Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 17:52 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at se harddisk

Jeg har en Dell Dimension 8300 (OS XP) med en Seagate harddisk på 120 GB, som har 5 pin connection og den har ingen jumper i, ser nærmest ud til der ikke er plads til nogen, da der kun er 4 pins på tværs.
Denne harddisk har 2 partioner: En på 10 GB og 110 GB. Som fungerer som henholdsvis C og D drev.

Da mit C drev er blevet for lille har jeg indkøbt denne harddisk:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118942

Min plan er så at slette de 2 eksisterende partitioner og sammenlægge dem. Nuværende filsystem for begge partioner er NFTS. Jeg vil så oprette 2 nye partitioner en på 40 GB og en på de resterende 80 GB på min MAxtor.

Mit problem er som følger: Jeg kan ikke se den nye harddisk i Partition Magic eller Diskhåndtering under Denne Computer. Jeg har prøvet at boot op for XP og der siger den at systemet ikke har kunnet finde nogen harddisk. Jeg har forsøgt alle mulige kombinationer med jumper og helt uden.

Jeg har selv lidt den teori, at der mangler noget 3. partsdriver, som jeg ikke installerede på min 10 GB partition i sin tid.
Men er det virkelig nødvendigt, jeg skal formatere den 10 GB partition for derefter at install. XP igen MED 3. partsdriver og så kan jeg den nye for at oprette den og så slette de 2 eksisterende partioner?

Eller er der bare en meget nemmere forklaring??
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 18:14 #1
Du skal have HD jumpet rigtigt.Jumper skal som master sidde helt ind mod det brede kabel, fra fabrikken er den normalt jumpet CL (cabelselect)
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 18:24 #2
Det har jeg prøvet på Maxtor harddisken... Kan det tænkes der skal presse en jumper i den eksisterende seagate? Der er 4 pins på tværs, hvor de kan sidde lodret på de 2 mellemste, da det er et hul i plasticen.
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 18:29 #3
De 120Gb Seagate, vi har på lager, har jumper som Maxtor. Tror det er en SATA disk, du har.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 18:42 #4
Hvad betyder det, at det er en SATA disk??
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 19:05 #5
Har lige søgt på SATA, det er med 7-pin connection.. Men det er der jo ikke flere muligheder for i kabinettet. Kan man så køre 40 pin for resten?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 19:06 #6
Maxtor er standard ATA Til IDE sokkel på bundkortet. SATA er med en lille sokkel.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 19:08 #7
Ja men der er jo også IDE i maskinen?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 19:13 #8
Hvor har den gamle disk været monteret (også 40Pins med 80leders kabel)?
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 19:18 #9
Gamle disk må være SATA som du siger, den nye maxtor, der lå IDE kabler og strøm kabler til IDE PC indeni..
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 20:01 #10
Den du linker til er ikke en SATA, derfor skal du bruge et IDE kabel, som du sætter i bundkortet på Primary IDE, hvis det er ledig, og den anden ende skal i disken. Der står noget tekst på en label på disken, og der står også hvordan du jumper den. Jump den bare til at være Master.

Hvis Primary IDE ikke er ledig, så bruger du bare secundary IDE.

Hvis ingen af dine IDE kontrollere er ledig, så vender du bare tilbage.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 20:08 #11
Jeg har prøvet at sætte min Maxtor som Master, men da jeg ville starte op under XP install skrev den, at den ikke kunne finde nogen disk! Har også prøvet at køre den som master med den eksisterende SATA disk også uden held..
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:29 #12
Finder bios disken under opstart??
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 20:32 #13
kan man se den et andet sted i selve bios? For det er jo en Dell har et lidt andet skærm billed under opstart viser ikke diske...
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:33 #14
Normalt trykkes DEL under opstart for, at komme i bios.
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:36 #15
Standard Cmos Setup hedder det i de fleste, der kan du tjekke diske
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 20:38 #16
Hvad indikerer, hvis jeg ikke finder den der? Både Partition magic, diskhåndtering og XP setup har jo ikke fundet den?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:41 #17
Du har sat IDE kablet rigtigt på, den markerede side skal vende mod strømstikket.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 20:48 #18
Markerede side mod strømstikket?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:50 #19
Et IDE kabel har en rød eller anden markering i den en side, den skal vende ind mod strømstikket på HD.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 20:52 #20
Kan det have indflydelse på om det virker? Kan ikke vende et IDE kabel rundt på den måde?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 20:56 #21
På HD kan du vende kablet som, du har lyst til, men kun en måde er rigtig.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:02 #22
Har lige prøvet og sad som det skulle.. Ingen ny disk kom til syne :-( Kan det ske der skal ses på jumper og den eksisterende disk?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. maj 2005 - 21:06 #23
Normalt kører disken uden jumper som slave. Prøv at sætte 1 disk til af gangen, og tjek på den måde.
  Jeg må desværre smutte, lukker værkstedet nu, har trods alt været i gang siden kl.7 i morges, og skal starte igen i morgen tidlig.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:14 #24
Datakablet til den gamle disk hvor bredt er det ? ?

Du kan ikke sætte en IDE disk (PATA) sammen med en SATA disk !
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:20 #25
Datakablet er som IDE nu engang er 40 pins til den nye.. OG så er der særskilte kabler til den SATA disk, der er der tale om 5 ledninger, som udgør 5 poler..
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:26 #26
Ok, kan den starte op uden den nye, altså på SATA disken ? ? ? ?
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:27 #27
Ja det er det nuværende C og D drev, det kan den sagtens!
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:29 #28
Skal vi så ikke aftale, at vi holder SATA disken (c: og D:) af tråden.

har du andre drev tilkoblet IDE, CD eller DVD ? ?
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:31 #29
Ja har DVD Burner og CD rom RW som begge kører på IDE. Men hvad skyldes den MAxtor ikke kan virke?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:32 #30
Rolig nu.

Hvilken IDE kanal sidder DVD og CD på, og hvordan er de jumpet, Master Slave ? ?
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:37 #31
Det kan jeg først svare på sønda, det er min kammerats PC, troede ikke det var nødvendigt med de detaljer, når det er harddisken det kommer an på...
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:38 #32
Vil det sige, at du ikke sidder med Pc foran dig ? ?

Så er det næsten umuligt at hjælpe dig.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:40 #33
Skal rode med det på søndag igen... Men har været ovre for en time siden og gjort det folk har sagt indtil videre.. Troede ikke der kom mere hjælp idag, så tog hjem.. Men har du ingen ide om hvad det kan være?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:42 #34
En IDE kanal kan håndtere 2 drev. Det være sig harddisk eller CD/DVD drev. Er der kun et drev tilkoblet en IDE kanal, så skal den være jumpet som Master. Er der 2 tilkoblet en kanal, så skal den ene være jumpet som Master, og den anden være jumpet som Slave.

Der er som regel 2 IDE kanaler, og kan derfor "bære" max. 4 drev.

Med dette burde du kunne sætte den nye disk til PC'en. Den skal kunne ses i BIOS, ellers vil XP heller ikke kunne se den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:44 #35
Der er flere positioner som jumperen kan sidde i, men hvis jumperen sidder i den position der er tættest på DATA kablet, så er den jumpet som Master.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. maj 2005 - 21:45 #36
Der står noget tekst på en label på disken, og der står også hvordan du jumper den. Så bare brug denne tekst.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:50 #37
Okay så hvis jeg forstår dig ret, så skal:

SATA disken være uberørt!

Min nye disk skal være MASTER (windows skal på den) (Kanal 2)
Anden disk skal så være SLAVE (Kanal 2) Kun teori!
Min DVD burner Master (Kanal 1)
Min CD Brænder/DVD Drev SLAVE (Kanal 1)

Men som jeg har set den indeni, så har den ene kanal være ledig og har brugt denne som Master. Er det bedre at sige En harddisk (Master) og Drev (Slave)på kanal 1 og så Drev (Master) og evt. harddisk (Slave) på kanal 2?
Avatar billede zikzaka Nybegynder
27. maj 2005 - 21:50 #38
Har kigget på den tekst og som der også står i indledning har jeg prøvet alle de settings uden held!
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. maj 2005 - 09:21 #39
Du skal ikke have CD/DVD som master med en harddisk som slave, det er ikke en god kombination.

Dette er udmærket: Min nye disk skal være MASTER (windows skal på den) (Kanal 2)
Anden disk skal så være SLAVE (Kanal 2) Kun teori!
Min DVD burner Master (Kanal 1)
Min CD Brænder/DVD Drev SLAVE (Kanal 1)
Dog ville jeg nok bytte om på kanal 1 og kanal 2, så harddiskene kommer på kanal 1 og CD/DVD på kanal 2.

Du akriver "Anden disk skal så være SLAVE (Kanal 2) " er det din SATA disk, eller har du en anden IDE disk. ?

Sidst, hvilken disk ligger dit system på lige nu ? ?
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. maj 2005 - 09:45 #40
Det letteste er, at afprøve hver enkelt disk alene på samme controller.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
29. maj 2005 - 12:44 #41
Sorry jeg ikke lige fik skrevet igår, jeg var på arbejde. Senere idag vil jeg prøve at foretage de ændringer.

Og ja har en ekstra harddisk udover Min maxtor og eksisterende Seagate, men ikke grund til at nævne den, da den kun er på 40 GB, det vigtige er at få min Maxtor til at virke.

Den harddisk jeg kan se ligenu er den eksisterende Seagate, som er mit nuværende C og D drev...
Avatar billede peet49 Nybegynder
29. maj 2005 - 14:52 #42
Kan du ikke se den nye i bios?? I windows kan du ikke se den, før den er blevet gjort klar i diskhåndtering.
Avatar billede zikzaka Nybegynder
30. maj 2005 - 10:34 #43
Jeg byttede om på kanal 1 & 2 og så sprang de 2 harddiske op.. Super nice! Tak for hjælpen til jer begge 2!!