Avatar billede ukh Nybegynder
23. maj 2005 - 17:21 Der er 8 kommentarer

Raid 5, flere diske

Hej

Skal havde lavet et system med 8 diske i, som skal køre raid 5, men har ikke råd til at købe alle diske på en gang, så ville høre om det kan lave sig gøre at starte med 3 diske og derefter sætte flere i efterhånden.?
Avatar billede frewald Nybegynder
23. maj 2005 - 17:31 #1
Nej det kan det ikke. Du skal ødelægge raid'et for at tilføje de flere diske. Men du kan jo bare kopiere data over på nogen andre diske mens du bygger dit raid om...
Avatar billede frewald Nybegynder
23. maj 2005 - 17:32 #2
Ihvertfald ikke med de raid-controllere jeg har arbejdet med.
Avatar billede ukh Nybegynder
23. maj 2005 - 17:40 #3
er det kun jbod at man kan det ved så?
Avatar billede frewald Nybegynder
23. maj 2005 - 20:56 #4
Ja, ved Jbod er diskene jo ikke afhængige af hinnanden - det er de ved raid.
Der er en teoretisk mulighed for (som jeg lige kan gennemskey det) at man kan bygge et raid 3 op af tre diske og så tilføje diske hen af vejen - hvis du fra start ved hvor mange diske du vil tilføje, men jeg har dog ikke set software hvor du kan gøre det. Men i sagens natur er det lidt svært med raid 5, da der ikke er nogen dedikeret paritets-disk
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2005 - 23:31 #5
Med de større RAID-controllere kan man sagtens udvide array'et og bevare data(strukturen).
Jeg er forhandler af 3ware (S)ATA RAID-controllere og disse har det i hvertfald indbygget, sammen med en masse andre lækre features :)
Avatar billede ukh Nybegynder
24. maj 2005 - 14:58 #6
newage: har du noget link eller noget..... har kikker på internettet de sidste 2 dage og kan bare ikke finde noget
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2005 - 16:31 #7
Her er lidt info om 3ware SATA-9000-serien:

http://www.3ware.com/products/serial_ata9000.asp
Avatar billede frewald Nybegynder
12. juli 2005 - 17:55 #8
Noget nyt i sagen? Spørgsmålet trænger til at blive lukket :)