Avatar billede lyskjaer Nybegynder
25. maj 2005 - 10:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hattrick hvordan

Jeg har siddet og spillet spil som hattrick i et godt stykke tid efterhånden. og nu ville jeg egentligt gerne vide hvordan det er opbygget, kan hele sådan en side laves i php, eller kræver det specielle programmer?

Jakob lyskjaer
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 10:52 #1
Det korte svar: Ja, fu kan godt lave det hele i PHP og MySql.

Det lange svar: Det tager sindssygt lang tid at lave, og der bør være flere (aktive) personer om projektet, simpelthen for at holde gejsten oppe og dampen på fuld skrue - ellers dør projektet en tidlig død efter højest et par måneder (!)
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
25. maj 2005 - 10:57 #2
okay, kan du fortælle hvor man kan finde informationer om hvordan sådanne spil laves.? hvor mange mener du der skal være med? vi er to... indtil videre...

Jakob lyskjaer
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
25. maj 2005 - 11:59 #3
Hej Jakob

I skal nok være lidt flere end 2 prs. da det vil forkorte udviklingsperioden en del. Når du/i vælger folk skal du/i være opmærksom på at der skal være en form for overordnet "projektleder" som de andre følger - bare for at undgå at hver person arbejder i sin egen retning, og det hele derfor ikke passer sammen.

Og sidst men ikke mindst, så skal i have fat i en god bunke testpersoner. Vær opmærksom på at det helst ikke skal være jer selv, da i er blinde overfor de småfejl der er i systemet.

Go' fornøjelse :o)

/mostcrazy
Avatar billede drbean Nybegynder
25. maj 2005 - 12:24 #4
Hvis i starter med at kode det, så gør jer selv den tjeneste at kode det i klasser. Det er lettere at have med at gøre når i er flere på systemet. Sørg også for ikke at kode statiske ting ind i systemet. Fx password og lignende. Eller ikke hvordan man fx udregner en spillers kondi eller mål farlighed. Dette skal ligge i nogen conf. filer.
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 12:42 #5
Og mens vi er ved andet software i skal have, så anskaf et bugrapporterings-system (som f.eks. Bugzilla eller Mantis), så både I og jeres kreds af testpersoner kan rapportere fejl over nettet.
Sæt én person til at holde fejl-databasen vedlige og fordele fejl og fungere som "supporter".

Et versions-kontrolsystem (f.eks. CVS) er nærmest et MUST hvis i skal sidde flere og kode på samme projekt.

Og så skal i have en grafikker og en webdesigner, men gem det til senere - få den grundlæggende funktionalitet til at spille først (dvs. lavet et framework med brugere, bruger-rettigheder, mail-lister, cms) og få defineret 100% hvad kravene / reglerne til spillet er.

Ja, det er et STORT projekt!
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
25. maj 2005 - 13:21 #6
jeg har taget alt sammen til mig og må sige jeg er overrasket over det er så stort et projekt. de conf.filer der er snak om. hvordan fungere det ? og det cvs ?

hilsen jakob Lyskjaer
Avatar billede poulsgaard Praktikant
25. maj 2005 - 14:56 #7
Hej Jacob

Det er en ting jeg også har gået og tænkt på. Jeg kunne godt tænke mig at være med, hvis i kan bruge en mand mere. Har arbjedet en del med både php og MySQL.

(og er naturligvis aktiv i Hattrick)

mvh.
Peder Poulsgaard
Avatar billede drbean Nybegynder
25. maj 2005 - 15:05 #8
Conf. filer kan være en php fil, hvor i skriver nogen globale variabler eller settings. Man kan så kalde disse variabler fra alle funktioner og klasser. Jeg plejer at bruge et globalt array hvor jeg har alle mine settings i.

En ting i måske også skal overveje er et template system så i kan adskille design fra PHP koden. Jeg plejer at bruge XML og XSLT og så dom fra PHP. På denne måde kan man adskille design og kode, og man kan ændre det ene, uden at tænke på om hvad der sker på design siden.
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 15:16 #9
Jeg har lidt erfaringer med at opbygge sådant et system (ikke lige fodbold, men en anden sportsgren) så jeg ved lidt om hvor meget det kræver. Og at det kræver at I er professionelle, og kan lagdele de forskellige dele af projektet som drbean er lidt inde på mht. XML og XSLT.

Jeg har selv brugt XSLT, men vil ikke vælge at bruge det igen senere til et sådant projekt: det er simpelthen for omstændigt!

Fordelen ved XSLT er at indhold og design er 100% adskilt; det er nemt at lave forskellige sprog-versioner af alle dialoger (hvert sprog er blot en xml-fil med de ord der nu engang bruges), og ændringer i den underliggende database eller applikation vil ikke påvirke det fysiske design.

Ulemperne er at det tager meget længere tid at lave, og skal laves af en programmør og en teksteditor eller XMP Xpy - det kan ikke laves i HotMetalPro, GoLive eller hvad ved jeg.
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 15:27 #10
.. lagdeling indbefatter også at i kan lægge alle database-delene ned i underliggende objekter - almindelige SQL-kald rundt omkring i koden "er forbudt"; det bliver et helvede at vedligeholde lige så snart der kommer nye feltnavne til osv.

Fordelen ved objekterne er lav vedligeholdelse, overskuelig kode og mulighed for at genbruge de forskellige komponenter.
Ulempen er som regel en lavere hastighed og et større ram-forbrug (hvis man tænker på dén slags ting ;-)

Så tilbage til hvad du spurgte mig om i din første kommentar: hvor mange skal der være med? Svar: jeg ved det ikke. Mit bud er 4-6 programmører, hvor én (dig?) fungerer som ansvarlig, og udstikker retningslininerne for hvad der skal laves, hvem der laver opgaverne, holder styr på tidsplaner, estimater og samler alle trådene så alt går op i en højere enhed.
Derudover skal der bruges det dobbelte antal testere (i starten er et par stykker rigeligt, men efterhånden som i får lavet hold og teams og hvad ved jeg skal der bruges mange flere).
Derudover skal der være en grafikker og / eller en designer (kan også komme ind på banen senere) og måske en test-ansvarlig (kan være samme som den udviklings-ansvarlige på kort sigt) og en sysadm der sørger for maskinen kører, php er compilet med de rette moduler (xslt, zlib og gdlib2 er nærmest minimum nutildags), styrer FTP, CVS, Bugzilla og Apache (eller IIS), cronjobs, mail-server og hvad ved jeg.
Det kan godt være én af programmørerne der står for denne opgave, men i så fald får ham her ikke programmeret meget med det første :-)
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 15:29 #11
Så i sidste ende er spørgsmålet ikke om det kan lade sig gøre i php / mysql (for det kan det), men om du/i har evnerne, tiden, lysten og modet til at gå igang.

Skal jeg lige komme med en kommentar her på falderebet, så er det nok ikke verdens bedste idé med at efterligne Hattrick - det er der så mange andre der gør - men måske skulle i finde på noget andet? Der er nok at tage fat på.

Held og lykke
Avatar billede lyskjaer Nybegynder
25. maj 2005 - 15:35 #12
jeg må sige tak til angam... der fik jeg da noget af en forklaring, jeg kan kun give dig ret,l der findes mange kopier af hattrick, og kan godt se det er meget omfattende, havde regnet med det var lidt lettere at begynde på. Har selv programmeret en del i php og har da noget erfaring med det, men det med flere lag og så videre, der står ejg af, det er lidt mere end jeg kan klar

til Poulsgaard:
dejligt at vide jeg ikke er den eneste med sådan en ide, og selvfølgelig er der plads til en til. hvor længe har du arbejdet med php og sådan?

Jakob lyskjaer
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
25. maj 2005 - 17:45 #13
Hej igen

Jeg har lige gået et par timer og tænkt over det her projekt. Umiddelbart må jeg indrømme at jeg ikke kender til spillet hattrick, andet end at jeg har kigget på hjemmesiden kort. Alligevel så har jeg fået nogle ideer til hvordan man kan tilføje/ændre spillet således at det alligevel ikke ligner de mange andre der findes rundt omkring.

Så Jakob, hvis du er interesseret i at høre mere om det, så smid en mail til mig på mikkel.joergensen@gmail.com så fortæller jeg gerne lidt mere
Avatar billede poulsgaard Praktikant
25. maj 2005 - 20:11 #14
Jacob --> tja PHP/MySQL i en 3-4 års tid.

Men jeg bruger C++ og C#.NET i mit daglige arbejde og har stor erfaring med SPU og OO programmering generelt.

Poulsgaard