Avatar billede marielystvej Nybegynder
24. maj 2005 - 11:55 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Forstærker

HEj Eksperter
Hvis man har en 1000 watt subwoofer, skal man så også have en forstærker der kan klare 1000 watt for at få fuldt udbytte af subwooferen?
Hvis det er sådan koster forstærkeren jo rigtig mange penge.. kan man finde en billigere løsning?
Avatar billede screem_brille Novice
24. maj 2005 - 12:27 #1
er ens forstærker for lille kan den brænde hvilken som helst højttaler af (da den forvrænger og det er en højtttaler ikke glad for), valget af forstærker kommer meget an på data for selve højttaleren (impedans for højttaleren betyder meget)
Avatar billede ullum Praktikant
24. maj 2005 - 12:30 #2
for fuldt udbytte - ja, men mindre kan gøre det. Og det er rigtigt hvad der skrives, pas på med forvængning, som kommer hvis du presser den for meget
Avatar billede marielystvej Nybegynder
24. maj 2005 - 13:02 #3
Så man kan i principet bare købe en forstærker der kun kan klare 100 watt.. men det gør så at man ikke kan skrue særlig højt op.
Avatar billede ullum Praktikant
24. maj 2005 - 16:23 #4
ja
Avatar billede screem_brille Novice
24. maj 2005 - 17:12 #5
det er korrekt, men en forstærker med lavere udgangs effekt har typisk også en lavere dæmpningsfactor (som bør være så høj som mulig, for bedre at kunne " styre" højttaleren.)
Avatar billede marielystvej Nybegynder
24. maj 2005 - 18:56 #6
Tak for jeres kommentarer.. men hvad er så jeres bud på hvad jeg kan gøre hvis jeg skal have en billig løsning..
Avatar billede ullum Praktikant
24. maj 2005 - 20:03 #7
brug så mange penge som muligt, du får det du betaler for.
det kan desværre ikke være både godt og billigt.
I mine unge dage byggede vi selv samlesæt men det er jo også lidt risikabelt
Avatar billede screem_brille Novice
24. maj 2005 - 20:56 #8
der findes ikke ngoet billigt som samtidigt er godt, dette skyldes bla. at god lyd kræver en god strømforsyning, og dette kan ikek gøres billigt. mit råd vil også være, brug så meget som du overhoved kan, sparer du i første omgang bliver det blot til endnu en udgift senere når du opdager den slet ikke lever op til dine forventninger eller brænder din højttaler (en bass enhed er uhyre strøm krævende)
Avatar billede clauzii Nybegynder
25. maj 2005 - 22:16 #9
Du siger din SUB Woofer er på 1000W. 1000W RMS, Impuls, Musik eller hvad?
For hvis det er enheden, så tvivler jeg på det er RMS...
ROTEL laver nogle ret fornuftige 100 Wattere (2-3000,-) med rigelig saft til selv store lydtryk.
Avatar billede clauzii Nybegynder
25. maj 2005 - 22:17 #10
Dæmpningsfaktoren er foriøvrigt i dag rigeligt stor på selv normalt HiFi...
Avatar billede marielystvej Nybegynder
26. maj 2005 - 00:47 #11
Her kan i se bassen:
http://thansen.dk/product.asp?c=478546742&n=1200266498&pn=1279060702
Tror ca. den er på 500 watt RMS
Avatar billede clauzii Nybegynder
26. maj 2005 - 02:25 #12
Ahh - vi snakker om Biler. Hvis du ville bruge denne enhed hjemme i et kabinet, skulle dette være på mindst 2-300 liter for at udnytte den højttaler du snakker.
Hvis vi snakker forstærker til bilen er det ikke mig du skal spørge ;)
Avatar billede clauzii Nybegynder
26. maj 2005 - 02:29 #13
Det´ sent ;)
"...for at udnytte den højttaler du snakker."

...om.
Avatar billede marielystvej Nybegynder
26. maj 2005 - 09:36 #14
Tak for svarene.. :)