Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. april 2001 - 11:49 Der er 24 kommentarer og
5 løsninger

Er cracks lovlige?

Jeg har hørtat cracks er lovlige, så længe at man ejer det rigtige spil. Det smarte skulle så være at man ikke slider på sin originale CD. Er der nogen der kan be eller afkræfte denne påstand?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. april 2001 - 11:52 #1
De er lovlige at eje men ikke at bruge! prøver lige at finde noget dok..
Avatar billede fcs Novice
04. april 2001 - 11:52 #2
Jeg mener bare at det er en dårlig undskyldning. \"Slider på sin CD\" - sikken en gang fis!!! Passer man ordentligt på sin CD sker der intet med den. Så vidt jeg er orienteret er Cracks ikke lovlige.
Avatar billede fcs Novice
04. april 2001 - 11:54 #3
Min hårde tone var ike ment mod dig, Vandhund - men de folk der generelt finder på dårlige undskyldninger for at gøre noget ulovligt ;-)
Avatar billede fcs Novice
04. april 2001 - 11:56 #4
Webmasterdk>> Du mener lidt a la hashlovgivningen du må godt eje, men ikke købe, sælge eller importere. Det er den sjoveste regel i landet. Man kan ikke eje det uden at det har været igennem en ulovlig transaktion - ergo burde det også være ulovligt at besidde det, men det er det ikke. Det svarer lidt til at det er ulovligt at stjæle og købe/sælge hælervarer, men det er ikke ulovligt at besidde hælervarer ;-)
Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. april 2001 - 11:57 #5
Det med at slide på CDerne hørte jeg fra en der arbejder i en ungdomsklub, hvor CDerne ikke blev behandlet ordenligt. Så mente han vist at han havde fundet ud af atdet var i orden at bruge crack, når man har det originale, men jeg er stadig lidt i tvivl...
Avatar billede blood Nybegynder
04. april 2001 - 12:01 #6
Jeg mener ikke at det er ulovligt at køre spil eller programmer med cracks så længe man har det orginale spil/program

Man må jo godt downloade Windows fra nettet også købe en lisens hos microsoft også bruge det
Avatar billede sandie2000 Nybegynder
04. april 2001 - 12:08 #7
fcs>> Jo det er ulovligt at besidde hælervarer!
Avatar billede cstern Nybegynder
04. april 2001 - 12:09 #8
Det er ulovligt at benytte crackede versioner MEDMINDRE det specifikt er tilladt i licensbetingelserne for det enkelte produkt.

blood: Det er ikke muligt lovligt at downloade Windows og bare købe en licens. Det er kun muligt at købe licenser uden software i forbindelse med f.eks. MOL (Microsoft Open License) eller Select. I disse tilfælde skal man have et mediakit (MOL) som er en original CD eller en kopi CD (Select) af en særlig udgave af produktet. I tilfældet med Select er det kun Select-administratoren der må fremstille kopier (man må altså ikke viderekopiere en Select CD).
Avatar billede cstern Nybegynder
04. april 2001 - 12:10 #9
I fb. med MOL kan man bruge den samme Media-kit CD til alle de maskiner man har købt licens til.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 12:12 #10
Det er ulovligt, det er jo pirat kopiering.

Desuden kan du ikke slide en CD op om du så bruger den nok så meget. Det eneste der kan skade den er varme, og ridser. Dit CD-rom drev bliver ikke varmt nok til at skade CDer.
Avatar billede fcs Novice
04. april 2001 - 12:31 #11
sandie2000>> Det var jo netop det der var min pointe. Det er ulovligt at besidde hælervarer, men ikke ulovligt at besidde hash, selvom det kun kan skaffes ulovligt !!! ;-)
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 12:36 #12
Både og. Crack som er lavet af ophavsmanden til f.eks. et spil for at kunne bryde en ting i dennes spil er lovlig. Crack lavet af andre crackmagere som f.eks. bryder et programs 30 dages prøvetid er ulovlige, men om du må have crack liggende , det tør jeg ikke sige noget om. Lovlig Crack/path må man gerne have liggende.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
04. april 2001 - 13:12 #13
Eh!

Jeg er blevet bildt ind at normalt garanteres der fra (CD) fabrikantens side kun 2K afspilninger
af en original CD. I de fleste af mine Blizzard© covers står der skriftlig tilladelse til brug af
en back up.
Nogen der har et link til noget mere info om CD\'rs holdbarhed ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 13:43 #14
en CD-r/ CD-rw er mere følsom end en normal CD.

Levetiden på en CD er formentlig beregnet ud fra det slid man må påregne når den flyttes mellem case og CD-rom drev.

Det er rigtigt at nogle firmaer tillader at man bruger en sikkerheds kopi, men en sikkerheds kopi der bruges sammen med en ulovlig crack er stadig ulovlig.

Sikkerheds kpoierings undtagelsen, stammer fra den tid hvor alt kom på disketter, hvor det mildt sagt var åndsvagt ikke at tage en kopi af originalen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 13:52 #15
http://palimpsest.stanford.edu/byform/mailing-lists/exlibris/1999/07/msg00104.html

\"The industry weasels I talked to claimed a minimum life expectancy of
anywhere from five to ten years per CD-R, and four to eight for CD-RW.\"
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 13:58 #16
http://www.datasure.com/~mackinnn/mitsui.html

SPECIFICATIONS
Fully ORANGE BOOK standard compatible
High durability against HEAT, HUMIDITY and LIGHT
Life Time >100 years
Avatar billede hotpop Novice
04. april 2001 - 14:04 #17
Hold op det er sjovt at se en debat køre helt af sporet!!! Hold jer lige til emnet eller opret et nyt spørgsmål!
Nej! man må ikke benytte cracks selv om man ejer den originale cd-rom!
Avatar billede ezzuk Nybegynder
04. april 2001 - 14:59 #18
det er alle sammen nogle gode undskyldninger, bare for at kunne downloade cracks, og oprette spm inde på eksperten.

ps: jeg er egentlig ligeglad med at hvad andre folk gør med deres software.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. april 2001 - 15:14 #19
hotpop: han mener jo at det er lovligt når det er for ikke at slide han cd-rom op!
Avatar billede hotpop Novice
04. april 2001 - 15:30 #20
james t dk> Det kan godt være det er det han mener og kan godt følge ham, men en crack er ulovlig at bruge!
Avatar billede vandhunden Nybegynder
04. april 2001 - 15:34 #21
Ok, jeg kan forstå på stemningen at det ikke er tilladt ( selvom jeg ikke har set konkret dokumentation endnu). På en eller anden måde synes jeg bare at burde være lovligt, når man nu alligevel _har_ betalt sin software, at bruge et crack, så slipper man også for at finde cden frem hele tiden, hvis man spiller mere end eet spil...
Avatar billede ds-zim Nybegynder
04. april 2001 - 15:35 #22
Jeg vil godt lige slå fast at jeg ikke bruger cracks ! Til gengæld har min(e) BroodWar cd\'er været igennem en hel del
clanmeetings & lign., hvilket absolut tærer voldsomt på CD\'n (eller?). De(n) kan sagtens køre konstant 50+ timer på en
weekend! De(n) har desuden oxo de obligatoriske ridser og fedtfingre for en enhver værdsat cd-rom.

Comprende ?
Avatar billede zycho Nybegynder
04. april 2001 - 15:39 #23
synes nu ikke der skal særlig meget til før en original skive bliver ødelagt!! Havde købt NFS 3, og der gik ikke mere end en måned, så virkede spillet ikke ordenligt mere...
Avatar billede hotpop Novice
04. april 2001 - 15:45 #24
zycho> sidder med min nfs4 skive og den har jeg haft i 1 år og nok været ude af cassetten 1000 gange og jeg kan se EEN Mikro-ridse på den, så mon ikke du skal til at tænke på hvordan du behandler dine skiver???
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 16:15 #25
Tja jeg har haft demo software af den nye Crmageddon, hvor der lå crack indbyget fra SCI side af, så man kunne forlæge tiden til evigt. Så Crack kan også bruges lovlig.
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 16:16 #26
CarmaGeddon TDR2000
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. april 2001 - 13:02 #27
Hvis der er nogen der ved det, så er det dem her.

BSA Danmark
Bredgade 6
1260 København K
Hotline: 80 34 00 00

Desværre ingen e-mail adresse.
Avatar billede julie2001 Nybegynder
05. april 2001 - 13:13 #28
nu må i styrer jer. Det bliver aldrig lovligt, og der er ingen diskussion, hvis man ikke vil ødelægge sine spil, er det da ens egen ansvar, måske skulle man lave være med at smide dem over skulderen når man var færdig med at bruge den.
med mindre man har tilladelse til at bruge en, fra producenten.
Avatar billede zycho Nybegynder
05. april 2001 - 21:56 #29
hotpop >> Det er den eneste cd det er gået så dårligt for. Alle andre spil, er der aldrig sket noget med. Hvis du vidste hvor meget jeg har brugt Unreal Tournament skiven, skulle man tro at den havde fået 100 gange flere ridser m.m end NFS3 cd´en.

Tror bare at det var et dårligt eksemplar.
Og jo, jeg passer skam fint på mine cd´er :-)