Avatar billede tnybo Nybegynder
03. juni 2005 - 12:37 Der er 3 kommentarer

At identificere en computer ud fra IP-adresse

For nogle dage siden var der en snothvalp fra en skole, der blev sur over ikke at finde de oplysninger, som han håbede at finde på et af mine netsteder. Han fandt kontaktsiden, skrev en stribe skældsord i skrivefeltet og trykkede på sendeknappen. Heldigvis var skolen nem at identificere gennem en WHOIS, så han fik sig en sikkert ikke særligt behagelig snak med skoleinspektøren.

Men nu er den gal igen, og denne gang er det mere vanskeligt at finde synderen. Ripe.net fortæller mig kun, at nummeret er del af en MEGET stor klump numre (131.165.0.0 - 131.165.255.255) som oven i købet kan sortere under enten Danish Network c/o DIKU eller Kommunedata I/S.

Hvordan kommer jeg videre?

Måske skal jeg lige understrege, at jeg personligt er ligeglad med, hvad psykopater skriver til mig af psykopatisk vrøvl; men principielt synes jeg, at de skal have en over nallerne, når de generer sagesløse mennesker. Og dovne skoledrenge skal belæres om, at de ikke har krav på at få serveret færdige løsninger gratis på internettet.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2005 - 12:39 #1
Hvis du mener det alvorligt kan du anmelde sagen til politiet, de vil så kunne få adgang til at se hvem der var tildelt den aktuelle adresse på det tidspunkt.
Avatar billede tnybo Nybegynder
03. juni 2005 - 12:44 #2
Så slemt er det ikke. Men i øvrigt er jeg temmelig sikker på at det er en computer på en skole med fast opkobling og faste IP-adresser, så det burde være nemt at finde den bestemte bruger, hvis bare jeg kan finde skolen.
Avatar billede tnybo Nybegynder
05. juni 2005 - 10:33 #3
Egentlig troede jeg, at mit spørgsmål ville være ret enkelt for folk med godt kendskab til IP-problemer. Det lader ikke til at være tilfældet. Eller har de rigtige mennesker bare ikke haft tid til at kigge indenfor? Eller er jeg for fedtet med pointene?

Uanset hvordan det nu hænger sammen, har jeg bestemt mig til at give lidt mere præcise oplysninger. Ikke hele nummeret, men de ni første cifre:

131.165.153.xx

Er der nogen, som har en ide om, hvilken institution der har dette nummer? Som nævnt har jeg en stærk fornemmelse af, at det er en skole. Teksten lyder som en forkælet skoledreng, der bliver sur over ikke at få serveret et færdigt svar til en opgave. Og der bruges Windows NT 4.