Avatar billede shanghoj Nybegynder
04. april 2001 - 17:23 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Boot.ini

er der nogen der kan fortælle mig hvor dan min Boot.ini fil skal se ud, for at få dual boot funktionen til at virke.
Jeg har først instaleret w2k og der efter 98se.
jeg har wk2 på C: (NTFS) og win98se på F: (FAT 32)
nuværende boot.ini:
  [boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
F:\\ = \"Microsoft Windows\"

hvis jeg ikke får det til at virke, vil jeg så kunne instalere w2k igen, uden at få problemer med driveren til ATA100 controleren. (skal jeg til at gen instalere alle driverne)
Avatar billede shanghoj Nybegynder
04. april 2001 - 17:24 #1
For at instalere win98 havde jeg frakoplet min w2k harddisk
Avatar billede shanghoj Nybegynder
04. april 2001 - 17:28 #2
UPS
Min nuværende boot.ini se vist sådanne ud
nuværende boot.ini:
  [boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
C:\\ = \"Microsoft Windows\"

Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. april 2001 - 17:29 #3
Du skal finde drev og partition for din win98 installation...

det skal du så sætte op som

multi(0)disk(0)rdisk(?)partition(?)\\WINDOWS=\"Windows 98\" /fastdetect

så skulle det virke...
Avatar billede burningice Nybegynder
04. april 2001 - 17:29 #4
boot på din win2k cdrom og vælg repair.. så laver win2k selv en fungerende boot menu
Avatar billede thomasledet Nybegynder
04. april 2001 - 17:30 #5
på hvilket drev ligger din win2k installation? og på hvilken partition?
Avatar billede kurtj Nybegynder
04. april 2001 - 17:30 #6
Havde du gjort det lige omvendt, altså først 98 dernæst w2k havde den selv fundet ud af det.
Avatar billede burningice Nybegynder
04. april 2001 - 17:31 #7
thomasledet... det kan man ikke... det trick virker kun med win2k

win98 skal defineres til den aktive partition, typisk C: også selv om windows98 ligger på F:
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 22:49 #8
Installer windows 2000 igen, så for du det hele på plads. Du skulle da ikke have frakoblet nogen disk. Den fejlmeddelelse der kommer i forbindelse med installering af win98Se skulle du bare have set stort på.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 22:51 #9
Eller du skal have fat i en bootmaneger f.eks. den fra powerquest, men det koster kroner, og den anden løsning koster ikke yderligere.
Avatar billede svein Nybegynder
05. april 2001 - 08:28 #10
Hvilken disk er den første, den med Win2k eller Win98?
Gå ind i DiskManager i Windows 2000  (Højreklik på MyComputer og vælg Manage og DiskManagement) og check hvordan Win2000 ser boot miljøet!?

Hvis du vil vide noget mer om boot.ini kan du finde nogen information her:
http://svein.hjem.wanadoo.dk/Indhold/Tips/boot.ini.htm
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2001 - 08:51 #11
svein shanghoj kan øjensynligt ikke komme ind i windows 2000, det er normalen, hvis man installerer windows 98 sidst og intallationen glemmer alt om dualboot. Ved geninstallation af windows 2000 eller måske blot reperation af installationen, genskabes boot.ini
Avatar billede sasdk Nybegynder
06. april 2001 - 13:58 #12
win98 SE ødelægger ikke boot.ini ...

Avatar billede svein Nybegynder
06. april 2001 - 14:05 #13
Kharder>
Hej, jeg ved ikke helt om jeg har forstået problemstillingen korrekt, men som jeg forstår det så har han \"frakoblet\" den disk hvorpå han havde Win98 da han installerede Windows 2000! Så skulle Windows 2000 lave sit eget boot miljø på de disk.
Når så den andre disk bliver sat i, og bliver den så sat i som den første disk ??? og derpå ligger win98 boot miljø, så!?
Hvis den første disk er Win2000 disken, så er det Windows 2000 der \"booter\"!
Nåh, jeg tror vi behøver en afklaring fra \"shanghoj\".
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2001 - 16:10 #14
Jo når du installere windows98 SE , med frakoblet disk hvor windows 2000 ligger, ja så bliver boot ini altså overskrevt og slettet, da windows 98 ikke længere kan finde windows 2000. Altså skal der en nyinstallation af windows 2000 igen, eller der skal laves en boot på anden måde.
Avatar billede shanghoj Nybegynder
06. april 2001 - 16:35 #15
Min puter startet op i win 2000. jeg har instaleret win 98se på min nuværende slave disk (med w2k disken frakoplet), men når jeg under opstart vælger \"Microsoft windows\" frem for w2k, gåt min puter i stå, eller genstartes. Mit spørgsmål lyder følgende: Hvordan skal min boot.ini fil se ud, når jeg har to diske, den ene er delt op i to partisioner C: og D:, E: er cdrom og F: en den disk hvor win 98se er instaleret

Min boot.ini fil ser således ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
c:\\=\"Microsoft Windows\"

Avatar billede shanghoj Nybegynder
06. april 2001 - 16:42 #16
jeg har prøvet at udføre en reperation af w2k, men det virker stadig ikke.
Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg har brug for at kunne køre win 98 til Pro E, da min version ikke understøtter w2k
På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2001 - 17:53 #17
Den går i stå fordi, at windows 98 ikke er i stande til at køre på slave. Windows 98 skal ligge på master disk.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2001 - 17:57 #18
Hvorfor vælger du ikke at have begge operativsystemer på en disk også bruge den anden disk til Data, hvis nu uhellet skulle være ude, og der går ged i et af systemerne, så har du stadig, dine data, ved at de ligger på en disk uden systmmer. Det vil også gøre hele installationprocessen lettere. Windows 2000 på partition 1 størelse mellem 3 - 5 GB og windows 98SE på partition 2 på 3 GB, resten kan så bruges til data eller et kommende operativsystem. Windows FX.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2001 - 17:58 #19
Start med at lave partition til ntfs og installer så windows 98SE. herefter installes så windows 2000 også skulle det være fjong. ;o)
Avatar billede smukke_charlie Nybegynder
05. august 2001 - 04:25 #20
Man skal da ikke starte med at lave en partition til ntfs. Den skal da laves i fat, ellers ser du ikke win98
Avatar billede svein Nybegynder
14. august 2001 - 08:42 #21
Din boot. ini er fin nok!
Men, din primære partition skal være C: og den skal være fat/fat32 for at din Win98 overhode skal kunne boote!
Windows 98 boot filerne - command.com, io.sys, msdos.sys - skal ligge på den primære boot partition C: og den skal som sagt være FAT eller FAT32!