Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 17:44 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Harddisk stort problem!

Hej med jer, jeg håber at jeg kan få hjælp til mit harddisk problem!
Jeg har en Lacie big disk på 400GB som jeg har tilsluttet via firewire.. denne disk har fungeret fint men jeg har haft den koblet af og på mange gange på mine forskellige pcere og nu er den pludseligt begyndt at skabe sig og jeg kan ikke få adgang til indholdet - jeg bruger win xp proff. når jeg går ind i "min computer" så vises disken men det tager ca 2 min før det sker og den viser kun diskens drev bogstav og ikke noget med størrelser og ledig plads. jeg kan ikke gå ind på den og jeg kan ikke køre scandisk.

Jeg har prøvet at bruge partition magic men uden det store resultat (jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gøre) jeg ved ikke hvad jeg har af muligheder men jeg troede måske at jeg kunne genopbygge et eller andet så der kunne fås adgang igen. jeg kan ikke formatere den da dataen der ligger derpå er meget vigtig og jeg kan ikke huske hvor meget ledigt plads der er på disken, hvis der overhovedet er noget!!

Så jeg er desperat og håber i kan hjælpe mig til at få liv i den så jeg kan få kopieret dataen over på en ny HD...
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 18:08 #1
måske har det noget med "brug enkelt fildeling" at gøre.. Kom ind til mappeindstillinger og under fanebladet "Vis" der skulle der gerne stå noget "Brug enkelt fildeling (anbefales)" Havde lignende problem engang.. virkede.. med hos ved jeg ikke..
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 19:24 #2
hvad hvis flytter den tilbage på en af de andre computere. er det så samme problem?
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 19:39 #3
Tak for kommentarerne.

agfi: jeg kan ikke komme ind i en mappe (hvis du altså mener på disken?)

web-support: ja jeg har prøvet på 2 andre maskiner og det er det samme problem. jeg har kigget efter diverse programmer som måske kunne fixe disken men har ikke rigtigt kunnet finde noget. og jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal gå efter.
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2005 - 19:42 #4
Har du et USB stik og kabel ?
Prøv at tilkoble harddisken med dette.
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 19:48 #5
måske har mangler din disk tilladelser til? du kan vel højre klikke på harddisken og komme til egenskaber?
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 19:50 #6
og derfra sætte en masse tilladelser til digselv.. sorry for min sær sætning :(
"måske har mangler din disk tilladelser til?" :'(
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:24 #7
haverslev: den har desværre kun firewire stik

agfi: prøver det, men tror det er et større problem
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 20:28 #8
får den tildelt drev bogstav??
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:37 #9
web-support: yep det gør den
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2005 - 20:41 #10
du skriver "denne disk har fungeret fint men jeg har haft den koblet af og på mange gange på mine forskellige pcere"

Har du checket med et andet kabel ?
Har du checket selve firewire stikkene ?
det jeg tænker på er, at du har fået bæjet eller på en eller anden måde beskadiget stikkene
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2005 - 20:42 #11
bæjet = bøjet ;)
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:50 #12
haverslev: jeg har prøvet med anden strømforsyning og firewire kabel uden held.

aqfi: jeg kan godt vælge egenskaber men det tager lang tid før den reagerer og under egenskaber viser den at der er 0 byte ledig og 0 byte brugt!? men jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan definere de rettigheder du snakker om?
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 20:50 #13
var der ikke en LaCie Utilities CD-ROM med den da du købte den
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:51 #14
når jeg klikker ind på disken for at se indholdet skriver den: "the disk in drive E is not formatted. Do you want to format it now?"...hmm
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:52 #15
kigger lige efter den cd. men kan ikke huske det men da helt sikkert en god ting at tjekke :)
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 20:53 #16
jeg mener at der er et program til at du kan undersøge den med
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 20:56 #17
hvad filsystem kørt du med på den?
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 20:58 #18
jeg kan ikke finde en cd, og på lacie's side kan ejg ikke lige finde noget men leder videre, den har kørt med NTFS
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 20:59 #19
prøv at hente et recovery program og se om du kan få adgang sådan
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm
Avatar billede web-support Nybegynder
30. maj 2005 - 21:00 #20
lacie's side er meget tynd, der er ikke meget hjælp at hente der
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2005 - 21:01 #21
http://www.eksperten.dk/spm/620878 Havde held med DAPPIX /KNOPPIX du kunne jo overveje det samme
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2005 - 21:01 #22
Avatar billede janiz Nybegynder
30. maj 2005 - 21:32 #23
jeg prøver lige at kigge på de forskellige forslag, skriver en opdatering om lidt :)
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 22:26 #24
# Kommentar: janiz

Sorry, jeg tror harddisken har en problem, som jeg desværre ikke kan sige så meget om :(

Så vidt jeg husker, havde jeg det samme problem med min harddisk som jeg brugte til flere pc'er. Og jeg løste så problemet ved at fjerne fluebenet i "Brug enkelt fildeling (anbefales) i mappeindstillinger som findes på Stifinderen-Funktioner-Mappeindstillinger-under fanebladet "Vis". Og derneæst højreklik på harddisken og vælge egenskaber-fanebladet sikkerhed, og der gav jeg så mig selv en masse tilladelser. Og fik så adgang til mine filer.. Men, der var et problem, selv om jeg kan nu åbne harddisken, kunne jeg ikke åbne mapperne! men så gav jeg dem endnu en masse tilladelser og kopierede filerne til min nye harddisk :o)

Du bruger vist en engelsk version XP? Hvis ja, så kan jeg desværre ikke huske de engelske navne :'(
Men i første "omgang", harddiskens plads var ikke til at se, da den stod på 0 byte og filsystemmet havde ændret sig.. Så jeg tror ikke du har mistet dine filer :)

Jeg håber du "gendanner" dine filer.. Held og lykke :)
Avatar billede janiz Nybegynder
31. maj 2005 - 13:39 #25
hejsa, jeg fik løst problem ved hjælp af DAPPIX.. super mange gange tak alle sammen :)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2005 - 20:15 #26
Ja men så lægger jeg et svar
Avatar billede haverslev Novice
30. juni 2005 - 22:00 #27
Kan spørgsmålet lukkes ?
Markere helgec`s, navn i venstre side og klik på accepter svar, så er spørgsmålet lukket korrekt :o)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2006 - 18:14 #28
Du har måske ikke fået det til at køre endnu ??