Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 14:45 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Centrino vs Celeron

Hvor skal jeg oprette spørgsmålet? Jeg kan ikke se Generelt under Kategorioversigt-Hardware.

Meen, jeg vil spørge om Centrino er bedre end Celeron?
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 14:46 #1
jeg kan se Generelt, men jeg kan ikke komme ind til siden :(
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 14:53 #2
centrino er bedre end celeron hvad angår strømforbrug og performance. :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 14:54 #3
Men det er forkert at sammenligne de to.
Celeron  er en processor mens centrino er et intel bundkort, pro wireless kort fra intel, og en pentium-m processor
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 14:55 #4
dvs, centrino er bedst til "store" programmer som bruger halvdelen af HD?
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. maj 2005 - 14:56 #5
Det er 2 forskellige teknologier.

Først of fremmest skal vi lige have slået fast, at der IKKE eksisterer en Centrino processor. Centrino er et varemærke fra Intel, som en PC producent må benytte sammen med et bærbart produkt, der overholder en standard (Intel mobile chipset, Intel 2x00 wireless netkort og en Intel Pentium Mobile CPU - P4M).

Dit spm. vil nok lyde noget i nærheden af "Er en Pentium Mobile bedre end en Centrino".

Det kan man ikke direkte svare på, da de benyttes til forskellige ting. Dog kan man sige:

1) P4M bruger ved samme ydelse mindre strøm end en Celeron.
2) P4M har meget større Cache end en Celeron, og yder derfor bedre ved samme clockfrekvens.
3) P4M og Celeron er ikke PIN kompabible.
4) P4M er udviklet til notebooks (eller PC'er med særligt krav til lavt strømforbrug og dermed lav varmeudvikling), hvor en Celeron er en "billig udgave" af en Pentium 4 (der er mindre Cache i en Celeron).

Håber det er et tilfredsstillende svar - ellers spørg løs :_)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 14:56 #6
Men jeg er sikker på at pentium-m banker celeron på alle punkter ;)

Læste en artikel fra Toms hardware Guide, hvor han sammenligner en P4EE med ca 3.6 GHz og en overclocket Pentium-m med ca 2.5 GHz. Pentium-m lammetæver P4EE og i mange tilfælde også de nye AMD-64 bits processorer
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 14:57 #7
nåårh, for faen da :! Det vidste jeg ikke.. Nu ved jeg det da..
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 14:58 #8
# agfi
Hvad mener du med det???

# jpvj i centrino teknologien benyttes der da ikke P4M men den processor der hedder Pentium M. (Som du selv nævner, det var bare lige for at der ikke skulle herske tvivl ;))
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 14:59 #9
ForsideOm laptopworld.dkKøberguideDriversGrafikkortCPUAnmeldelserIT-nyhederSitemapSite statisticsSøg

    Hvad dækker Centrino begrebet så?

Centrino er en teknologi, som har været under udvikling, fra den tid, hvor en laptop CPU var en tweaket desktop CPU.
Med udviklingen af Centrino platformen blev Intel til den førende producent af mobile CPU'er indenfor notebook området. Undervejs blev flere platforme destrueret, indtil forbrugeren fik Banias at se, som er den første centrino platform.

Centrino består grundlæggende af Pentium - M, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard.

En stor fordel ved Centrino er det lave strømforbrug, som, efter Intels udtalelser, er mindre end 1Watt - ca. en halvering af datidens notebooks. Det skyldes blandt andet Intels Speedstep-teknologi, som formåede at nedjustere CPU'ens forbrug, når der ikke var så store krav til den.
En anden fordel er, at platformen bruger hypertreading, som gør, at CPU'en kan håndtere flere operationer i én clockcycle. Denne hypertreading, hjalp med til at CPU'en nu ikke længere behøvede en høj frekvens for at kunne arbejde effektivt.

Flere tests viste, at en Centrino baseret CPU på f. eks. 1.6GHz, kunne formå at overhale en desktop CPU på 2.4GHz.
At Banias ydermere havde en 1mb level 2 cache, gjorde det jo ikke dårligere. Med lanceringen af Banias, og dermed Centrino, fik forbrugeren altså en CPU, som arbejdede ved lavere frekvens, og dermed også en lavere temperatur.
Samtidigt formående Intel at producere en profil, og chipset, som var en smule mindre end de tidligere.
Efter Intels udsagn nedbragte de størrelsen på CPU og chipset med ca. 1 cm, hvilket hjalp med til at gøre maskine en smule lettere (flere sites siger det er 1-200gr). Intel langede hårdt ud efter producenter, som fremviste maskiner, som f. eks kun indeholdt Pentium M og 855 chipsettet men ikke WF-FI, og dermed ikke havde ”retten” til at påtrykke deres maskiner med Centrino logoet.

Det nye 855-chipset som Banias blev født med har integreret Wi-Fi. 855 chipsettet udkom til Banias 2 versioner 855PM og 855GM. GM versionen indeholdt en såkaldt integreret grafikløsning. 855GM var produceret med henblik på low cost maskiner, som havde shared RAM. Dette vil sige at RAMéne skal deles med andre komponenter på maskinen, og dermed en forringelse.
Sidstnævnte chipset vil forekomme i low-end notebooks. 855PM udkom med dedikeret grafikkort. Dedikerede ram er helt seperate Ram som KUN bruges af grafik chippen.

Den trådløse del af Centrino platformen udkom med 802.11b som standard, men platformen var dengang også klar til den bedre 802.11g, hvor datahastigheden vil kunne komme op på 54 megabit i sekundet. Så i bund og grund var det op til producenten af laptoppen, hvilke WF-FI der skulle i.

Sidst men ikke mindst skulle Banias hjælpe med til en væsentligt forbedret og forlænget batteri tid på en opladning, som hidtil har været umuligt for bl.a. AMD at løse.

Copyright © LaptopWorld 2005
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 15:01 #10
Celeron M er en "underudgave” af Pentium M processoren, og groft sagt en discountmodel. Det er en skrabet model, som ikke har helt de samme kvaliteter som Pentium M. Denne CPU indgår som regel i de lidt billigere laptops. Den nye Celeron M er produceret med 90 nanometer teknologi, som tilmed tilbyder en større cache end tidligere nemlig 1MB, hvor Celeron M’s storebror (Pentium M (Dothan) ligger på 2MB cache. Det er dobbelt så meget cache end deres forgænger havde (Pentium M (Banias)). Dog holdes systembussen på 400MHz.

De nyeste Celeron M med 90 nanometer udkommer med numrene M350,  M360 og M370. Clockfrekvenserne kommer til at ligge på 1,3, 1,4 og 1,5GHz. Ulempen ved Celeron M, er at de ikke understøtter muligheden for styring af strømmen, altså featuren SpeedStep. Den indstilles derfor ikke automatisk frekvensen, når kravet for dette er ikke stort, og den kan ligeledes heller ikke skrue ned for spændingen.

Dertil kommer den manglende mulighed for at kunne gå i dvale tilstand og kaldet Deeper sleep, som muliggør at effekten på maskinen, kan reduceres til ca. en halv watt. Det resultere så i et forhøjet strømforbrug. Det er derfor vigtigt for forbrugeren, at vide at Celeron M ikke kan indgå i en Centrino-løsning. Centrino udgøres som sagt af tre ting. Chipsettet, trådløst netkort og endelig en Pentium M CPU. Derfor ser man ikke Centrino logoet på Celeron M maskinerne. Celeron M udgaverne er ganske okay, selvfølgelig afhængigt af ens krav. Prisen er en del lavere end dens storebror, så derfor er den attraktiv for mange med mindre krav.

Ydelsesforskellen på Celeron M og Pentium M er ikke specielt stor. De nyeste Celeron M med 1 MB cache er endda lige så hurtige som de gamle Pentium M med 1 MB cache (Banias). Forskellen er som sagt et lidt højere strømforbrug med Celeron M, da frekvensen og spændingen ikke kan justeres.

Copyright © LaptopWorld 2005
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 15:01 #11
# zypher212
Jeg troede centrino var en Processor.. Man lærer af fejl heldigvis :o)
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. maj 2005 - 15:05 #12
zypher> Damn... skrive fejl + copy paste giver altså noget skidt. Du har naturligvis helt ret vedr. CPU'ens rette navn...

huset> Du har ret, men spørger skriver nu altså Celeron og ikke Celeron M...

Til spørger> Hvis du er ved at bygge en ny maskine, så prøv at sørge for at få et Intel baseret bundkort med et af de nyeste chipset. Gå efter BTX standarden og et 945/955 chipset. Det kræver naturligvis, at økonomien er til at betale for front-edge teknologien, men du får også alle de nyeste featues, bla. Intel High Definition Sound.
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 15:07 #13
I skal allesammen have en tak for en hurtig svar :o)

huset, smid en svar :o)

i øvrig, mit brugernavn er AQFI ikke agfi
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 15:08 #14
Jeg troede faktisk at celeron m "bare" var en tweaket P4 celeron. Pentium M derimod er bygget videre fra pentium 3, og har ikke noget med P4 at gøre. Grunden til at man skiftede fra pentium 3 til P4 var at Pentium 3 ikke kunne nå så høje frekvenser, og kampen om de høje frekvenser hoppede både AMD og Intel jo på :)

Ved ikke om nogen husker at pentium 3 ydede bedre end P4 ved samme frekvens :)

Den omtalte artikel er her: http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/index.html
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 15:08 #15
Der er jo kun 2_ celeron D og celeron M

Celeron D skal man på ingenmåde smide i en notebook, og det kan diskuteres med M. Dvaletilstanden er jo noget der gør de mobile enheder gode
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 15:09 #16
okey, tror nu i skal dele pointen :D ved bare ikke hvordan :(
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 15:11 #17
Kommentar: zypher212
30/05-2005 15:08:21--->

Sådan skal du se på dette....

Den alm. Pentium 4, er bygget med det formål, at levere max ydelse, hvor M er bygget på at kunne arbejder med skalerebare skemaer.
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 17:30 #18
Hvis nogen af jer vil have pointerne, smid et svar, hvis ikke så er denne spørgsmål lukket. Takker igen for en hurtig svar til alle jer fra mig ;)
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 17:51 #19
Giv min andel til de andre...
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 19:04 #20
Vil hellere have noget karma i stedet for point :)

# huset
Min pentium M - 1.6 GHz leverer en ydelse der slår en 2.6 GHz P4. (fx beregning af pi med 2 mio decimaler, er min 120 sek, og en P4 2.6 140).
Intel droppede i sin tid P3 fordi den ikke kunne skaleres højere, hvorfor man så udviklede den "revolutionerende" P4. Jeg er enig med dig i at P4 er lavet for max ydelse, men det er beviseligt PM der yder bedst

Dropper et svar anyway... Så må selv bestemme om jeg har fortjent noget ;).

P.S # huset
Det er ikke noget jeg vil vædde med, og håber ikke at jeg bringer dit pis i kog :)
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 19:30 #21
P.S # huset
Det er ikke noget jeg vil vædde med, og håber ikke at jeg bringer dit pis i kog :)--->nøøø du :D
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 19:34 #22
Avatar billede zypher212 Nybegynder
30. maj 2005 - 19:44 #23
He... Glemte at lave det sidste til svar :)

# huset
Det hhv. P4 og P4M der er sammenlignet i den test. Læste den ikke, men så vidt jeg kunne se er det P4 og P4M
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 19:58 #24
hermed spørgsmål lukket.
Avatar billede huset Praktikant
30. maj 2005 - 19:59 #25
Det er Pentium ¤ vs M ja
Avatar billede aqfi Nybegynder
30. maj 2005 - 20:10 #26
Jeg skulle nok have tænkt noget mere dybere før jeg stillede spørgsmålet :)
Sket er sket :o) og jeg er blevet klogere