Avatar billede spine Nybegynder
05. april 2001 - 11:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Databasen bruges aktuelt af en anden

Hej.
Vi har et 50+ bruger domino netværk, hvor flg. problem jævnligt optræder på 2-3 brugere. Pludselig kan folk ikke accesse deres mailbase, de fåe beskeden databasen bruges aktuelt af en anden, hvis du vil dele databaser skal du benytte en domino server....men det gør vi PT ver. 5.0.5 clienter på 5.0.4, jeg genstrater dominoserveren og problemet er løst, men hvorfor gør den det, og hvorfor altid på de samme brugere, iflg. dem selv oplever de ingen ureggelmæssigheder inden det sker...
Avatar billede havmand Nybegynder
14. april 2001 - 01:52 #1
Hej
kan du ikke prøve at tjekke omd der er nogen der kan åbne deres database uden om dominiserveren, altså via netværket. Hvis der er en der kan det og der senere er en der prøver at åbne den via serveren får man nemlie en fejlmeddelelse ligende den du beskriver.
Avatar billede spine Nybegynder
23. april 2001 - 08:11 #2
Alle KAN åbne deres baser via filadgang, men det er der ikke tale om, jeg har fejlsøgt flere gange hvor det er sket, og ingen af de betrufne brugere har foretaget sig noget anderledes, de ville heller ikke ane hvordan man skulle åbne sin base som fil alligevle ;-).
Så det kan desværre heller ikke være derfor.
Avatar billede jhr Nybegynder
16. maj 2001 - 11:38 #3
Har du checket dit backup system - om det låser filer?
Hvornår kører backuppen?

Du kan prøve at compacte de pågældendes mailfiler - det kan hjælpe.
Avatar billede spine Nybegynder
16. maj 2001 - 11:46 #4
Seagate backuppen kører hver nat, men hvis det var den der \"låste\" nogle af filerne, skulle problemet vel egetnlig være mere konsekvent, og ikke kun på nogle ganske få brugere, iøvrigt ofte de samme igen og igen. Compact kører vi ligeledes hver nat på alle baser i dominoen....
Problemet er iøvrigt blevet værre, 1-2 gange pr uge vender jeg dominoen nu for at løse det...
Avatar billede havmand Nybegynder
17. maj 2001 - 00:14 #5
Som et alternativ til at genstarte serveren kan du prøve at skrive dette i servervinduet:
\"drop all\"
\"dbcache flush\"

Dette smider alle brugere af og renser cachen. så er der ingen connections til de forskellige db. Brugerne mærker det stort set ikke.
/Havmand
Avatar billede spine Nybegynder
17. maj 2001 - 08:07 #6
>>Havmand....
Skal man foretage sig yderligere efter disse to kommandoer er fyret af?? hvad med sådan noget som Norton Antivirus der kører native på domino\'en eller DECS ?? skal disse startes igen.
Avatar billede jhr Nybegynder
17. maj 2001 - 08:09 #7
Fra notes.net:
You need to set your backup Exec advanced options to bacup files without lock (\"Yes, without lock). You can edit your current jobs to do this, or create a new job. This will fix your problem. You still may run into countless others, however, with BE 8.5. I have weeks where it runs great, and others when all Notes backups fail.
Avatar billede spine Nybegynder
17. maj 2001 - 08:42 #8
jhr>>Jeg tror sgu at du ramte hovedet på sømmet her.....vi kører med den nye indstilling indtil jeg kan verificere at problemet er ophørt, så skal du nok få de velfortjente point ;-)
Avatar billede spine Nybegynder
18. maj 2001 - 13:45 #9
Jeg må desværre medele at det skete igen her til morgen...natbackuppen har kørt inat uden at låse nogle filer....desværre....jeg blev sgu ellers så glad da jeg troede vi var ovre det...;)
Avatar billede spine Nybegynder
31. maj 2001 - 08:07 #10
Så er det lige sket igen 2 dage i streg ;-(
Jeg er efterhånden begyndt at overveje om det kan være en decideret domino 5.0.5 fejl ...
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2001 - 11:44 #11
Ja, det kan da aldrig skade at opgradere - hent Incremental Upgrades på Notes.net - men der må nødvendigvis være en eller anden klient, som kommer til databasen via filsystemet.

Har du checket at der f.eks. ikke kører en klient (administrator eller andet) på serveren eller andre steder med en anden ID end serverens.

Hvis dine brugeres mail-boxe så er på skrivebordet e.l. local! kan der måske være processer som tager fat i disse og derved låser dem fra serveren.

hth
jes
Avatar billede spine Nybegynder
24. juli 2001 - 08:11 #12
mht upgradering, så går jeg og venter på cd\'erne med 5.0.8\'eren på Incremental installers bruger jeg aldrig, som eks er med 508 indeholder de ikke alle features..som eks iNotes. nok om det.
Der er installeret en adm klient på severen, men den kører aldrig...alle mail boxe ligger korrekt i domino\\data. desværre......heller ikke held her, men det skal siges at jeg har været forskånet for fejlen i ca 14 dage, nu er der godt nok heller ikke så mange på arbejde i denne tid men alligevel, så jeg vil afvente 5.0.8 og så skal jeg nok smide resultatte herind.
hygge
Avatar billede spine Nybegynder
12. december 2003 - 17:23 #13
lukket