Avatar billede krazyunreal Nybegynder
01. juni 2005 - 13:41 Der er 11 kommentarer

Mandrake og Belkin f5d6020 ver 3 wireless lan

Hej

Er der en der kan hjælpe mig ...jeg er nybegynder i linux verdenen..og jeg har lagt Mandrake 10.2 ind på min bærebar (compaq 2168ea) og jeg har et belkin wireless netkort til den mend kan ikke få det til at virke....

Selve kortet er et Belkin f5d6020 version 3.
Jeg har fundet ud af at det bruge realtek 8180 ...men jeg kan kort og godt ikke finde ud af at få det til at virke...

(jeg har hentet kernel sourse også..)

Er der en der vil være så sød at hjælpe mig slavist igennem problmet så jeg kan komme på det trådløsenet...
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2005 - 14:42 #1
Jeg ville overveje at skifte til SuSE http://www.eksperten.dk/spm/592504 Du har meget lettere ved at konfigurere SuSE og SuSE genkender også mere hardware. Start evt med at downloade en "live-cd"
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
01. juni 2005 - 19:56 #2
Ja, du skal have fat i et program, der hedder NdisWrapper. Dette program gør det muligt at bruge Windows netværksdrivere under Linux og det virker ganske upåklageligt.
Jeg tror at der i Mandrakes kontrolpanel fra version 10.2 er en grafisk guide, der kan hjælpe dig med at installere denne Windows driver. Eller kan det gøres på den gammeldaws måde i den terminal som følger (fjern alle "):
"urpmi ndiswrapper" for automatisk at installere programmet
Pak din Windows driver ud i en mappe og gå til den og skriv:
"ndiswrapper -i <driver-navn>.inf" hvor <driver-navn> er filnavnet på driveren.
For at installere modulet skrives "ndiswrapper -m"
Og så skriver du "modprobe ndiswrapper".
Til sidst kan du skrive "ifconfig wlan0 up" og så skulle det køre. Så kan du konfigurere WEP-key osv i Mandrakes kontrolpanel.

Det er nok at foretrække at bruge den grafiske guide i kontrolpanelet, men ovenstående har virket for mig før denne guide kom og hvis den ikke virker som den skal, kan du gøre det samme.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
01. juni 2005 - 19:57 #3
Som nybegynder ville jeg i øvrigt klart foretrække Mandrake frem for SuSE, men det er naturligvis en smagssag.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2005 - 21:31 #4
"Som nybegynder ville jeg i øvrigt klart foretrække Mandrake frem for SuSE, men det er naturligvis en smagssag."
Og hvorfor det ?? det må da være en fordel at få noget der virker frem for at sidde og kløjs i det indtil man giver op
Avatar billede krazyunreal Nybegynder
01. juni 2005 - 21:50 #5
Hej helgec!
Jeg har prøvet suse...det kan jeg ikke finde ud af ....jag fandt mandrake til at være nemmere for mig at forstå...
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2005 - 21:55 #6
Lad mig gætte en gang, du downloadede SuSE 9.1 fordi den var gratis, men 9.1 er ikke en rigtig version den er noget bras. Og så til noget helt andet, får du heller ikke mail fra "eksperten" når der er nyt indlæg ??
Avatar billede krazyunreal Nybegynder
01. juni 2005 - 22:06 #7
Hej schwarz84

Jeg har siddet og rodet med den grafiske MdisWrapper ...og dte kan jeg ikke få til at virke ....inde i controlcenteret i (KDE) ..kan jeg se mit kort og når jeg så vil indlæse windows driveren tager den ikke informationen om kortet med ind i systemet ... men jeg har findet ud af ved at åbne windows inf filen at min belkin f5d6020 version 3 er med bruger realtek driveren fra deres korte der hedder 8180 ..men den kan jeg heller ikke få til at fange kortet ....
OG Den manuelle metode du har været så rar at lave den virker heller ikke ..."ifconfig wlan0 up" ..- Her siger den at device ikke fundet ...... :(
Avatar billede krazyunreal Nybegynder
01. juni 2005 - 22:17 #8
til  helgec

Ja det var det ... :)...hmm kan du garanter at det virker hvis jag nu skal skifte tilbage til suse?

- Nej jeg får heller ikke mails fra "eksperten ved nyt indlæg ...:(
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2005 - 07:48 #9
Nu bruger du store ord når du vil ha garanti, men jeg har kørt SuSE fra vers. 6.0 og jeg oplever altså ikke de samme problemer som ved f.eks. RedHat og slet ikke de samme problemer som i Mandrake.
Lige nu kører jeg SuSE 8.1 og 9.3 og der er problemerne absolut minimale. Ulempen ved 9.1 som du har er jo at man skal downloade en pokkers masse efterfølgende hvis man altså vil slå sig lidt i tøjret. Jeg ville i dit sted installere SuSE igen og så foretage en online opdatering.
Avatar billede krazyunreal Nybegynder
02. juni 2005 - 11:28 #10
til  helgec

hmm okay garanti ..er et stort ord...hehe ..sorry ...men jeg ville nu helst blive i mandrake den køre mest stabilt påmin bærbar ..og å ved jeg at version 1 og 2 af mit netkort sagtens kan køre i linux...men jeg kan ikke finde nogen der får version 3 til at virke....det skal så siges at jeg forstår ikke havd jeg skal gøre ...
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 18:14 #11
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??