Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 00:00 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af sammensætning af PC

Jeg har sammensat denne pc som jeg skulle mene skulle passe nogenlunde sammen. Den skal bruges til lidt af hvert dvs også spil. Det jeg søger er hints til ændringsforslag hvis nogle af komponenterne ikke passer så godt ind (forstået på den måde hvis en enkelte af delene vil ødelægge ydelsen en del). Så jeg søger ikke råd om at fx et 6800GT er bedre for det ved jeg godt det er, men det er for dyrt :)

CPU: Athlon 64 3500+ (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320672)
Bundkort: ASUS A8N-SLI Deluxe (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310730)
Grafikkort: ASUS Extreme N6600GT/TD (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340823)
Harddiske: 2 stk Seagate Barracuda 7200.7 160 GB (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420314)
DVD-Drev: NEC - ND-3520 DVD±RW (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750651)
Kabinet: shg DeZen Case (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810665)
RAM: Kingston ValueRAM 2 x 512 MB (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350534)
Fladskærm: LG L1715SS (http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610480)

Total Pris 9.428 kr
Avatar billede goaul Praktikant
24. maj 2005 - 01:11 #1
"men det er for dyrt :)"

Får jeg 50 øre for hver krone jeg kan spare dig for? ;)
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 01:19 #2
Jeg er ikek helt sikker på jeg forstår 100% hvad du mener? At du kender et sted hvor det er billigt?
Avatar billede goaul Praktikant
24. maj 2005 - 02:15 #3
Netop - hvorfor vil du købe alt dit hardware ved shg?
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 09:48 #4
Fordi at da jeg har mulighed for at afhente det selv, så koster det alt i alt ca 100 kr mere at købe alt ting det ene sted frem for bestille via postordre. Og såfremt der bliver problemer det ldit nemmere at kunne henvende sig personligt.
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 10:03 #5
Synes også det er fordyrt, og så mangler shg flere af kvalitets mærkerne iden for hardware.

Bl.a. ville jeg ikke tage andre 6600GT kort end det fra Leadtek
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 10:08 #6
Jeg ville hoppe og danse på shg og tage noget du får mere for dine penge for.

Bundkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

650 kr

Det er vigtigt her, at du får en revision 2 af dette kort. Dette er forberedt på at bruge CPU'er lavet på 0.09nm.

Dertil kommer det, at når man snakker AMD64, er det meget vigtigt at du vælger processore - som er bygget på 0.09micron.

Når producenter som f.eks. amd laver mindre nm så er det fordi at de små baner som strømmen føres i laves tyndere. Når de små baner laves tyndere, så er de rmindre modstand i dem, for vi ved jo alle at der er elektronisk modstand i alt (undtagen superleder, men de existerer jo kun på teoretisk plan).
Og jo mere modstand jo mere varme går der spildt, dvs. at energien der sendes rundt i cpuen(også kaldet strøm) skal bruge mere af dens egen egen energi til at komme rundt, da der er mere modtstand.

CPU
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102900

1000 kr.

Denne er lavet med 0.09nm og er rock stabil!

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/BL6464Z402.html

750 kr pr 512MB Dette er SUPER RAM!!

Test
http://www.tweakup.dk/article/432/dk/

Behold omtalte harddiske
da de er fino.

Grafikkort
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=119558

Test
http://www.tweakup.dk/article/539/dk/

1500 kr

DVD brænder
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98515

450 kr

Kabinet
Her er det så en smagssag.
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 10:38 #7
@huset

Det ser også ud som nogenlunde forslag men hvis du kunen give en lilel begrundelse for dine valg vilel jeg være glad. Her er ldit hvad jeg selv synes om dem. Hvorfor vælge det billigere bundkort? Jeg har læst flere reviews af det bundkort jeg har skrevet og det skulle haev så mange gode features og ldit ekstra ydelse. Er det frodi det ikke understøtter 0.09 micron?

Hvad er din begrundelse for at vælge mindre cpu? For at bevare prisen og du så hellere  ville vælge bedre grafikkort og ram? At den nemt kan overclockes? (kræver dette altid ekstra køling på cpu eller kabinet?).

Hvad vil jeg få ud af at vælge de ram moduler du forslår? Og ligeså med grafikkoretet. det er jo samme chipset men forskellieg fabrikant :)

Jeg spørger fordi jeg ikke helt selv ved ;)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 10:44 #8
Det ser også ud som nogenlunde forslag men hvis du kunen give en lilel begrundelse for dine valg vilel jeg være glad. Her er ldit hvad jeg selv synes om dem. Hvorfor vælge det billigere bundkort? Jeg har læst flere reviews af det bundkort jeg har skrevet og det skulle haev så mange gode features og ldit ekstra ydelse. Er det frodi det ikke understøtter 0.09 micron? --->

Ville sådan set også have taget denne http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116574
og så smidt en Zalman 7000cu på.

Grunden til valget af CPU har jeg skrevet, men årsagen til valget af bundkortet, er at jeg bl.a. selv har dette, og derfor kan stå 110% indefor det.

Dertil kommer, at jeg personligt mener det er fortidligt at springe på PCI Express. Kan godt forklare dette hvis det er?

De RAM jeg linker til, falder du for når du læser testen. De performer på fuld højde med RAM til 2-2500kr og har en timmings på 2-2.2.5.

Hvad angår valg af grafikkort producent kontra en anden. Leadtek har i mange år, været en af de førende producenter når vi snakker kvalitets grafikkort, og de har igen formået at slå gennem med deres 6600GT og 6800GT

Læs den test jeg linker til omkring 6600GT
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 10:46 #9
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning 110% klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 11:06 #10
Hvad angår bundkort prøver jeg selv lige og læse lidt mere om det.

Hvis jeg ikke har intentioner om at overclocke cpu'en, så er der vel ikke den store grund til at vælge en ny blæser hvis jeg i forvejen ikke prøver og støjoptimere pc'en så vildt meget?

Grafikkoretet lader til at være det godt valg så det vil jeg nok overveje :)

Med hensyn til ram så er der ingen tvivl om at disse ram moduler er gode men til sidst i anmeldelsen du henviser til står der: "Når man kører dem som almindelige PC3200 moduler, så er der ikke det store ved ydelsen. Men når overclocking kommer på bordet så begynder der virkelig at ske noget....". Og dette er vel det der gælder for mig? Som jeg har forstået det så skal man have et bundkort med intel cpu for at kunne udnytte en større FSB? Så som jeg forstår det vil jeg ikek rigtig kunne udnytte disse modulers ekstra kvalitet. :) Ret mig gerne hvis jeg tager fejl ;)

Vil i anbefale at man fx tager en 3200+ med god blæser og oc'er en smule eller bare tager 3500+ med standard blæser? Og hvor meget vurderer i at man reelt får ud af den smule ekstra cpu kraft? :)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 11:44 #11
Tag 3500+ og sørgfor at det er med 0.09nm og ikke 0130 da denne bliver varm som fanden!

NEJ, du skal ikke have Intel for at få høj FSB

her er lidt mere info om AMD64:

http://www.tech-report.com/reviews/2003q3/athlon64/index.x?pg=1

SB = HTT

HTT plus the multiplyer = Hypertransport Bus speed

HTT = 4 x 200 = 800

When they upped the HTT they needed to lower the multipyer in order for it to be stable. Just like oyu need to do with the multiplyer on normal systems..

So in A64s you have 2 multiplyers while other only have one

****

An example : AMD64 3200+ .
Clock Generator = 200MHz
CPU clock = 200MHz X 10 = 2GHz
RAM clock = 200MHz X 1 = 200MHz(DDR) = 400MHz (PC3200)
HTT clock = 200MHz X 4 = 800MHz(unidirectional) = 1600MHz
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 12:07 #12
Til trods for at jeg har læst ovenstående igennem og kigget på lidt ekstra info er der stadig et par små spørgsmål der plager mig :) (et enkelt af dem er lidt nyt)

- Hvad væsentlige forskelle er der på ASUS A8N-E og på ASUS A8N-SLI? (Jeg er gået fra deluxe udgaven af A8N da jeg fandt ud af jeg ikke fik noget ud af deluxe).

- Hvordan kan jeg på edbpriser ser om det er 0.13micron eller 0.09 micron? :)

- Selv om husets forklaring hjælp lidt på forståelsen hvad angår ram, så kan jeg stadig ikke se helt klart hvad jeg omnår ved bedre ram moduler som fx Gskill eller Ballistix? Får jeg ram moduler som vil give bedre ydelse? Og såfremt ja, i hvilek situationer vil jeg kunne fx drage gavn af denne ram opgradering? :)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 12:15 #13
Hvordan kan jeg på edbpriser ser om det er 0.13micron eller 0.09 micron? :)

Den skal hedde BI og ikke ADA

Selv om husets forklaring hjælp lidt på forståelsen hvad angår ram, så kan jeg stadig ikke se helt klart hvad jeg omnår ved bedre ram moduler som fx Gskill eller Ballistix? Får jeg ram moduler som vil give bedre ydelse? Og såfremt ja, i hvilek situationer vil jeg kunne fx drage gavn af denne ram opgradering? :) --->

Du opnår en bedre timmings aka cash lantency, som gør dine RAM væsentligt hurtigere.

Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.
Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Raméne i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.

Hjalp dette?
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 12:24 #14
Det hjalp en del ja .. så såfremt jeg ikke har de store planer om at overclocke meget (kan måske engang finde på at prøve ganske lidt) så får jeg ikek ret meget ekstra ud af at give 800 kr ekstra for den samme mængde ram? Altså jeg får nok lidt ud af det men er det noget af en størrelsesorden jeg vil kunne mærke uden oc? :) (husk lige at smide et svar huset ;) )
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 12:33 #15
Hmm, nu snakker min nørde hjene nok formeget med, men ja, jeg synes de RAM er pengene værd.

Har dem selv i 3 maskiner, og de er p.t. ikke clocket.

Har endnu ikke oplevet så gode RAM til få penge.

Du kan jo bare starte med 2x256MB
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 12:33 #16
Da jeg ikke er så glad for at give så meget ekstra for ram, kan disse CL2.5 så være et godt valg som en middelgod løsning? http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13950
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 12:37 #17
Går da an ja, men igen kun 200 kr billigere
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 13:02 #18
Kan det bedre svare sig at vælge 2 stk moduler som http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48876 og så kun vælge 3200+ cpu? Eller hvad vil du vurdere man får mest ud af ydelsesmæssigt?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 13:09 #19
Ville tage 3500+ og de RAM du linker til her 24/05-2005 12:33:39

En defination om ydelsen er umulig at sige 100%
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 13:35 #20
Lige en lille ting .. kan jeg lgie så godt vælge ASUS A8N-E (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129061) som ASUS A8N-SLI Deluxe (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253)? Såfremt jeg ikek har brug for to grafikkort, mulighed for mere end 4 diske, og et netkort, så får jeg vel det samme gør jeg ikke?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 13:49 #21
Nej du skal tage Asus A8V delux, og det er meget vigtigt du køber bundkortet i en revision 2. Det vil sige et bundkort med en BIOS der kan arbejde sammen med tidligere omtalte CPU med 0.09nm
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 13:54 #22
Jeg tror jeg foretrækker nForce 4 chipset'et .. så de to jeg skrev i mon forrige post vil vel begge fungere med en CPU med 0.09 nm? Og hvis de gør, er der så noget forskel mellem dem som er værd at bemærke?

Hvad angår det med at du sagde der skulle BI frem for ADA. Jeg kan ikke se der står BI men ADA på dem alle? Selv på den 3500+ du linker til?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 13:56 #23
Ja og du skal tage den jeg linker til. Grunden til der står ADA på denne og ikke BI, og er fordi den er uden box køler. Du skal altså have en seperat køler til den.

Stol på mig med det bundkort. Du skal ikke tage Nvidia med VIA.

På det du linker til, er der også en kæler på chipsettet som støjer
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 14:37 #24
Hvilke af disse to retninger er at foretrække:
3000+ cpu overclocket en smule og med zalmon blæser
Club-3D Radeon X800XL

eller

3500+ cpu med original blæser og hastighed
Leadtek WinFast A6600 GT TDH

(og ville man kunne sandsynligvis kunne overclocke hvis man benytter ram med CL2.5?)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 14:39 #25
3500+ cpu med original blæser og hastighed
Leadtek WinFast A6600 GT TDH

Denne!

Ja, du kan godt clocke med de RAM, men de vil hrtigere opleves ustabile end RAM klar til OC
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 14:42 #26
Huset kan du begrunde dit valg en smule? For ud fra diverse tests synes jeg det alder til at X800XL er en del bedre .. Men bedre cpu giver jo også noget :)

Det du mener med hurtigere ustabile, er det at ram'ene hurtigt kan blive ustabile hvis de er med i et overclocket system og de ikke er af god nok kvalitet eller at de bare fra start vil have tendens til at være ustabile? :)

(smider en smule ekstra point i pga de ekstra spm jeg er kommet med løbende :))
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 14:47 #27
Det du mener med hurtigere ustabile, er det at ram'ene hurtigt kan blive ustabile hvis de er med i et overclocket system og de ikke er af god nok kvalitet eller at de bare fra start vil have tendens til at være ustabile? :) --->

Du vil hurtigere nå en max med de dårlige RAM. Ikke ustabile fra starten af.

Huset kan du begrunde dit valg en smule? For ud fra diverse tests synes jeg det alder til at X800XL er en del bedre .. Men bedre cpu giver jo også noget :)--->

Du mener vel ikke det kort med 512MB RAM på vel???

Kortet med 256MB RAM på, koster jo ligesom også del del mere end 6600GT ikke :D
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 14:59 #28
Såfremt jeg vælger A8V Deluxe, er dette hos shg så den korrekte udgave? http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310617&ref=edbpriser
De skriver selv der skal en bios update til men det er vel heller ikke noget problem eller?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 15:01 #29
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=43853&sid=

Stoler du ikke på mig *G*

En bios opdate er nemt med Asus ja, men køb det ved midtdata, de sælger kun revision 2
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 18:34 #30
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=43853&sid=

Kan se du er noget frem til dig eget valg, og så kan du jo lukke her igen ikke?
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 19:10 #31
Jo skal nok lukke :)

Men der er stadig to småting jeg ikke lige selv har kunne finde ud af. Er disse to begge den nye type af cpu du anbefalede?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137617

for når jeg følger links til forhandlerne, så viser de alle at det er 90nm. Og burde de så ikke hedde venice frem for winchester eller noget andet?

Og ASUS A8N-E bundkortet, understøtter det disse nye cpu'er?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 19:15 #32
Link 1 er 0.09nm!

Jeg aner intet om det omtalte bundkort, men igen siger jeg. Tag Asus A8v deluxe til AGP

De andre mener PCI Express, men det er jo op til dig.
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 19:33 #33
For mig og se så er link 2 også 0.09 hvis du følger links til firmaerne. Fx så peger den på venice hvilket mig bekendt er navnet på den nye model. Men det som er vigtigt er at det er model ADA3200BIBOX og ikke ADA3200BPBOX?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 19:36 #34
Stol nu for pokker på det jeg skriver
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 19:42 #35
Jamen hvis nu jeg prøvede og forstå tingene og få det til at stemme i mit hovede :)

Jeg spørger bare et andet sted ;)

Tak for fin hjælpen .. det har været godt med input fra forskellige sider
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 20:08 #36
Har da svaret dig på alt du har spurgt om, men det er som du ikke læser hvad jeg skriver
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 20:13 #37
Jeg har endda læst det du skrev flere gang men jeg kunne bare ikke få det du skrev til at stemme med det jeg kunne se på edb priser. Du skrev: "Den skal hedde BI og ikke ADA". For det første hedder de begge ADA. Den ene hedder så BI til sidst men når jeg følger links fra begge sider havner jeg på sider der siger at begge to er 0.09 og det er det jeg ikke kunne få til at stemme. :)
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 20:16 #38
Ja de hedder begge ADA, men 0.09 hedder det fordi den er uden BOx køler.

Du SKAL tage den jeg anviser, eller den du selv linker til http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102901

Tror lige du skal se det på afstand, for du har fået besvaret ALT du overhovedet har efterspurgt
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 20:51 #39
For at se om jeg har styr på navnene for de forskellige typer (hvilket jeg synes jeg ikek kan finde noget god info om) er det så rigtig forstået at venice og winchester er det samme? Så vidt jeg kan se benytter de begge 0,09 micron teknologi, og newcastle så er den model med 0,13 micron teknologi.
Avatar billede poull Nybegynder
24. maj 2005 - 20:55 #40
Nå .. fandt disse info lige efter at have postet:
ADA3200BIBOX    ..    the BI part shows it's a Winchester
ADA3500AWBOX ..    the AW part shows it's a Newcastle
ADA3200BPBOX  ..  the BP part shows it's a Venice

Og så er det vel ikke helt rigtigt at jeg bør vælge BI modellerne såfremt jeg ønsker den nyeste model?
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 21:05 #41
NEJ, winchester er den jeg omtaler. Venice er en nyere og så kommer en San diego
Avatar billede huset Praktikant
24. maj 2005 - 21:06 #42
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9484,00.html

Du skulle læse denne site til bunds