Avatar billede zliber Nybegynder
30. maj 2005 - 23:40 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

200 GB harddisk på 7 GB

Hej eksperter!
Jeg har erhvervet mig en Maxtor 200GB harddisk.
Harddisken bliver fundet i BIOS uden problemer, dog står den til lidt lavere antal GB end den virkelig er...
Men Windows finder kun harddisken som en enhed på ca. 7 GB. Hvad er der galt?

Jeg har hørt det kan være controlleren der er for "gammel", denne har jeg opdateret, så den er nyeste version nu.

I "Denne computer" bliver harddisken vist som en harddisk på 7,85 GB.
Hvis jeg går ind på den denne vej, så er der ingen problemer, og jeg kan også oprette f.x mapper.

I Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Administration->Diskhåndtering bliver harddisken vist ganske som den skal. Dog stadig kun på 7.87 GB. Resten af informationerne står som de skal.

Hjælp mig, hvordan får jeg min nye harddisk til at "virke".

Mvh Zliber.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
30. maj 2005 - 23:52 #1
Er windows fuldt opdateret med mindst servicepack 1. ellers kan store harddiske ikke kører
Avatar billede milter Ekspert
30. maj 2005 - 23:57 #2
Har du formateret hele disken og hvilket filsystem bryger du?

Hvor mange drev vises i Diskhåndtering?

Er det den eneste harddisk, du har på computeren?
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:06 #3
#halvamatoer
Jeg har alle Windows opdateringer til Windows XP installeret.

#milter
- Jeg har prøvet at formatere hele disken (altså ALLE de 7 GB), men den fejler når den når slutningen.
- Alle mine harddiske vises i Diskhåndtering, og der er kun et drev på den harddisk det drejer sig om.
- Jeg har 3 harddiske i alt på computeren.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:12 #4
Det skal lige tilføjes at de på Maxtor's egen hjemmeside har en "BIG HARDDRIVE ENABLE UTILITY" som gør at harddiske på over 137 GB bliver vist korrekt i Windows.

Dette program har jeg også kørt, jeg fik dog den tilbagemelding at mit system var i orden, så det ikke var nødvendigt.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:13 #5
Rettelse: "Maxtor Big Drive Enabler" hedder det.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:15 #6
Maxtor har yderligere et program på deres hjemmeside der hedder MaxBlast 4, dette program viser harddisken således:

Capacity: 137.4 GB
Partition 0 - (F:)  8.4 GB
Avatar billede milter Ekspert
31. maj 2005 - 00:17 #7
Filsystem?

Ligger dit styresystem på den nye?
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:23 #8
Så vidt jeg kan se er det fordi den partition der er oprettet på HD'en bare er for lille... En eller anden ting er nok gået galt. Prøv at installere partitionMagic, og se hvad den skriver om disken... På min eksterne maxtor var der også faldet ca 20 MB uden for partitionen som jeg "indkluderede" ved denne metode
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:24 #9
#milter

- Der er ikke noget filsystem på endnu, jeg kan jo ikke formatere den. Men jeg ønsker FAT32 når den tid kommer.

- Nej mit styresystem ligger på en af mine andre harddiske - (Derfor jeg kan sidde her og tale med jer imens :-) )
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:25 #10
#zypher212
- Jeg har prøvet både i diskhåndtering og vha MaxBlast4 at oprette nye partitioner, men den største partition der er tilgængelig er på ca. 8 GB.

- Hvor finder jeg PartitionMagic?
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:28 #11
Så nu at den viser at der kun 137.4 GB til rådighed... Tror ikke at min løsning virker så, men det er vel værd at prøve???
En demo kan hentes her: http://www.tucows.com/get/222189
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:33 #12
#zypher212

- Hvis din harddisk kun viser 137,4 GB til rådighed skulle du tage at prøve denne "Maxtor Big Drive Enabler". Den skulle efter beskrivelsen ophæve den begrænsning Windows har på 137,4 GB. Du kan læse mere og hente den på følgende adresse: http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=11

- Jeg er igang med at hente demo'en. Det er et forsøg værd alligevel.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:37 #13
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:37 #14
# zliber: du skrev:
Maxtor har yderligere et program på deres hjemmeside der hedder MaxBlast 4, dette program viser harddisken således:

Capacity: 137.4 GB
Partition 0 - (F:)  8.4 GB

Jeg mener at det er din HD der kun viser 137.4 GB som total kapacitet. Om ikke andet tror jeg at du kan udnytte de 137.4 GB med min løsning... (Håber jeg da, ellers har jeg jo kun været til besvær) :)
Avatar billede milter Ekspert
31. maj 2005 - 00:40 #15
Hvordan er harddisken jumpet?

Du skal nok finde manualen for at se, hvilken jumpersetting du skal bruge.

Hvilken model er det?
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:41 #16
Hvis det ikke kommer til at virke, ville jeg prøve at hente en linux distro, for at se om det er en software eller hardware fejl. Aner ikke noget om dit kendskab til linux, men en mepis live-cd (så du ikke skal installere noget, men stadig har adgang til at tjekke hardware) er ret let at bruge. Det er nok hvad jeg vil anbefale dig at gøre som det næste skridt
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:43 #17
# zliber
Hvis det ikke er software fejl, vil jeg pænt trække mig ud af denne diskussion, da jeg ved ca det samme om det som jeg gør om kvante tyngdekraft. :)

Nu ser vi...
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 00:45 #18
#zypher212
- Problemet er at det kun er i det program at harddisken bliver vist som en 137,4 GB, alle andre steder bliver den vist som en ca. 7 GB.
I øvrigt har jeg slet ikke adgang til harddisken lige p.t. formodentlig fordi jeg ikke kan fuldføre en formatering på den.

- Den lille tilføjelse ang. 137,4 GB var kun for at se om det kunne afhjælpe dit problem.

#milter

- Harddisken har ingen jumpere på, da dette vil sætte den som en slave, og det er det jeg ønsker.

- Der er en jumpersetting på Maxtor's hjemmeside, i øvrigt er der aftegnet ovenpå harddisken hvordan jumperne skal placeres. Og der står "NO JUMPER=SLAVE", hvilket jeg ønsker.

- Model: Maxtor 6Y200PO
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:49 #19
Hmm jeg prøver lige igen... Jeg hentydede til dit problem, har ikke noget problem med min HD :)

I partition magic kan du få adgang til at ændre på partitionerne, også dem windows ikke viser, eller kan "se" :)
Avatar billede savle Nybegynder
31. maj 2005 - 00:52 #20
tror du skal ha renset den for alt og sat den op med MaxBlaster 3, så laver du bare de nye partitioner så de passer til hvad xp kan se. du kan hente maxblaster 3 her under download: http://83.72.133.188  , når vælger at fjerne data fra den skal du ikke vælge det som hurtigt.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 00:56 #21
At du ikke fuldfører en formatering, kunne nok godt være en fejl i partitionstabellen (lyder meget rimeligt i følge mig, men det er ikke noget jeg er ekspert i desværre).

Nu har jeg kun en vag ide om hvordan det hele fungerer men hvis man antager at formaterings programmet læser i partitionstabellen at disken er på 8 GB og begynder så at formatere indtil den når en grænse ved de 8 GB. Denne grænse møder den aldrig (Da den først kommer ved 137.4 GB) hvorfor programmet fejler...

Det er som sagt kun et lille tankeeksperiment/gætteri :) Men lyder det ikke meget rimeligt???
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:00 #22
#zypher212

- Ok så snakkede vi forbi hinanden, jeg er ved at have hentet PartitionMagic, jeg afprøver det om et øjeblik.

#savle
- Jeg har prøvet
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:00 #23
# savle --> tror du skal ha renset den for alt og sat den op med MaxBlaster 3, så laver du bare de nye partitioner....

maxblast 4 er testet som der står skrevet længere oppe i tråden. Ved ikke om version 4 er fyldt med fejl, men tvivler på at det ville ændre på det hele...
Men med software, windows osv skal man aldrig sige aldrig :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:01 #24
Jeg venter spændt... :)
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:01 #25
hov der kom jeg til at trykke send lidt for hurtigt...

#savle

- Jeg har prøvet at sætte harddisken op med MaxBlast4, og det virkede heller ikke.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:02 #26
#zypher212

- Jo den tanke lyder meget fornuftig... Det gælder jo om at tænke ligesom en computer, og da sådan en er temmelig dum, kunne det meget vel være.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:05 #27
Jeg aner det faktisk ikke... Men det er mit bedste bud. Også mærkeligt at windows ikke ser plads på en HD der ikke er delt ind i (en) partion(er)
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:11 #28
Hmm ja jeg prøver jo også selv lidt her imens...
Og jeg læste på Maxtor's hjemmeside, at hvis der stod i Enhedshåndtering at harddisken kørte i PIO (hvad det så end er) tilstand. Skulle man fjerne den kanal i Enhedshåndtering som harddisken sad på, og lade Windows finde den selv, og installere driveren på ny.
Dette gjorde jeg, og derefter kiggede jeg i BIOS, og her fandt den pludselig en ny harddisk på 203,x GB.
Nu når jeg kigger i enhedshåndtering i windows, står der sørme at jeg har en harddisk på 189,92 GB, som er "IKKE-ALLOKERET"...

Så hvis vi tager problemet herfra... Hvad skal jeg så gøre i Enhedshåndtering nu?
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:12 #29
...eller måske kommer Partition Magic ind i billedet nu?
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:13 #30
Partition Magic fortæller mig at jeg har en DISK 2, som er UNALLOCATED og den er på 194.474,3 MB.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:15 #31
JAAAA Det er godt...

Du kan slette den partition der er lavet, og lave en ny primær partition der fylder alt pladsen... Undskyld stavefejl men det er ved at være sent
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:16 #32
Ja det er ved at være sent. Jeg har også været ved at gå i seng flere gange, men nu tyder det snart på jeg kan gå i seng OG drømme sødt oveni købet.

Jeg er igang nu med at oprette en partition i Partition Magic.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:17 #33
Så er det lykkedes.
Bør jeg så ikke formatere den nu?
Det har jeg "lært" man altid skal gøre efter man har ændret på partitionerne.
Og da disken alligevel er tom, kan det vel kun gavne...?
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:18 #34
En lille opskrift... Kan se at du løste det meste af problemet selv, og kun mangler at lave en partition nu:

Højreklik på den partion du har, og tryk på delete

klik på create og lav en ny partition på x antal GB (Bare tag det hele)

Og så mangler du kun at apply changes :) Håber at det virker
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:19 #35
Det er ligemeget at formatere den tror jeg... Med mindre windows vil have det... (kunne godt tænkes) Hvis du kan skrive til disken, og den har det rette fil system ser jeg ingen grund til at formatere den.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:20 #36
Ok, jamen så er jeg glad.
Kan du ikke lige svare så du kan få nogle point. Dem har du i allerhøjeste grad fortjent.
Måske skrev du ikke lige præcis hvad jeg skulle gøre, men hvis ikke du havde været i billedet, havde jeg givet op for længst. :-)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:21 #37
Mht min "opskrift" det er kun den partition du der er på din disk 2 (hvis der er en) der skal slettes. For guds skyld ikke din rigtige (den med windows på)
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:22 #38
Nej det ville være dumt. Men jeg har lige kopieret nogle tilfældige filer over på den, bare for at teste og det virker fint.
Det rette filsystem er også på, den skriver FAT32, så det er fint nok! (Nogle synes nok NTFS er det rette, men jeg kan nu ikke helt se fordelen ved det, men smag og behag!)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:23 #39
Puh tørrer sveden af panden... Da du ikke lige svarede øjeblikkeligt troede jeg at du havde fulgt min "opskift" til punkt og prikke...

Nå anyway. Min løsning duede ikke så (eller i hvert fald kun delvist) Så du kan roligt afvise mit svar hvis der er noget, du ikke er tilfreds med.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:25 #40
NTFS er hutigere, og sikrere så vidt jeg ved. Du får vist også en mere optimal udnyttelse af pladsen. Men det er ikke det jeg har beskæftiget mig mest med...
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:26 #41
Hehe nej, jeg tænker også lidt ind imellem ved siden af (selvom det er sent) ;-)

Selvfølgelig skal du have points, du hjalp mig jo på rette vej! :)
Jeg har lige fået opgraderet min harddisk fra 7 GB til 189 GB, så jeg er bare glad!

Godnat herfra og 1000 tak for hjælpen!
Avatar billede zypher212 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:26 #42
Sakset fra http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109963&Guide=true&Showguide=1578:
arddiskens filsystem
Efter du har installeret en harddisk i din computer, vil den ikke være tilgængelig før du har oprettet en eller flere partitioner. En partition er opdeling af harddisken, også selv om man kun opdeler den i et drev. Når man partitionerer sin harddisk vælger man hvilket filsystem harddisken skal bruge.

Installerer man Windows har man mulighed for enten at bruge FAT, FAT32 eller NTFS. Dette afhænger dog af hvilken version af Windows man installerer. Nedenstående liste viser fordele og ulemper ved dem alle.

FAT
Dette filsystem er noget forældet, og bruges kun hvis man ønsker at benytte Windows 3.x på sin maskine. Filsystemet kan ikke håndtere store harddiske og fungerer bedst på harddiske med en kapacitet på 256MB eller mindre. Cluster størrelsen er 32KB. Det betyder i praksis at harddisken opdeler sig selv i en række blokke med en størrelse på 32KB. Større filer opdeles og gemmes i flere blokke, og overskydende plads i den sidste blok kasseres. Ligeledes kasseres overskydende plads i blokke der gemmer filer mindre end 32KB. På den måde spildes en væsentlig del af harddiskens samlede kapacitet. FAT understøtter heller ikke nogen form for sikkerhed eller backup af data der er essentielle for at computeren kan starte (kaldet Boot sectoren)

FAT32
Dette filsystem er en videreudvikling af FAT. Den største forskel er en reduceret cluster størrelse til 4KB, og der spildes derved mindre af harddiskens kapacitet. En anden væsentlig ting er sikkerhedskopiering af Boot sectoren, hvilket gør at opstartsfejl i større omfang kan rettes. FAT32 understøtter også filnavne på op til 256 karakterer, hvor det tidligere kun hvor muligt at have filnavne på op til 8 karakterer.

NTFS
Dette filsystem opererer ligesom FAT32 med en cluster størrelse på ned til 4KB, dog er NTFS bedre til at udnytte pladsen optimalt. Der er mange sikkerhedsmæssige og anvendelsesmæssige grunde til at vælge NFTS, og derfor er det at foretrække. Ulempen er dog at kun nyere Windows operativsystemer (WinNT, Win2000 & WinXP) understøtter dette filsystem, og skulle der opstå behov for at se partitionerne i DOS kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede zliber Nybegynder
31. maj 2005 - 01:31 #43
Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok...
Men der er også en anden ulempe...
HVIS der nu skulle ske en fejl, f.x at jeg kom til at formatere den harddisk med windows på, og jeg samtidig mistede alle mine vigtige dokumenter, så er det hamrende svært (hvis ikke umuligt - jeg ved det ikke) at få fat i disse dokumenter igen... Det er stadig en besværlig process med FAT32, men det er muligt for jeg har gjort det før.

Det er nok mest det der holder mig tilbage fra at bruge NTFS.
Egentlig så dengang jeg brugte NTFS, kunne jeg ikke mærke nogen forskel...

Men heldigvis er mennesker forskellige, og har deres egen mening.
Og nu er det godnat :-)