Avatar billede madjor5 Nybegynder
24. maj 2005 - 11:27 Der er 4 kommentarer

Oprette en thumbnail af en html side

Hey alle,

Jeg sidder og programmerer et CMS, hvor det ville være super cool at kunne lave et lille jpg preview af den side man vil til at redigere.

Findes der en måde hvorpå jeg kan automatisk generere et lille jpg ud fra en HTML side direkte fra PHP?

Jeg tænker lidt på GD lib eller direkte fra imagemagik.

Eventuelt link til eksisterende class eller link til tut's el. lign.
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 11:29 #1
Nej, men du kan (hvis du har din egen server) sikkert strikke noget sammen med at lave en print screen og via webserveren tilgå dette dump. Men i ren PHP kan du ikke. Heller ikke med GDLib eller IM.
Avatar billede olleolleolle Nybegynder
24. maj 2005 - 12:35 #2
Det er dog smuk funktionalitet. Byg det.

Den udvides og gives en business model af BrowserCam: http://browsercam.com/
Avatar billede madjor5 Nybegynder
24. maj 2005 - 12:43 #3
Ja, det er en god funktionalitet. Men jeg har lidt problemer med at lave scriptet som serverscript, da det skal være kunne virke på en bred vifte af servere :(

Det kunne dog være en løsning at lave et samarbejde med f.eks. browsercam.com. Men de lever jo også af at folk kører scripts fra deres servere!

Jeg tror at jeg vil kaste mig over en usædvanlig kompliceret class der vil gå ind og analysere HTML'en, da den HTML der bliver genereret fra CMS er relativt standardiseret.

Ellers skulle man jo være flink at udvikle en løsning der ville virke i PEAR. Så kunne andre jo også få lidt glæde deraf.

Jeg giver mig i kast, hvis nogen får nogle fede idéer til hvordan det lige kan løses, er jeg da meget åben overfor input!
Avatar billede coderdk Praktikant
24. maj 2005 - 20:27 #4
Det er MEGET kompliceret. Den er løst af nogle på linux ved at starte mozilla med en URL og tage et screenshot af browseren. Med andre ord skal du rendere HTML'en - Det er ikke lige til ;) Men du kunne jo bruge Gecko (Mozillas rendering engine). Den hører dog ikke hjemme i PEAR, men i PECL ;P