Avatar billede milo Nybegynder
04. april 2001 - 15:26 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

hvordan er loven med fx warez

Jeg ved det er ulovligt at linke direkte til mp3 filer selvom de ikke ligger på ens egen server.

Men er det egentlig ulovligt at linke til warez, mp3 osv. hvis man bare linker til en side, hvorpå linksne til selve filerne befinder sig?

Hvordan med porno sider egentlig, hvad er loven der? Så længe der ikke er copyright på billederne og det ikke er børneporno, så er det lovligt eller hvad?

Synes bare lige jeg vil ha det på det rene.. :) - for man har hørt så mange forskellige ting...
Avatar billede netsrac Praktikant
04. april 2001 - 15:31 #1
At udgive porno på nettet kan sammenlignes med at udgive blade med pornografisk materiale. Det er ikke ulovligt, men hvis du ikke har en kontrakt / aftale med personerne på billederne, kan du være sikker på en retssag.

Jeg snakker selvfølgelig ikke børnepornografi, da det jo er ulovligt all-around.
Avatar billede milo Nybegynder
04. april 2001 - 15:32 #2
lige nøjagtigt det jeg selv sagde.. :)
Avatar billede fcs Novice
04. april 2001 - 15:34 #3
Man kan vel ikke blive holdt ansvarlig for hvad andre har på deres sider. Altavista linker jo til 1000-vis af ulovlige sider og det sker der ikke noget ved. Det kan selvfølgelig forsvares med at de ikke med vilje linker til disse sider, men man kan jo heller ikke gøre for hvis ejeren af en side man linker til ændrer dens indhold?
Avatar billede netsrac Praktikant
04. april 2001 - 15:37 #4
Alligevel mener jeg at jeg har hørt at nogle er blevet dømt for at linke til andre mp3 sider uden selv at have andet indhold end links.

Tror der skal skelnes der, Altavista har ikke til formål at linke til mp3 sider, hvis man derimod laver en side som har til formål at man hurtigt kan finde en MP3, kan man godt bevæge sig på grænsen, selvom man ikke selv har filerne liggende.
Avatar billede milo Nybegynder
04. april 2001 - 15:39 #5
hehe I er ligeså meget i tvivl som mig, derfor jeg har stilt spørgsmålet...håber der er en eller anden klog gut der ved det med sikkerhed!
Avatar billede ecotorben Nybegynder
04. april 2001 - 15:40 #6
Der er stort set ingen jura på dette område, man forsøger at bruge de \"gamle\" copyright love (lavet til den analoge verden) og overføre det til digitale medier - ikke alt for heldigt må man sige.

I Tyskland skal en internet-udbyder være blevet dømt for hvad hans kunder lavede.

Men man kan vel sige at loven er klar. Kopier er ulovlige - at opfordre til ulovlighed er ulovligt.
Avatar billede jumario Nybegynder
04. april 2001 - 15:43 #7
Forskellen er at Altavista ikke ligger direkte til mp3-filerne, men til sider med mp3filer på.. dem som er blevet dømt i .dk linkede direkte til mp3 filerne, bare hvor de ikke lå på samme webserver fysisk.. men på en server et andet sted i verden.
Avatar billede milo Nybegynder
04. april 2001 - 15:48 #8
jumario, så dvs. at det er lovligt at linke til fx http://search.mp3sound.com/new50_mod.php?template=plain
med en masse nye mp3\'er ? Ved at linke til den side linker jeg ikke direkte til nogen filer, blot en side med direkte links til filer.
Avatar billede milo Nybegynder
04. april 2001 - 15:53 #9
eller hvad nu hvis man køber et webhotel som fx www.etellerandet.huggabugga

huggabugga = et land hvor de ingen regler på dette område er, disse findes jo.

Så kan man trygt lægge sine filer op der eller hvad?
Avatar billede tuxen Nybegynder
04. april 2001 - 16:17 #10
jeps det er derfor der er så mange \"ulovlige\" sites på nuiderne .... .nu

:)
Avatar billede ezzuk Nybegynder
04. april 2001 - 23:24 #11
reglerne med warez er; du skal have så meget som muligt!