Avatar billede kjs Nybegynder
25. maj 2005 - 00:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Link imellem 2 SBS2003 exchange databaser

Kan det lade sig gøre at lave et link imellem 2 servere der begge kører Small Business server 2003 og hermed Exchange2003. Så det bliver muligt for f.eks server1´s brugere at se Server2´s brugeres kalender, fælles adresser mv.

Ved at noget lignende kørte under exchange 5.5. engang, hvor der ver opsat noget X400 Connector imellem 2 servere. Men kan det lade sig gøre når det er SBS vi taler om.

Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan gør man så.
Avatar billede karser Nybegynder
25. maj 2005 - 09:21 #1
Du kan lave trust mellem de 2 AD domæner... Så skulle det spille!

Det gør du igennem "Active Directory Domains & Trusts"
Avatar billede kjs Nybegynder
25. maj 2005 - 23:39 #2
Nu kører server nummer 2 ikke endnu, men først om en måneds tid. Så kan ikke lige teste det. Har bare brug for overfor ledelsen af kunne dokumentere at det kan lade sig gøre - også mellem 2 SBS server. Så hvis der findes et eller andet på skrift omkring det, har ikke selv kunne finde noget i microsofts FAQ´s.

Gør det trust du nævner, at man automatisk i exchange får tilgang til begge domæners acounts, m.h.t. tilgang til kalender m.v.
Avatar billede karser Nybegynder
26. maj 2005 - 10:55 #3
nej... Det sker ikke automatisk, men det gør at du KAN give adgang.

Nu er jeg ikke sikker, når nu det er en SBS, men jeg tror ikke der er noget i vejen for at tilføje en SBS server i det sammme domæne som den gamle... På den måde kommer den nye SBS til at fungere som "Ekstra plads" i jeres Exchange organisation.

Jeg vil gerne hjælpe yderligere, men forsøg lige selv at finde noget info om SBS hos Microsoft.
Avatar billede turpin Nybegynder
27. maj 2005 - 10:16 #4
SBS er designet til kun at kunne arbejde i sit eget domæne, og kan ikke arbejde sammen med andre SBS servere. Eftersom SBS altid er i sit eget root-domain, vil de formentlig ikke kunne se hinanden. Mener heller ikke at du vil kunne oprette et trust mellem dem.

Så jeg vil ikke mene at det kan lade sig gøre. Hvis du skal have det til at virke er du nødt til at have en almindelig Windows Server installeret med Exchange. Dette kan lade sig gøre, da du vil kunne køre denne server ind som member server.
Avatar billede karser Nybegynder
27. maj 2005 - 10:47 #5
Du burde nok godt kunne joine din nye SBS server til dit eksisterende domæne! Men som turpin skriver, kan du faktisk nøjes med en Win2003 Server med Exchange på. Den kan du koble på dit eksisterende domæne. Det vil nok være en billigere løsning...
Avatar billede turpin Nybegynder
27. maj 2005 - 10:59 #6
...nej karser, det er ikke muligt at joine 2 SBS servere. Det er netop formålet med SBS. De er lavet til mindre virksomheder, og det er meningen at de skal arbejde som stand-alone servere, og er rent faktisk prissat billigere end en normal Windows Server med Exchange!
Avatar billede karser Nybegynder
27. maj 2005 - 12:22 #7
Jeg må jo desværre krybe til korset... her er beviset på at turpin har ret:

Q.
Can I use more than one Windows Small Business Server 2003 server in the same company?

A. There can be only one Windows Small Business Server 2003 server in a domain. Each Windows Small Business Server 2003 server is typically connected to the Internet either directly, or via a firewall. Windows Small Business Server 2003 does not support trusts between domains; therefore, user names and resources could not be shared between those Windows Small Business Server 2003 servers. Further, Windows Small Business Server 2003 installs at the root of the Active Directory forest, and it cannot be demoted, or have the flexible single-master operation (FSMO) roles removed.

Altså, kan man ikke bruge en ekstra SBS, sammen med den eksisterende.
Avatar billede kjs Nybegynder
27. maj 2005 - 16:35 #8
Øv Øv, men tak for både svar og kommentarer.