Avatar billede chatonline Nybegynder
23. maj 2005 - 18:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder for en murerlærling

Hej, jeg har forgæves brugt google og der er bare intet at finde. Så derfor prøver jeg her, hvor jeg plejer at få svar :-)

Jeg er murerlærling på Teknisk Skole, jeg går ude hos en murer frem til januar. Men nu er det sådan at de sølle 5500,- jeg får pr. månede ikke stiller mig helt tilfreds, da arbejdstiderne ligger fra klokken halv syv til fire og fri hver anden fredag. (Mener jeg nok) De arbejder nemlig på akkord og jeg får bare min sølle lille løn. Derfor kom jeg til at tænke på om jeg ikke har rettigheder til max. 37 timer om ugen og hvis det går over så skal jeg have mere i løn. Jeg er 19 år.

Håber der er en der kan hjælpe mig.
Avatar billede juventus Nybegynder
23. maj 2005 - 18:43 #1
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
23. maj 2005 - 19:48 #2
Som jeg husker det (gammel murersvend) er overarbejde slet ikke tilladt i murernes overenskomst, men hvis det er gennemsnitlig 37 timer tror jeg ikke der er et problem, men jeg må indrømme at jeg ikke ved det.
Fagforeningen er meget hårde (også) på dette område, så du kan risikere at blive uvenner med din nye mester hvis du henvender dig til fagforeningen, men du er i din fulde ret, og jeg kan godt forstå hvis du gør det.
Bare husk, at det ikke er alle mestre der er lige forstående for fagforeningens til tider stramme og gammeldags kurs.
Avatar billede rynke10 Novice
24. maj 2005 - 04:29 #3
Fri hver anden fredag lyder nu ikke som noget jeg ville brokke mig alt for meget over. Lønnen er jo ikke særlig høj som lærling, det kan ikke komme som en overraskelse, men glæd dig til du bliver udlært.
Er arbejdstiderne ikke i orden, så find et job i en butik ;-)