topperware Nybegynder
04. juni 2005 - 23:46 #2
Hej skovenborg,
undskyld jeg først vender tilbage nu, men havde lige noget jeg skulle se til.
Er grunden til at teksten splittes op, for at være sikker på at der kun stå et bogstav på hver linie i div`et?
Hvad er ex for en målenhed?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. juni 2005 - 00:37 #3
Hehe, jeg havde faktisk også misforstået hvad ex egentlig var:
http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#ex
Det er altså højden af et lille x for den pågældende font. Da x'et jo er nogenlunde symmetrisk (afhænger af fonten selvfølgelig) svarer det jo nogenlunde det til bredden. Det er måske forkert at bruge 1ex, men det virkede da meget godt. Du selvfølgelig også prøve dig lidt frem med fx 14px istedet - det skal bare passe så der kun er et bogstav per linie.

Grunden til jeg splittede hvert bogstav op er fordi et ord ikke deles hvis det overskrider bredden af den omgivende boks. Hvis du bare skrive "Dette er en tekst", så kan du se at resultatet ikke bliver så heldigt.
Avatar billede topperware Nybegynder
05. juni 2005 - 10:32 #4
Ok, og tak for hjælpen.
Smid et svar, du skal da have point for dit svar
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. juni 2005 - 11:48 #5
det var så lidt :-)