Avatar billede allan21 Nybegynder
04. april 2001 - 10:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

C5 Rapporttilretning

Når man står i rapporttilretning og ønsker at få adgang til de makroer som findes, for at indsætte et felt. Hvordan er proceduren
for at kunne vælger dem.
04. april 2001 - 11:18 #1
Ctrl+F12 - Makro Indsæt
Avatar billede dma Nybegynder
04. april 2001 - 11:29 #2
For det første:
Makroer er ikke nødvendigvis felter. Derfor er der ikke bare en oversigt over hvordan du indsætter felter. Makroer kan være programrutiner, men også \"nemme\" måder at skrive et felt på. For at forstå og anvende dette, skal du kende forskel på \"rene\" makroer og makrobiblioteker. F.eks. er der en makro som automatisk udskriver Dato og side nummer, men den ligger i et makrobibliotek som først skal \"inkluderes\" før den kan bruges. Det gøres ved at trykke ALT+F6 for at gå til din afgrænsningsboks (der hvor du vælger kartoteker der skal udskrives). Her trykker du CTRL+F6 og vælger \"Globale Formler\". I INIT-triggeren skriver du #MacroLoad(REPORTS).
Nede i rapporten kan du nu oprette et felt (F2) og skrive følgende feltværdi: #RapportDatoSide

For det andet: Decidere felter opretter du bedst ved at trykke CTRL+F2 - vælge kartotek i oversigten - vælge det ønskede felt.

En kommentar: Hvis du ikke allerede kender til søgeboksen (ALT+F6), linietyper (Header, Body, Footer m.m.) - så læs først noget om dette, kig på et par enkle rapporter (DebitorStamdata) f.eks. og lær af dette.

Hvis du vil lave en \"nem\" rapport, er der under Generelt/Rapporter/Rapportgenerator en - forholdsvis - nem måde at lave simple lister på.

Rapportgeneratoren i C5 kan meget - og lave mange ulykker, da den indeholder programmeringsfaciliteter- men den er ikke ubetinget nem!
06. april 2001 - 14:49 #3
Har du fået det løst ?
Avatar billede allan21 Nybegynder
09. april 2001 - 08:07 #4
Ja Tak det løste mit problem