Avatar billede persus Nybegynder
24. maj 2005 - 13:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En splines laveste punkt

En spline der buer tilfældigt op og ned har et punkt hvor y er mindst.

Hvordan snapper jeg til dette punkt?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. maj 2005 - 08:24 #1
Hvis det er enden som er mindst så det jo bare sætte snap til og så vælge endpoint.

Hvis det ikke er det, så skal du til at lave en streg gennem det punkt du vil snappe til og så vælge midtpoint.
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. maj 2005 - 08:26 #2
ahh ikke midt point men intersection.
Avatar billede persus Nybegynder
25. maj 2005 - 08:45 #3
Forestil dig en spline der har form som et C. Hvordan finder man det sydligste punkt på denne spline?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. maj 2005 - 08:49 #4
Ved at finde midt punktet i Cet og derefter trække en streg fra midtpunktet og ned gennem det sydligste punkt.

Der hvor stregen rammer det sydligste punkt har du punktet :P
Avatar billede persus Nybegynder
25. maj 2005 - 09:01 #5
Problemet er at man ikke kan finde midtpunktet på C'et. Hvis det var så enkelt havde jeg ikke stillet spørgsmålet herinde. Prøv selv at tegne et C med spline (i frihånd) og se om du kan finde det sydligste punkt. Hvis det var en arc, havde det været nemt nok, men en spline er en noget mere kompliceret kurve, hvor man kun kan snappe til midten og endepunkterne, hvilket ikke hjælper i denne situation, da midtpunktet af C'et ikke er det sydligste punkt.
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. maj 2005 - 09:15 #6
Du har ret, jeg ville nok bare bruge snap pointet nearest og så fedte mig til det, men jeg kan prøve at få vores ingeniør til at se på det når han kommer tilbage, han må have en matematisk måde at gøre det på. Så vender tilbage når jeg har snakket med ham.
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. maj 2005 - 08:08 #7
Nå det lyder til det ikke er noget han har lyst til at bevæge sig ud i. Det bliver vist nogle hæftige udregninger hvis det skulle udregnes matematisk. Og da jeg ikke kan se nogle måder at tegne sig ud af det, ihvertfal ikke så det bliver nøjagtigt, så har desværre ikke nogen løsning :(
Avatar billede persus Nybegynder
26. maj 2005 - 10:51 #8
Ok. Tak for din indsats, pænt af dig.
Avatar billede persus Nybegynder
26. maj 2005 - 10:51 #9
Afsluttet