Avatar billede xbobby Nybegynder
28. maj 2005 - 13:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

iframe contra søgemaskiner

Hej med jer.

Jeg har nogle spørgsmål angående søgemaskiner contra iframe?

Fungerer iframe på samme måde som almindelige frame, ved at søgemaskinerne indholdet i disse filer?

Hvis kan man via txt filen få søgemaskinen, hen til den html fil som ligger inde i en ifram?

Hvis det kan lade sig gøre ser folk så kun indholdet at denne iframe og intet andet?

Kan der via javascript eller andet kompencerer for dette, så iframen hopper ind i den oprindelige siden som den er en del af?

Hvad siger eksperterne?
Avatar billede xbobby Nybegynder
28. maj 2005 - 13:44 #1
Det er noget vrøvl

jeg ´skriver:

Fungerer iframe på samme måde som almindelige frame, ved at søgemaskinerne indholdet i disse filer?

jeg mener:

Fungerer iframe på samme måde som almindelige frame, ved at søgemaskinerne ikke kan finde indholdet i disse filer?
Avatar billede roenving Novice
28. maj 2005 - 13:55 #2
(i)frames indhold findes ganske udmærket af de fleste søgemaskiner, men de kigger generelt på dokumentets egen url, når de associerer et søgeord med en side, hvilket betyder at de linker direkte til det dokument, som er inde i (i)framen, altså får de ikke den overordnede struktur med ...

Jeg benytter mig af noget javascript til at hive resten af siden med, når jeg vil have at det fungerer, men uanset metode, vil der altid kunne være nogle problemer med søgemaskinerne !-)

Se f.eks. http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

Bemærk ændringen i adresselinjen, og find kode/forklaring ved at klikke nede til venstre på teksten om framing !-)

-- den metode giver dog et uheldigt resultat, hvis du på google går ind i 'Cached', da google framer kalorius og derved kommer en uendelig løkke ...
Avatar billede xbobby Nybegynder
28. maj 2005 - 15:30 #3
Jeg går ud fra at den javascriptkode du nævner er den som du på din side kalder for Kode til Framing af site? Hvis jeg ikke kører med et framsæt med kører med en CMS system med en index.php er det så der at jeg skal lægge din kode, ud fra de beskrivelser du giver i dit  script?
Avatar billede roenving Novice
28. maj 2005 - 19:12 #4
-- det er det måske ...

Dit konkrete problem kan måske kræve andre løsninger !-)
Avatar billede xbobby Nybegynder
28. maj 2005 - 19:24 #5
Har du nogen bestemte i tankerne :-)
Avatar billede roenving Novice
28. maj 2005 - 21:21 #6
-- jeg har på et tidspunkt arbejdet med en løsning, som udnyttede hash-værdien på location, dvs. det man normalt bruger til anchors, men det kan jeg jo ikke ane, om vil klare dit problem !-)
Avatar billede xbobby Nybegynder
28. maj 2005 - 21:47 #7
De ting som jeg har i mine iframe er ikke så vigtige for en søgemaskine. Kunne løsningen så være, at forhindre søgemaskine i at gå ned i den html fil som iframen henviser til, ved at fortælle søgemaskinen det - via filen robots.txt - hvad syntes du?
Avatar billede roenving Novice
29. maj 2005 - 00:28 #8
Tjah, tjoeh, det kunne være en mulighed, men jeg ville ikke basere mit 'liv' på det, for der skulle nok være situationer, hvor de alligevel blev indekseret, så livrem OG seler !-)
Avatar billede xbobby Nybegynder
29. maj 2005 - 07:55 #9
Jeg har 4 filer der hænger sammen i en iframe

iframe.htm > ugedagvælger.htm > preloader_ugedag.htm > slideshow_ugedag.htm

Hvis jeg gør det du fraråder :-) er det så nok at iframe.htm står i robot.txt, som en fil robotten ikke skal kikke på, eller skal alle 4 ovennævnte filer stå i robots.txt, som filer robotten ikke skal kikke på?

P.S. Der er ikke andre filer der linker til ovennævnte?

Hvad mener du?
Avatar billede roenving Novice
29. maj 2005 - 12:34 #10
Jeg tror jeg ville bruge meta-tagget robots ...

-- her i en version, som er ganske almindelig:

<meta name="robots" content="index,follow">

-- og hvis du kigger på http://www.metamaten.dk/avanceret.htm, kan du finde lidt mere konkret om den !-)
Avatar billede xbobby Nybegynder
29. maj 2005 - 17:10 #11
Men vil du så ikke betyde at søgemaskinen ikke går videre fra index siden. Hvilket betyder at alle de andre link som intet har med min iframe også bliver ramt, og det er jo kun iframen der er problemet.

Hvis den i robot.txt får at vide at den ikke må gå ned i iframe.htm, så skulle den vel heller ikke kunne finde linket der til "ugedagevælger.htm" og så fremdeles.

Eller har jeg misforstået konceptet for søgemaskinerne, at de følger de link der er, når der ikke er noget i robot.txt der siger nej.
Avatar billede xbobby Nybegynder
30. maj 2005 - 18:01 #12
Hej roenving
Smid et svar jeg er godt tilfreds :-) - Tak for dine mange gode input

Jeg fandt dette link, som viste mig hvordan jeg kan få en søgerobot til at undgå at gå i en bestemt mappe og så er det jo bare at jeg lægger de filer der har med min iframe at gøre i den mappe. Se selv på: http://www.html.dk/artikler/00003/
Avatar billede roenving Novice
03. juni 2005 - 14:15 #13
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
04. juni 2005 - 12:22 #14
-- og tak for point ;~}

PS. Jeg har modtaget mailen Sat,  4 Jun 2005 07:09:04 +0200 (CEST), hvilket var 21 minutter efter den første gang var registreret i postforsendelsessystemet worldwide !-)