Avatar billede kurns Nybegynder
01. juni 2005 - 15:44 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

strøm i usb (el-spareskinne)

jeg har købt en af de her el-spareskinner http://www.el-spareskinne.dk/ men kan ikke få den til at virke. den vil ikke slukkke efter at computeren er slukket. der står noget om at man på nogle motherboards skal slå noget wake-on fra, men kan ikke få det til at dutte.. hva kan jeg gøre? hva skal jeg kigge efter i bios? der står ingenting om "wake-on"..
Avatar billede screem_brille Novice
01. juni 2005 - 15:56 #1
du skal slå opstart via keyboard / mus fra (bla.) (da dette gør at der er spænding konstant på USB portene)

Ville være lidt nemmere at hjælpe hvis man vidste hvilket bundkort du har ? (hent evt. everest fra lavalys.com det kan fortælle dig det hvis du ikek er klar over det *S*)
Avatar billede kurns Nybegynder
01. juni 2005 - 16:17 #2
det er et micro-star ms-7091, hvis det hjælper noet :)
Avatar billede boxer Nybegynder
01. juni 2005 - 17:09 #3
Har du afprøvet samtlige usb stik på PC'en
Avatar billede screem_brille Novice
02. juni 2005 - 11:56 #4
ser ud til at være et board til en medion, og derfor er det ikke umiddelbart så nemt at finde en manual til det board.
Avatar billede kurns Nybegynder
02. juni 2005 - 12:32 #5
screem bille -> det er også rigtigt, en 8383xl hedder den. meget go computer, men aldrig til at finde noget support til nogen ting :( derfor spurgte jeg her, om der var nogle "genveje"? til det...
Avatar billede screem_brille Novice
03. juni 2005 - 01:01 #6
det du kan gøre er at lave USB stikket om og montere det direkte på et af dine molex stik ( de stik som du sætter til harddisken eller optiske drev, så vil det virke, men din garanti på din elskinne bortfalder)
Avatar billede kurns Nybegynder
07. juni 2005 - 11:57 #7
screem bille-> hvordan "montere"? vil jeg skulle bruge stik udelukkende på det? vil jeg i stedet kunne sætte det til et blæser stik eller er det ikke så godt?
Avatar billede screem_brille Novice
09. juni 2005 - 11:11 #8
ja du skal bruge et stik udelukkende til det (eller købe 2 strømtyve, det er sådan en plastivdims med noget metal inde i, som man trykker ned over kablet men vil have kontakt til, derved undgår man at klippe kablet over)
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 02:15 #9
kan man forvente noget feedback ?
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 12:29 #10
sry, men der er ikke kommet en endelig afslutning endnu.. snakkede med min bror om det, og havde en usb->ps/2 adabtor jeg måtte få (når han fandt den engang)Ved ikke om det gør nogen forskel, men nu prøver jeg det i første omgang inden jeg begynder at klippe klistre.. lige en ting omkring det molex stik: hvor mange volt løber der igennem der, for jeg vil helst ikke ødelægge min strømforsyning
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 13:51 #11
der er 12 og 5 volt og stel i et molex stik, det er en rød (+5v) og en sort ledning du evt. skal benytte.
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 15:17 #12
ok, du nævner at jeg skal købe 2 strømtyve..hvorfor ikke bare en?
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 15:23 #13
fordi både stel og +5v skal forbindes *S*
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 15:32 #14
jeg har sådan en her http://www.chippen.dk/info-blaesere/ledninger-og-stik/POW-HD-2-Split.shtm  er det ikke godt nok egentlig? der er jo både den sorte og røde i.. men tak for at skære det hele ud i pap for mig :)
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 15:37 #15
jo den er god nok, men det stik / kabel er jo ikke tila t montere på din USB skinne, derfor er det (ofte) nødvendigt at klippe stikket af USB ledningen og forbinde dem manuel med den røde / sorte ledning og på den måde styre USB skinnen.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
23. juni 2005 - 15:38 #16
Hvis du ikke kan finde det "Wake-on" i BIOS (er som regel under et menu-punkt der hedder noget med "Power" eller "startup" gerne under en eller anden form for undermenu.) vil jeg foreslå at kigge i manualen, alternativt ringe til den hotline som Aldi har (går ud fra at det er der du har købt den).

Jeg kan ikke anbefale at du giver dig i kast med at molestrere div. strøm-kabler, specielt ikke når du får vejlending på distancen + har med 220V at gøre. Derudover er jeg ikke sikker på Medion/Aldi bliver imponeret hvis du skal have den til service med div. lus monteret.
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 15:39 #17
ok, men jeg kan godt nøjes med et enkelt af disse stik ikke?
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 15:43 #18
wizaxjb om du sætter et USB stik i eller et molex stik har altså intet med sikekrhed at gøre, så nu maler du fanden på væggen over ingenting
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 15:45 #19
wizaxjb? hehe, ville bare være på den sikre side.. tak for det hele, tror jeg har styr på det nu
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
23. juni 2005 - 15:50 #20
Screem_bille:
Ud fra de forudsætninger jeg har kunnet læse her i spørgsmålet synes jeg ikke at det er særligt meget at male fanden nogen steder.

Jeg er sikker på at du uden problemer kan montere en sådan skinne i enhver computer, men ud fra at kurns ikke nødvendigvis har dine færdigheder med div. samlemuffer/loddekolber/whatever du vli bruge, vil jeg stadig på det kraftigste foreslå at kontakte hotline inden man klipper i ledninger.

Hvis jeg bad min bror om at lave den forbindelse er chancen for success på ca. 5%, hvorimod jeg nok ville ligge i den anden ende på 99%, tilgengæld er han rigtig god til at fælde træer....

Men hvis kuns er 110% sikker på at han ved hvad han laver skal jeg selvf. ikke forhindre ham i det... Det ville dog være ulig meget nemmere at få fat i Hotline...
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 15:57 #21
wizaxjb det har du selvfølgelig ret i, men at ringe til deres hotline hjælper intet, det kræver de kender samtlige bundkort med USB, de kan kun sige at man i BIOS skal se efter wake on USB og lignende, og så slemt er det heller ikek at montere 2 strømtyve. (medmindre man da ikke læser hvad der sbliver skrevet, og er man i tvivl har man da rig mulighed for at spørge og få det præciseret yderligere *S*)
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 15:58 #22
har snakket med hotline, de mente ikke at man kunne ændre det, og jeg har også rodet meget rundt med biosen uden held. vil ikke sige at jeg har 110% styr på det, men med lidt omtanke er risikoen vel nogenlunde go..?
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 16:04 #23
risikoen for personlig skade er lig 0, dog hvis du kortslutter lednigerne fra strømforsygningen risikerer du den brænder af, du skal også være klar over det ikek er lige gyldigt hvordan du sætter ledningen til, + skal til + og - til - (et multi meter gør det noget nemmere)
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 16:10 #24
hmm meget rar detalje lige at få at vide.. går ud fra at den sorte er minus, så er det bare hva der er hvad i den anden ledning.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
23. juni 2005 - 16:20 #25
Der SKAL være mulighed for at slå "Wake-on" tingene fra.. Hvis ikke i BIOS, så kan der være et eller andet sted i Windows, det kan slåes fra (Det er ihverttilfælde en mulighed ved Netværkskort).

Hvis du bor i Silkeborg eller omegn, så kontakt mig lige på MSN:
JB4731 at hotmail dot com.

så kan du evt komme med PC'en så vi kan kigge på det... jeg er stadig ikke tilhænger af klippe-klistre metoden, men det er selvf. op til dig...
Avatar billede screem_brille Novice
23. juni 2005 - 16:23 #26
wizaxjb det er der bare ikke altid mulighed for, der er nogle buindkort hvor der er konstant spænding på USB portene, oftest er det dog muligt, men ikke altid, og til spørger, ja du kan godt gå ud fra at sort er minus.
Avatar billede kurns Nybegynder
23. juni 2005 - 16:24 #27
bor i kbh, men ellers tak for tilbuddet..
Avatar billede kurns Nybegynder
04. juli 2005 - 14:18 #28
nå, jeg fik fat i en ps/2-omformer, og så virkede det, uden at jeg behøvede at klippe i noget. men mange tak for hjælpen til jer alle 3
Avatar billede screem_brille Novice
04. juli 2005 - 15:40 #29
ok, men husk at luk spørgsmålet igen.