Avatar billede stoving Nybegynder
22. maj 2005 - 21:47 Der er 3 kommentarer

Linux RAID

Hej

Jeg har 6x Maxtor 8mb 200gb standard ATA diske.
Dem vil jeg gerne have delt mellem 2 workstations der kører Windows XP Pro så de fysisk er i en server et andet sted.

Netværket i mellem workstation og server skal være tilstrækkelig hurtigt til at afvikle ukomprimeret video. Jeg går udfra jeg skal ha fat i noget gigabit netværk og en computer til Linux server.

Hvad kræves der, netværksudstyr og krav til server?
Er der andre løsninger der vil være bedre? Jeg vil helst undgå SCSI da det simpelthen er for dyrt i forhold til konsum diskene.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. maj 2005 - 09:16 #1
Prøv at køre følgende søgning i google "site:www.linuxbog.dk RAID" uden ".

Kan du ikke klare dig med en simpel fil server. Det kan relativt let sættes op i bbåde linux med samba og med windows
Avatar billede stoving Nybegynder
23. maj 2005 - 15:54 #2
Det ved jeg ikke om jeg kan? Jeg ved meget lidt om netværk og Linux desværre. Men hvis du giver mig en basal vejledning eller et link burde jeg kunne sætte mig ind i det.
Jeg skal bare kunne streame filerne fra workstation af med 100mb/s.
Selve RAID funktionaliteten har jeg ik brug for. Der skal bare være adgang til alle 6x diske fra begge workstations.
Avatar billede lchristmann Nybegynder
20. juni 2006 - 21:06 #3
Mener du 100 MegaByte/sekund - ukomprimeret video fx DVD er sjældent over 15MB/sek