Avatar billede pade2204 Nybegynder
30. maj 2005 - 20:27 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

i krise! computer kig død !

Hej alle !
Jeg har fået et kææmpe problem jeg håber I kan hjælpe mig med.

Mit hardware ser således ud:
Asus P4c800 deluxe motherboard
Intel P4 Nortwood 2.8
Asus alm grafikkort
nogle ram
Maxtor harddisk
Dvd rom

forhistorie:
De seneste dage har min computer af underlige grunde begyndt at genstarte i tide og utide. Ikke på bestemte tidspunkter, eller når den udførte noget specielt. Den kunne gøre det i idle såvel som fuld kørsel. Det var det underlige.

Idag kunne det være nok. Så jeg besluttede mig for at formatere lortet og installere XP på ny.  Da jeg var ca 75% inde i formateringen i XP setup, går den ned igen. altså sort skærm, men denne gang sker der ikke mere end det.

Nu vil den intet, jeg kan slet ikkke få noget på skærmen... jeg har prøvet at skille det hele ad, prøve med de forskellige ram, i hver sine slots. Jeg har prøvet at slutte en anden harddisk til. Uden held.

Det der sker er at der kommer lys i motherboardet, blæseren på cpuen kører, og den markere lige harddisken/dvd brænderen at den nu er blevet tændt... derefter går den i idle, og der er på intet tidspunkt gang i skærmen.

Hvad kan være galt..

nogen der har nogle forslag ??

HJÆÆLP  tak

Kasper
Avatar billede sukos Juniormester
30. maj 2005 - 20:34 #1
Har du flere ramblokke?
Så prøv at pille en/flere ud.
Må være noget af det første du prøver.

Har du "smart disk" eller hvad det hedder, i din bios? Formodentlig, så sørg for at den er enablet i bios, så vil du få en meddelse, hvis den starter med at finde fejl på disken
Avatar billede sukos Juniormester
30. maj 2005 - 20:35 #2
My bad:
"jeg har prøvet at skille det hele ad, prøve med de forskellige ram, i hver sine slots. Jeg har prøvet at slutte en anden harddisk til. Uden held."

...................................................

Prøv med et andet skærmkort
Avatar billede tiggerwoo Nybegynder
30. maj 2005 - 20:35 #3
Ikke sikkert det hjælper det helt store, men tag batteriet ud af bundkortet og derefter strømstikket (eller sluk for PSU'en) lad den så stå et par minutter for at resette BIOS'en, som sagt ikke sikkert det er det, men har virket for mig et par gange, lyder dog som noget mere alvorligt hvis den har gjort vrøvl længe. Lidt ligesom en pære der starter med at blinke inden den springer!!!
Siger den noget fra PC speakeren?
Avatar billede pade2204 Nybegynder
30. maj 2005 - 20:43 #4
ok... den siger intet fra pc speakeren

og jeg ahr desværre intet andet grafikkort
Avatar billede pade2204 Nybegynder
30. maj 2005 - 20:47 #5
iøvrigt synes jeg der var en grim lugt da den gik ned den sidste gang
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. maj 2005 - 20:51 #6
det kan være størmforsyning, hvis du er heldig.
Avatar billede pade2204 Nybegynder
30. maj 2005 - 20:54 #7
strømforsyning er det ikke... intet nyt med en anden
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. maj 2005 - 20:59 #8
har du også andre ide-kabler at teste med..??
jeg ville tage alt overflødigt fra, som netkort, pci-kort, usb-tingester osv..
Også prøve at starte op, evt. i fejlsikret.. for at prøve at checke event-loggen, måske den kunne gi´ et hint om hvad som er galt.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. maj 2005 - 21:00 #9
du kan evt. checke logbogen, og slå fejlen nummeret op her.>>http://www.microsoft.com/technet/support/ee/search.aspx?DisplayName=Windows%20XP%20Professional&ProdName=Windows%20Operating%20System&MajorMinor=5.1&LCID=1033
gå i start/programmer/kontrolpanel/ydelse og vedligeholdse/admin/logbog.

Hvis der viser sig samme fejl flere gange, kan det give et "clue" på hvad som er galt.
Avatar billede pade2204 Nybegynder
30. maj 2005 - 21:04 #10
skal lige slå fast.

DER ER TOTAL SORT SKÆRM...  den starter ikke op... den står bare i idle mode... med blsæer på cpu... der sker intet... hverken på harddisk (som er halvt formateret) eller på skræm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. maj 2005 - 21:06 #11
okay...
men har du prøvet at tage alt overflødigt fra,....
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. maj 2005 - 21:09 #12
kan du evt. starte op på en diskette..?
hent win98 sartdiskette, og formater færdigt med f-disk..
http://www.bootdisk.com/
fdisk.-> http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2005 - 21:10 #13
Nej jeg er ikke tosse i hovedet, men prøv bare for sjov at forvisse dig om at det brede strømstik fra strømforsyningen er presset ondentlig på plads på bundkortet
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2005 - 21:11 #14
Hvis det er i orden prøv så at fjerne fladkablet fra begge controllere samt kablet til floppy
Avatar billede paepcke Nybegynder
30. maj 2005 - 22:06 #15
Eller de søde små jumpers nede i hjørnet af BK til pwsw, reste, speaker, etc. sidder i ordentligt i ??
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 22:33 #16
hmm, eller din skærm døede af en død sikring.. ? *S*
Avatar billede x-pro Nybegynder
30. maj 2005 - 22:37 #17
ta grafik kortet ud og hør om pc kører længere hen i boot processen "harddiske begynder at larme". Det er nok dit grafikkort der er stået af. Du kunne måske køre forbi din lokale genbrugs station og låne et grafikkort fra en gammel pc. Nogle stationer vil ikke have det, men andre er ligeglade, bare der ikke lige er nogle andre der ser du tar det.
Avatar billede pade2204 Nybegynder
31. maj 2005 - 01:31 #18
kan et defekt grafikkort få computeren til at genstarte uprovokeret?
kan jumpers komme til at sidde forkert efter 1,5 års brug ?

Men jeg har prøvet at starte computeren op i alle muligheder. Kun med ram, kun med grafikkort, osv. Der sker i alle tilfælde det samme. Den starter op, siger INTET bip som den plejer når man starter den op (Den bipper jo ej heller når den mangler ram eller grafikkort nu, den tænder for strømmen til hardisk, brænder, og cpu blæser... og stiller sig derefter i idle.

Er det ikke mere bundkort end grafikkort ? Men jeg vil prøve om jeg kan anskaffe mig et gammelt grafikkort imorgen og prøve med det...
Avatar billede pade2204 Nybegynder
31. maj 2005 - 08:47 #19
har prøvet at sætte en højtaler til lydudgangen.
Og når jeg starter op, med eller uden grafikkort, siger den

"System failed, babuta" eller noget i den retning, det er vel noget asiatisk pis ?

men kan det hjælpe med at lokalisere fejlen ?  motherboard ?
Avatar billede pade2204 Nybegynder
31. maj 2005 - 11:08 #20
SYSTEM FAILED CPU TEST !!!

siger den !
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2005 - 12:16 #21
Jeg ved ikke om du har prøvet mit forslag 30/05-2005 21:10:09 eller du slet ikke vil prøve det, hvis det ikke hjælper tror jeg jeg du skal satse på bundkort eller cpu
Avatar billede x-pro Nybegynder
31. maj 2005 - 14:51 #22
kik lige på din cpu, ta blæseren af og se om den er sort oven på. Tror dog ikke den er brændt af da northwooden ikke bliver særlig varm og selv slår fra hvis den bliver for varm. Tjek desuden om cpu blæseren kører. Desuden kan det være at cpu'en ikke sidder ordenligt i socket. Hvis alt dette virker, så pil batteriet ud og lad den stå 3-4 timer. Har et board magen til og har haft nogle problemmer med bios'en.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. maj 2005 - 21:44 #23
Jeg tror at hvis du skifter det bundkort, så er du ude over alle de problemer..
Men det med at rammende er så meget hurtigere end de burde være, kan selvfølig osse ha´ noget med et at gøre..??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
07. juni 2005 - 17:48 #24
nå, hva´så..o)
Avatar billede pade2204 Nybegynder
10. juni 2005 - 14:57 #25
I får begge point for ulejligheden !

Jeg fik udskiftet både CPU og motherboard... så virker den igen !

Men tak for hjælpen !